Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Νέες κινήσεις εξαγορών και συγχωνεύσεων αναμένονται στους liners, καθώς εντείνονται οι φήμες ότι η Cosco Shipping σχεδιάζει να εξαγοράσει την Orient Overseas Container Line, μία ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα το Χονγκ Κονγκ. Η εξαγορά αναμένεται να γίνει την 1n Ιουλίου την ημέρα δηλαδή που ο πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ θα βρεθεί στο Χονγκ Κονγκ, για πρώτη φορά με την ιδιότητα του προέδρου προκειμένου να εορταστούν τα 20 χρόνια από την επιστροφή της πρώην βρετανικής αποικίας στην Κίνα.
Οι επενδυτές προεξοφλούν την εξέλιξη αυτή παρά το γεγονός ότι εκπρόσωπος της OOCL ανέφεραν στο Tradewinds παλαιότερη δήλωση των δυο πλευρών ότι δεν υπάρχει κάποια τέτοια εξέλιξη.
Πάντως η Lloyd list αναφέρει ότι οι πληροφορίες για συζητήσεις με στόχο την εξαγορά της OOCL από την Cosco κυκλοφορούν αρκετούς μήνες τώρα, ενώ τον προηγούμενο Ιανουάριο είχε αναφερθεί ότι η εξαγορά θα είναι αξίας 4 δισ. δολ. Πάντως η Lloydslist επισημαίνει ότι τείνει να γίνει «καθεστώς» η Cosco να πραγματοποιεί μία επιχειρηματική κίνηση μεγάλου βεληνεκούς παραμονή ή παράλληλα με μία σημαντική πολιτική κίνηση της κινεζικής ηγεσίας.
Πριν λίγο διάστημα εν όψει της διεθνούς συνάντησης στο Πεκίνο για το σχέδιο Οne Belt-One Road η κρατική ναυτιλιακή εταιρεία ανακοίνωσε ότι επένδυσε σε λιμάνι στο Καζακστάν.
Σε επιχειρηματικό επίπεδο η εξαγορά της OOCL από την Cosco εξυπηρετεί ανάγκες οικονομίας κλίμακος τόσο στον κινεζικό γίγαντα όσο και συνολικά στον κλάδο των containerships και της βιομηχανίας των liners.
Σε περίπτωση πάντως που η Cosco Shipping εξαγοράσει την OOCL τότε η μεταφορική της ικανότητα θα φτάσει τα 2,4 εκατ. teu και θα γίνει η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία liners στον κόσμο πίσω από τη Maersk και τη MSC, ξεπερνώντας τον συνεργάτη της στη «συμμαχία» Ocean Alliance, τη CMA CGM.
Επίσης θα είναι η δεύτερη ναυτιλιακή στον κόσμο αναφορικά με το βιβλίο παραγγελιών με 3,1 εκατ. teu υπό ναυπήγηση πίσω από τα 3,3 εκατ. teu της MSC.
Σε κάθε περίπτωση η ευόδωση των σχεδίων της Cosco Shipping θα εξαρτηθεί από το εάν η οικογένεια Tουνγκ, που κατέχει το 69% της OOCL, είναι πρόθυμη να πουλήσει.
Πάντως, σύμφωνα με τον οίκο αξιολόγησης Fitch Ratings ο κλάδος των liners παρά τις όποιες βελτιώσεις στους ναύλους από τις αρχές του 2017 είναι ακόμη υπό πίεση και οι εταιρείες θα πρέπει να είναι προσεκτικές.
Η περαιτέρω μείωση της μεταφορικής ικανότητας είναι ακόμη θέμα ζωτικής σημασίας προκειμένου να αποκατασταθεί η ισορροπία μεταξύ ζήτησης και προσφοράς, εκτίμησε ο Fitch.
Πρόσθεσε ακόμη ότι η ζήτηση ξεπέρασε την προσφορά χωρητικότητάς για πρώτη φορά μετά το διάστημα 2010-2011, καθώς οι πλοιοκτήτες καθυστέρησαν να παραλάβουν τα νεότευκτα πλοία ενώ επιταχύνθηκαν οι διαλύσεις πλοίων. Ωστόσο, προειδοποιεί ο Fitch, η εξέλιξη αυτή είναι προσωρινή, καθώς η αύξηση της καθαρής μεταφορικής ικανότητας θα επιταχυνθεί το 2017 και το 2018, υπερβαίνοντας την αύξηση της ζήτησης.
Για τον οίκο αξιολογήσεων οι συμφωνίες εξαγοράς και συγχωνεύσεων συμβάλλουν περισσότερο στον περιορισμό της προσφερόμενης χωρητικότητας παρά οι «συμμαχίες» μεταξύ διαφόρων ναυτιλιακών εταιρειών, καθώς οι «συμμαχίες» έχουν περιορισμένη δυνατότητα παρέμβασης στη διαχείριση δικτύων και χωρητικότητας, σε αντίθεση με τις εξαγορές και συγχωνεύσεις.
Ο Fitch επισημαίνει παράλληλα ότι οι πέντε μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες Liners μέσα από εξαγορές και συγχωνεύσεις αύξησαν το μερίδιό τους στην αγορά στο 57% το 2018 έναντι 45% το 2016 και μόλις 27% το 1996.