Από την έντυπη έκδοση
Της Αγγελικής Κοτσοβού
[email protected]
Η αυξημένη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια, σε συνδυασμό με τη μεγαλύτερη κίνηση στους αιθέρες, ειδικά στις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ασίας, συνεπάγεται και αυξημένη ζήτηση αεροσκαφών, που αναμένεται να ανέλθει στα 6 τρισ. δολ. μέσα στην επόμενη 20ετία.
Οι αναθεωρημένες προς τα επάνω προβλέψεις της Boeing εναρμονίζονται με τη μελέτη της καναδικής εταιρείας CAE, που εκτιμά ότι ο παγκόσμιος στόλος εμπορικών αεροσκαφών θα αυξηθεί κατά 12.000 αεροσκάφη την επόμενη δεκαετία, φθάνοντας τα 37.000 αεροσκάφη το 2027.
Παρά την αισιοδοξία για τις μελλοντικές προοπτικές, αρκετά στελέχη στο πλαίσιο της αεροπορικής έκθεσης του Παρισιού -της μεγαλύτερης για τον κλάδο- αναμένουν επιβράδυνση της ζήτησης για φέτος. Ο αμερικανικός όμιλος αεροσκαφών συνέχισε να κλείνει παραγγελίες για το νέο μοντέλο της σειράς 737, το οποίο παρουσίασε επισήμως τη Δευτέρα στο πλαίσιο του Airshow. Για παράδειγμα, η εταιρεία μίσθωσης Aviation Capital Group(ΑCG) ανακοίνωσε παραγγελία 20 αεροσκαφών τύπου 737 ΜΑΧ10, συνολικής αξίας 2,5 δισ. δολ.
Παρ’ όλα αυτά οι αναλυτές αναμένουν ότι η ζήτηση στη φετινή έκθεση του Παρισιού -που άνοιξε τη Δευτέρα τις πύλες της και διαρκεί έως τις 25 Ιουνίου- θα είναι κατώτερη των προηγούμενων ετών, με ορισμένες εταιρείες του αεροπορικού κλάδου να έχουν κάνει περικοπές σε φιλοξενία και προσωπικό στο πλαίσιο της έκθεσης. Μακροπρόθεσμα, όμως, η Boeing εκτιμά ότι η αεροπορική βιομηχανία βρίσκεται σε εξαιρετική κατάσταση, προβλέποντας 41.030 παραδόσεις επιβατικών και φορτηγών αεροσκαφών, συνολικής αξίας άνω των 6 τρισ. δολ., μέσα στα 20 επόμενα χρόνια, από 39.620 αεροσκάφη που προέβλεπε έναν χρόνο πριν.
Η πρόβλεψη της Boeing περιλαμβάνει 5% αύξηση της 20ετούς πρόβλεψης για τις παραδόσεις αεροσκαφών μονού διαδρόμου, όπως τα αεροσκάφη της σειράς 737 της Boeing ή της «οικογένειας» Α320 της Airbus, που αποτελούν και τις βασικές πηγές εσόδων για τους δύο μεγαλύτερους κατασκευαστές αεροσκαφών στον κόσμο. Η Βοeing, με βάση τις τελευταίες προβλέψεις, αναμένει 29.350 παραδόσεις αεροσκαφών της κατηγορίας μεσαίου μεγέθους και μονού διαδρόμου, που είναι ιδιαιτέρως δημοφιλείς μεταξύ των αερομεταφορέων χαμηλού κόστους.
Η εταιρεία μίσθωσης αεροσκαφών Avolon ανακοίνωσε χθες προκαταρκτική συμφωνία για την αγορά 75 Boeing 737 MAX 8s, συνολικής αξίας άνω των οκτώ δισ. δολαρίων. Την ίδια στιγμή η Airbus εξασφάλισε συμφωνία πέντε δισ. δολαρίων με την εταιρεία χαμηλού κόστους Viva Air Peru για πενήντα αεροσκάφη τύπου Α320.
Η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς, κυρίως στις αναδυόμενες οικονομίες, καθώς η Κίνα αναμένεται να υποσκελίσει τη Βόρειο Αμερική ως τη μεγαλύτερη αγορά αερομεταφορών στον κόσμο τα επόμενα χρόνια. Από την άλλη πλευρά, όμως, οι ρυθμοί οικονομικής ανάπτυξης της Κίνας εμφανίζουν ενδείξεις επιβράδυνσης, παρότι παραμένουν πάνω από το 6% ετησίως. H Boeing υποβάθμισε την πρόβλεψή της σε ορίζοντα 20ετίας για τους μέσους, ετήσιους ρυθμούς αύξησης της αεροπορικής κίνησης στο 4,7%, από 4,8%.
Και η Airbus είχε προχωρήσει προ ημερών σε προς τα πάνω αναθεώρηση των προβλέψεών της για τη ζήτηση αεροσκαφών κατά 6% σε σύγκριση με τα επίπεδα της προηγούμενης χρονιάς, αναμένοντας 34.899 παραδόσεις. Το σύνολο της Boeing είναι υψηλότερο εν μέρει διότι υπολογίζει αεροσκάφη με 90 θέσεις ή και περισσότερες, ενώ η Airbus αρχίζει με 100 θέσεις.
Με τη ζήτηση για νέα αεροσκάφη να υποχωρεί, οι κατασκευαστές αεροσκαφών διακρίνουν μεγαλύτερες ευκαιρίες στις αεροπορικές υπηρεσίες. Η Boeing προβλέπει ότι η αξία της συγκεκριμένης αγοράς θα ανέλθει στα 8,5 τρισ. δολάρια μέσα στην επόμενη 20ετία, με μέσους ρυθμούς ανάπτυξης 4% ετησίως. Η Airbus παρουσίασε χθες μια πλατφόρμα ψηφιακών υπηρεσιών, η οποία θα μπορούσε να βοηθήσει τις αεροπορικές εταιρείες να βελτιώσουν τη συντήρηση, να μειώσουν την κατανάλωση καυσίμων και να βελτιστοποιήσουν τα δρομολόγια. Όσον αφορά την αεροπορική μεταφορά εμπορευμάτων, η Boeing προβλέπει ζήτηση για 920 φορτηγά αεροσκάφη, μειωμένα κατά 1% σε σύγκριση με την προηγούμενη πρόβλεψη.