Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Επιδόσεις καλύτερες από αυτές του συνόλου της λιανεμπορικής αγοράς (Ελλ. Στατ.: +0,3% ετήσια μεταβολή δείκτη κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο) καταγράφει η M&S στην Ελλάδα εμφανίζοντας ρυθμό ανάπτυξης πωλήσεων περίπου 3%, με μείωση ζημιών, δικαιώνοντας εν πολλοίς την απόφαση της βρετανικής πολυεθνικής να εστιάσει στην ελληνική αγορά, αν και αποεπενδύει στα Βαλκάνια και άλλες αγορές ενισχύοντας παράλληλα την παρουσία της στον κλάδο τροφίμων, στο πλαίσιο μιας παγκόσμιας στρατηγικής αναδιάρθρωσης για τον περιορισμό του λειτουργικού κόστους.
Ειδικότερα, όπως αναφέρει η διοίκηση της βρετανικής μητρικής στην ετήσια έκθεση 2017, η στρατηγική της επικεντρώνεται στις επιτυχημένες κοινοπραξίες που έχει αναπτύξει σε Ελλάδα και Ινδία, όπου οι πωλήσεις της μάρκας M&S αυξάνονται με ρυθμό 3% και 9% αντίστοιχα. Παράλληλα διατηρεί τη δραστηριότητά της στην Ιρλανδία και αναπροσαρμόζει το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της. Για το επόμενο διάστημα θέτει στόχο να κλείσει περίπου 10% των καταστημάτων ένδυσης, που σημαίνει ρολά σε 30 καταστήματα και μετατροπή επιπλέον 45 σε Simply Food.
Το ενδιαφέρον του ομίλου για τον κλάδο τροφίμων δικαιολογούν οι επιδόσεις που καταγράφει συγκριτικά με το υπόλοιπο concept, που αφορά ρουχισμό και οικιακό εξοπλισμό. Έτσι στοχεύει να ανοίξει άλλα 250 καταστήματα Simply Food μέχρι το 2020. Η Γαλλία για παράδειγμα είναι μια αγορά όπου η M&S ενισχύει την παρουσία της στον κλάδο τροφίμων. Επίσης, στην Ελλάδα, όπου τα περισσότερα καταστήματα λειτουργούν με το πλήρες concept, ο τομέας Marks & Spencer Foods επεκτείνεται σταθερά με ενίσχυση του χαρτοφυλακίου προϊόντων, εμπλουτισμό των υπηρεσιών, ηλεκτρονικές πωλήσεις κ.ά.
Στην Ελλάδα, αν και γίνονται κινήσεις εξυγίανσης του δικτύου με κλείσιμο ζημιογόνων καταστημάτων (σε λειτουργία είναι 26), οι πωλήσεις αναπτύσσονται κόντρα στις προκλήσεις. Σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό της Marks and Spencer Marinopoulos Greece SA για την οικονομική χρήση 2015/2016, ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 61,1 εκατ. ευρώ ενισχυμένος κατά 3,04% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, με αρνητικό καθαρό αποτέλεσμα, ήτοι ζημιές 3,1 εκατ. ευρώ από ζημιές 5,4 εκατ. ευρώ αντίστοιχα και με αύξηση συνολικών υποχρεώσεων σε 48,3 εκατ. ευρώ από 44,6 εκατ. ευρώ αντίστοιχα (το μεγαλύτερο μέρος των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων είναι προς τη μητρική).
Η πιο πρόσφατη ενδοομιλική σύμβαση δανείου για τη χρηματοδότηση της εταιρείας με τη Marks & Spencer BV (θυγατρική της Marks and Spencer PLC, μέσω της οποίας η μητρική κατέχει έμμεσα το 80% της Marks and Spencer Marinopoulos Greece SA κι έχει τον έλεγχό της - το υπόλοιπο 20% κατέχει η εταιρεία Marinopoulos Holding Sarl) υπεγράφη το 2015 και ήταν ύψους 9 εκατ. ευρώ, ενώ στη χρήση 2015/2016 η εταιρεία έλαβε επιπλέον ποσό δανεισμού από τη μητρική 5,45 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, αν και προβλέπεται βελτίωση των οικονομικών μεγεθών ο βασικός μέτοχος έχει δεσμευθεί ότι θα συνεχίσει να στηρίζει την εταιρεία (τουλάχιστον με ορίζοντα 12 μηνών).
Οι προοπτικές
Η διοίκηση εμφανίζεται αισιόδοξη για την περαιτέρω πορεία της εταιρείας που απασχολεί περισσότερα από 500 άτομα προβλέποντας ενίσχυση μεριδίων από μικρούς ανταγωνιστές που πλήττονται από την κρίση και αύξηση της επισκεψιμότητας λόγω τουριστικής κίνησης σε νησιά και τουριστικές περιοχές αλλά και συνεχούς εμπλουτισμού του καταλόγου τροφίμων.
Σημειώνεται τέλος ότι η ομάδα διοίκησης της εταιρείας άλλαξε πριν από λίγους μήνες, αλλά παραμένει… πολυεθνική, με τη συμμετοχή δύο βρετανών, ενός Γερμανού κι ενός Έλληνα. Ο τελευταίος είναι ο Στέφανος Μαρινόπουλος, πρώην πρόεδρος και νυν μέλος του διοικητικού συμβουλίου, μαζί με τον Βρετανό Ian Paul Johnson, που αντικατέστησε τον παραιτηθέντα Κωνσταντίνο Αντιμισάρη. Πρόεδρος του δ.σ. είναι ο Βρετανός Glenister Jonathan και αντιπρόεδρος ο Γερμανός Jurgen Κriebel.