Σε αναζήτηση της χρυσής τομής μεταξύ αρτοποιών και βιομηχάνων

Πέμπτη, 28 Δεκεμβρίου 2006 12:42

ΤΗ ΧΡΥΣΗ TOMH μεταξύ αρτοποιών και αρτοποιητικής βιομηχανίας αναζήτησε για μια ακόμη φορά ο υπουργός Ανάπτυξης, Δημ. Σιούφας, επιχειρώντας να προσεγγίσει νομοθετικά το ζήτημα που έχει ανακύψει με την παραγωγή και τη διάθεση στην κατανάλωση του bake off. Ειδικότερα, στο νομοσχέδιο που έδωσε χθες στη δημοσιότητα για την «Παραγωγή και διάθεση προϊόντων αρτοποιίας και συναφείς διατάξεις» http://www.naftemporiki.gr/news/static/06/12/27/1283811.htm συμπεριέλαβε νέες εκπτώσεις για τους απαιτούμενους χώρους έμψησης, συσκευασίας και πώλησης ψωμιού από προψυγμένη ζύμη.

Οι απαιτούμενοι χώροι

Πιο συγκεκριμένα, η τελική πρόταση νόμου του υπουργείου για τις υπεραγορές και το bake off προβλέπει για εγκαταστάσεις παραγωγής έως και 3.000 χιλιόγραμμων το 24ωρο απαιτούμενους χώρους 32 τ.μ., που αυξάνονται κατά 20% για εγκαταστάσεις μεγαλύτερης δυναμικότητας. Οσο για την πώληση του bake off, καθώς και των υπόλοιπων προϊόντων άρτου, προτείνεται χώρος 12 τ.μ.

Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης ότι οι χώροι παραγωγής του bake off θα πρέπει να είναι ανεξάρτητοι, ενώ καθορίζει και ειδικές σημάνσεις επί των συσκευασιών του προϊόντος.

Ο υπουργός Ανάπτυξης, Δημ. Σιούφας, καταθέτοντας στη Βουλή το νομοσχέδιο προς ψήφιση, δήλωσε ότι κύριος στόχος της πρωτοβουλίας του υπήρξε «η προστασία του καταναλωτή, του αρτοποιού και της αρτοβιομηχανίας, με τη δημιουργία ενός σταθερού και ασφαλούς νομοθετικού πλαισίου».

Επιφυλακτικοί

Εκπρόσωποι της αρτοβιομηχανίας επιφυλάχθηκαν χθες να τοποθετηθούν επισήμως επί του θέματος, ωστόσο ανεπίσημα επεσήμαναν την πάγια θέση τους για την πλήρη απελευθέρωση του κλάδου, ενώ από την πλευρά τους οι αρτοποιοί δήλωναν ότι θα επιμείνουν για τη θέσπιση διατάξεων που θα διασφαλίζουν τα συμφέροντα του κλάδου και την επιβίωση των αρτοποιείων.

Πάντως σε σημερινές του δηλώσεις στον Alpha 989, ο πρόεδρος της συντεχνίας αρτοποιών, Ανδρέας Χρήστου, έκανε λόγο για «ρουσφέτι της κυβέρνησης στα σούπερ μάρκετ, στους εισαγωγείς και στους ντόπιους που θέλουν να προωθήσουν το κατεψυγμένο ψωμί».

«Δεν μπορεί», είπε, «ένα ψωμί της Τουρκίας μετά από 6 μήνες να το ζεσταίνεις και να το πουλάς σα φρέσκο. Εμείς έχουμε ένα συγκριτικό πλεονέκτημα ότι πουλάμε φρέσκο ψωμί και αυτό πάνε να το σκοτώσουν».

Οι ρυθμίσεις

Οι βασικότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου έχουν ως εξής:

* Εισάγονται, ανακαθορίζονται και εξορθολογίζονται ορισμοί βασικών και κρίσιμων εννοιών εντός πλαισίου συστηματοποιημένων και λειτουργικώς οργανωμένων διατάξεων. Οι ορισμοί που εισάγονται για πρώτη φορά, προκειμένου να καλύψουν κενά της μέχρι σήμερα νομοθεσίας και να την εναρμονίσουν με τις νέες συνθήκες της αγοράς είναι: «διατηρημένος άρτος», «διατηρημένο αρτοπαρασκεύασμα ή αρτοσκεύασμα», «ενδιάμεσο προϊόν αρτοποιίας», «επιχείρηση αρτοποιίας», «δραστηριότητα αρτοποιίας», «εγκατάσταση περάτωσης έψησης», «φρέσκος άρτος», «υπεύθυνος αρτοποιίας».

* Εισάγεται ρήτρα αμοιβαίας αναγνώρισης των προϊόντων που παράγονται ή και διατίθενται νόμιμα στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, στην Τουρκία και σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών (ΕΖΕΣ) σε συμμόρφωση με το άρθρο 28 της Ευρωπαϊκής Συνθήκης.

* Απλοποιείται η διαδικασία αδειοδότησης των επιχειρήσεων αρτοποιίας, καθώς και της τροποποίησης των σχετικών αδειών και αυτό επιτυγχάνεται με τη λειτουργική σύνδεση των σχετικών διατάξεων με τις διατάξεις του Ν. 3325/2005, που απλοποιούν τη διαδικασία των αδειοδοτήσεων, γενικώς. Ετσι, τα αρτοποιεία, οι βιοτεχνίες-βιομηχανίες αρτοποιίας και οι, για πρώτη φορά, προβλεπόμενες εγκαταστάσεις περάτωσης έψησης αδειοδοτούνται με μία μόνο άδεια από τις Διευθύνσεις Ανάπτυξης των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων.

* Εισάγεται ο θεσμός του υπεύθυνου αρτοποιίας για κάθε αρτοποιείο και του υπεύθυνου εγκατάστασης περάτωσης έψησης.

* Θεσπίζονται μέτρα για την ενίσχυση των επιχειρήσεων αρτοποιίας και την επαγγελματική κατάρτιση των αρτοποιών.

* Διακρίνεται ο φρέσκος άρτος από τον άρτο που προέρχεται από ενδιάμεσα προϊόντα αρτοποιίας.

* Ρυθμίζεται η αναγραφή στη συσκευασία του διατηρημένου άρτου και των διατηρημένων αρτοπαρασκευασμάτων, όλων των κατάλληλων ενδείξεων και των αναγκαίων πληροφοριών που θα καταστήσουν τον καταναλωτή γνώστη του προϊόντος που αγοράζει, όπως και της καταναλωτικής του αξίας. Η ίδια πρόνοια λαμβάνεται και για τα ενδιάμεσα προϊόντα αρτοποιίας και του άρτου που προέρχεται από τα προϊόντα αυτά.

* Εισάγεται ρύθμιση υποχρεωτικής πώλησης άρτου από τα αρτοποιεία και τα πρατήρια άρτου. Στη συνέχεια προβλέπεται ο τρόπος της διάθεσης άρτου και προϊόντων αρτοποιίας από άλλα καταστήματα, εκτός από τα αρτοποιεία και τα πρατήρια άρτου. Τέλος, προβλέπεται η απαιτούμενη συσκευασία και οι σχετικές αναγραφές, σύμφωνα και με σχετικές διατάξεις της Οδηγίας 2000/13/Ε.Κ. κατά τη διάθεση κάθε κατηγορίας άρτου και προϊόντων αρτοποιίας.

* Καθορίζονται αυστηρές και αποτελεσματικές κυρώσεις κατά όσων παραβιάζουν τις ισχύουσες διατάξεις. Συγκεκριμένα, όποιος εκμεταλλεύεται, χωρίς άδεια, αρτοποιείο, πρατήριο άρτου ή εγκατάσταση περάτωσης έψησης τιμωρείται με φυλάκιση μέχρις ενός έτους ή με χρηματική ποινή. Η χρηματική ποινή μπορεί να επιβληθεί και μαζί με την ποινή της φυλάκισης. Επίσης, ανεξάρτητα από την επιβολή των ανωτέρω ποινικών κυρώσεων, σε όσους παραβαίνουν απαγορευτικές διατάξεις του νόμου αυτού επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο από 500 έως 50.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της πράξης ή της παράλειψης και τις επιπτώσεις που μπορεί να έχουν στη δημόσια υγεία και τα συμφέροντα των καταναλωτών. Μπορεί, επίσης, να διατάσσεται η διακοπή της λειτουργίας της επιχείρησης αρτοποιίας για διάστημα μέχρι έξι μηνών ή και οριστικά σε περίπτωση υποτροπής.

ΠΛΑ.ΤΣ.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα