Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σε ετοιμότητα, προκειμένου να προκηρύξει τον διαγωνισμό για την απόκτηση της πρώτης πλωτής δεξαμενής των 80 χιλιάδων τόνων για τη ναυπηγοεπισκευή, βρίσκεται ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά.
Την περίοδο αυτή η διοίκηση που διορίστηκε από τον νέο μεγαλομέτοχο του ΟΛΠ, τον κρατικό κινεζικό ναυτιλιακό όμιλο Cosco, έχει ξεκινήσει ένα «ράλι» μελετών προκειμένου να προχωρήσει άμεσα όλα τα έργα που έχει προγραμματίσει.
Αν και έχει παρατηρηθεί μια μικρή καθυστέρηση «στον βηματισμό» της νέας διοίκησης, αυτή οφείλεται, σύμφωνα και με εκτιμήσεις της αγοράς, στις «παιδικές ασθένειες» που φέρνει η διαδικασία ιδιωτικοποίησης της εταιρείας.
Τα έργα, τα οποία θα γίνουν σε πρώτη φάση, αφορούν την κρουαζιέρα, το logistic center, τη ναυπηγοεπισκευή, το car terminal αλλά και τις επισκευές στον προβλήτα Ι του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων. Οι επισημάνσεις αυτές έγιναν μεταξύ άλλων κατά τη διάρκεια της ετήσιας ενημέρωση στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών για τα αποτελέσματα χρήσης 2016 της ΟΛΠ Α.Ε.
Το επενδυτικό πρόγραμμα
Εγκρίθηκε τον περασμένο Οκτώβριο με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου η υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος της εταιρείας, ύψους 137,5 εκατ. ευρώ μόνο για το 2017, ως αναπόσπαστο τμήμα του συνολικού υποχρεωτικού προγράμματος επενδύσεων της ΟΛΠ Α.Ε., αλλά και του οικειοθελούς προγράμματος επενδύσεων που σχεδιάζει η China Cosco Shipping Corporation Limited προκειμένου το λιμάνι του Πειραιά να αναδειχθεί περαιτέρω ως εμπορικός κόμβος αλλά και ως διεθνές κέντρο κρουαζιέρας και ναυπηγοεπισκευής.
Πιο συγκεκριμένα οι επενδύσεις αφορούν κυρίως:
* έργα αναβάθμισης της κρουαζιέρας, με τη δημιουργία συνολικά έξι νέων θέσεων ελλιμενισμού με δυνατότητα υποδοχής των μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων διεθνώς,
* έργα αναβάθμισης της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης με προμήθεια εξοπλισμού και δημιουργία εγκαταστάσεων,
* κατασκευή σύγχρονου logistic center σε έκταση 120 στρεμμάτων του πρώην ΟΔΔΥ. Η σύνδεση με το λιμάνι θα γίνεται μέσω υπόγειας οδικής σύνδεσης,
* αναβάθμιση του car terminal,
* έργα βελτίωσης και συντήρησης λιμενικών υποδομών,
* προμήθεια εξοπλισμού και μέσων,
* κατασκευή του νέου προβλήτα πετρελαιοειδών,
* έργα επισκευής του προβλήτα Ι του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων.
Τα αποτελέσματα
Τα αποτελέσματα χρήσης 2016 της ΟΛΠ Α.Ε. παρουσιάστηκαν από τον Αθανάσιο Λιάγκο, μέλος του δ.σ. και σύμβουλο της διοίκησης, ενώ στην παρουσίαση παραβρέθηκαν επίσης οι Ji Fengming, Deputy CEO & CFO, Άγγελος Καρακώστας, Deputy CEO και Tian Chao, General Manager-Financial Dept.
Ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 103,5 εκατ. ευρώ έναντι 99,9 εκατ. ευρώ της αντίστοιχης χρήσης 2015, παρουσιάζοντας αύξηση 3,6%, παρά την αρνητική συγκυρία (παρατεταμένη οικονομική ύφεση, προσφυγικό, απεργιακές κινητοποιήσεις). Τα κέρδη προ φόρων ανέρχονται σε 11 εκατ. ευρώ έναντι 9,8 εκατ. ευρώ της χρήσης 2015, παρουσιάζοντας αύξηση 13%, ενώ το καθαρό αποτέλεσμα εμφανίζεται βελτιωμένο σχεδόν στο σύνολο των δραστηριοτήτων της εταιρείας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΟΛΠ Α.Ε. κατέβαλε αυξημένο κατά 1 εκατ. ευρώ αντάλλαγμα παραχώρησης στο Ελληνικό Δημόσιο για το 2016, λόγω της νέας σύμβασης παραχώρησης που υπογράφηκε στις 24/6/2016 και με βάση την οποία το ποσοστό του ανταλλάγματος παραχώρησης αναπροσαρμόστηκε στο 3,5% των ενοποιημένων εσόδων του αντί του 2%.
Στον τομέα της κρουαζιέρας καταγράφηκε σημαντική αύξηση του διακινηθέντος επιβατικού έργου, τόσο για τους επιβάτες home όσο και για τους επιβάτες transit.
Το συνολικό διακινηθέν επιβατικό έργο του 2016 αυξήθηκε κατά περίπου 12% σε σχέση με το 2015, από 980.149 σε 1.094.135 επιβάτες, κυρίως λόγω της αύξησης κατά 24% (από 284.241 σε 352.663 επιβάτες) του αριθμού των επιβατών κρουαζιέρας που χρησιμοποίησαν τον Πειραιά ως λιμάνι αφετηρίας ή τελικού προορισμού, αλλά και σε μικρότερο βαθμό λόγω της αύξησης των διερχόμενων επιβατών (τράνζιτ) κρουαζιέρας κατά 7% (από 695.908 σε 741.472 επιβάτες).
Στην ακτοπλοΐα ο αριθμός των συνολικά διακινηθέντων επιβατών σημείωσε μικρή πτώση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, της τάξης του 4%, από 15.813.986 σε 15.176.953 επιβάτες, ενώ η διακίνηση τροχοφόρων οχημάτων αυξήθηκε κατά 2%, από 2.537.925 σε 2.589.908 μονάδες.
Παρά την παραπάνω μικρή πτώση που κατέγραψε το διακινηθέν επιβατικό έργο του λιμένα, ο Πειραιάς μέχρι και σήμερα συνεχίζει να είναι μακράν το μεγαλύτερο επιβατικό λιμάνι της Ευρώπης.
Στους σταθμούς διακίνησης αυτοκινήτων, η διακίνηση φορτίου παρουσίασε κατά το β’ εξάμηνο του έτους αύξηση της τάξης του 21%, με συνέπεια την αντιστροφή του αρνητικού πρόσημου διακίνησης του α’ εξαμήνου, που τελικώς οδήγησε σε ετήσια αύξηση του όγκου διακίνησης σε σχέση με το 2015 κατά 6%, ήτοι 361.912 οχήματα το 2016 έναντι 341.386 το 2015.
Η κίνηση στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων σημείωσε σημαντική μείωση εξαιτίας της συνέχισης μεταφοράς φορτίου transshipment της εταιρείας MSC, που αποτελεί τον κυριότερο πελάτη του Προβλήτα Ι, στο δικό της τερματικό σταθμό στην Τουρκία (ASYAPORT). Πιο συγκεκριμένα, παρά τη σημαντική αύξηση της τάξης του 26% στο εγχώριο φορτίο (από 49.275 σε 61.980 TEU’s), το συνολικό υπό διαμετακόμιση εμπορευματικό έργο του τερματικού σταθμού μειώθηκε από περίπου 255.581 TEU’s το 2015 σε 203.658 TEU’s το 2016.
Στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής, ο αριθμός των επισκευαζόμενων πλοίων σε επισκευαστικές θέσεις του ΟΛΠ εμφάνισε το 2016 οριακή μείωση σε σχέση με το 2015 (234 έναντι 239 επισκευαζόμενων πλοίων), που οφείλεται κυρίως στη μη εκτέλεση ναυπηγοεπισκευαστικού έργου κατά τις απεργιακές κινητοποιήσεις του προσωπικού την περίοδο Μαΐου-Ιουνίου 2016.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Capt Fu Chengqiu
Αν και το εξαγγελθέν μεγαλόπνοο επενδυτικό πρόγραμμα της ΟΛΠ Α.Ε. για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα θα υλοποιηθεί σε βάθος χρόνου και τα αποτελέσματά του θα φανούν στο επόμενο χρονικό διάστημα, τα πρώτα ενδεικτικά δείγματα των προοπτικών ενίσχυσης του κλάδου καταγράφηκαν με την έλευση του πλωτού εργοστασίου κατασκευής υποθαλάσσιων αγωγών «Castoro Sei», το οποίο αγκυροβόλησε στο Πέραμα για εργασίες συντήρησής αλλά και εκπαίδευσης του προσωπικού.
Δυναμική εκκίνηση το 2017
Κατά τη διάρκεια της ετήσιας ενημέρωσης στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών για τα αποτελέσματα χρήσης 2016 της ΟΛΠ Α.Ε., ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Capt Fu Chengqiu σημείωσε ότι «το 2016 η νέα διοίκηση του ΟΛΠ διασφάλισε την ομαλή μετάβαση και αναδιοργάνωση της εταιρείας και προετοίμασε την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος. Το 2017 αποτελεί την πρώτη χρονιά οικοδόμησης και ανάπτυξης του νέου ΟΛΠ».