Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Το παιχνίδι της «υπομονής» παίζουν η νέα διοίκηση του ΟΛΠ με τους εργαζόμενους, προκειμένου να διαμορφωθεί η νέα εποχή για τα εργασιακά δεδομένα στο μεγάλο λιμάνι.
Ο νέος μεγαλομέτοχος του ΟΛΠ, η Cosco, θέλει να πετύχει τρεις στρατηγικής σημασίας στόχους: να ρίξει το εργατικό κόστος από το 55% περίπου του τζίρου που είναι σήμερα, να αλλάξει τον κανονισμό εργασίας προκειμένου να εξασφαλίσει μεγαλύτερες αποδόσεις, αλλά και να κρατήσει σε καλό επίπεδο τις σχέσεις με τους εργαζόμενους, να έχει δηλαδή εργασιακή ειρήνη.
Οι διαφορές ανάμεσα στις δύο πλευρές παραμένουν μεγάλες σε όλα τα επίπεδα και σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, αν δεν αλλάξει κάτι τους επόμενους μήνες είναι πολύ πιθανό η υπόθεση να καταλήξει στη διαιτησία, προκειμένου να διατηρηθεί η εργασιακή ειρήνη. Σημειώνεται, πάντως, ότι η μείωση του κόστους σε όλα τα επίπεδα, αποτελεί κεντρική απόφαση της διοίκησης του ΟΛΠ. Καταβάλλεται εντατική προσπάθεια να πειστούν συνεργάτες, χρήστες αλλά και διάφοροι εργολάβοι με τους οποίους συνεργάζεται ο ΟΛΠ να δώσουν μεγάλες εκπτώσεις στις χρεώσεις. Σε ορισμένες περιπτώσεις έχει ζητηθεί κάτι ανάλογο ακόμα και για εργασίες που ολοκληρώνονται εντός ολίγου ή έχουν ήδη ολοκληρωθεί.
Τα μισθολόγια
Η νέα διοίκηση του ΟΛΠ, που εκπροσωπεί τον κινεζικό όμιλο Cosco, σε καμία περίπτωση δεν επιθυμεί να μειώσει τα υπάρχοντα μισθολόγια. Προκειμένου να πετύχει όμως τη μείωση του κόστους προσπαθεί να πείσει μια μερίδα εργαζομένων που είναι κοντά στη σύνταξη να φύγουν με εθελούσια. Μέχρι στιγμής όμως το ποσό που καταβάλλει θεωρείται μικρό ως «πριμ» εξόδου και δεν έχει βρει ανταπόκριση (περίπου 4.500 ευρώ τον χρόνο).
Αλλά και οι μετατάξεις, μια δυνατότητα που είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση να προσφέρει στους εργαζόμενους που θα ήθελαν να αφήσουν τον ιδιωτικό πλέον ΟΛΠ, δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα.
Το υπουργείο Ναυτιλίας, πάντως, διαβεβαιώνει ότι θα ξεκινήσουν πολύ σύντομα. Η επιτυχία του μέτρου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και από τα μισθολόγια με τα οποία θα αμείβονται στις νέες υπηρεσίες όσοι επιλέξουν να μεταταχθούν. Σε περίπτωση που οι δύο δράσεις βρουν ανταπόκριση τελικά, στον Οργανισμό θεωρούν ότι θα μειώσουν σημαντικά το κόστος.
Τα δώρα
Η μετάλλαξη του ΟΛΠ από δημόσια σε ιδιωτική εταιρεία αλλάζει τα δεδομένα και σε ό,τι αφορά τα δώρα Χριστουγέννων - Πάσχα και το επίδομα άδειας. Με το παλαιότερο σύστημα, η καταβολή του 13ου και του 14ου μισθού είχε καταργηθεί, όπως έγινε σε όλο το δημόσιο τομέα, αλλά με την αλλαγή των δεδομένων οι εργαζόμενοι έχουν ζητήσει να τους καταβληθούν ξανά. Η πρόταση του ΟΛΠ για τη νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», είναι να διατηρηθούν οι αμοιβές στα ίδια επίπεδα με τα προηγούμενα χρόνια, αλλά να περιλαμβάνουν και τα δώρα. Πρόταση που ακόμα δεν έχει γίνει δεκτή.
Το θέμα των δώρων έχει γίνει περισσότερο περίπλοκο εξαιτίας της απόφασης κάποιων εργαζομένων να διεκδικήσουν αποζημιώσεις για τα δώρα που δεν τους έχουν καταβληθεί τα προηγούμενα χρόνια. Υποστηρίζουν ότι ποτέ ο ΟΛΠ δεν ήταν δημόσια εταιρεία.
Νομικοί κύκλοι σημειώνουν ότι σε άλλες περιπτώσεις ανώνυμων εταιρειών που είχαν υπαχθεί στο καθεστώς κατάργησης των δώρων, οι εργαζόμενοι κατέθεσαν προσφυγές και τις κέρδισαν.
Υπολογίζεται ότι αν χρειαστεί να επιστραφούν τα δώρα για όλους τους εργαζόμενους του ΟΛΠ από το 2010 και μετά, θα βγουν από το ταμείο περίπου 100 εκατ. ευρώ, ποσό αντίστοιχο με τον ετήσιο τζίρο της εταιρείας ή το κόστος μισθοδοσίας δύο ετών.
Κατάργηση κανονισμών
Η διοίκηση του ΟΛΠ κινείται και για τις αλλαγές στον κανονισμό εργασίας. Έχει προτείνει, μεταξύ άλλων, την κατάργηση όλων των ειδικών κανονισμών. Έτσι, για παράδειγμα, οι εργαζόμενοι στο car terminal αν βγάλουν περισσότερα από 35 αυτοκίνητα την ημέρα λαμβάνουν μπόνους. Η νέα διοίκηση έχει προτείνει την κατάργηση του κανονισμού αυτού και θεωρεί ότι πρέπει να ανέβει το όριο υποχρεωτικών κινήσεων, γεγονός που έχει προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις.