Ρότα για την έκδοση του πρώτου ελληνικού ναυτιλιακού ομολόγου

Τράπεζα που λειτουργεί σαν σύμβουλος και ανάδοχος προωθεί την έκδοση που θα απευθύνεται στην εγχώρια αγορά
Παρασκευή, 12 Μαΐου 2017 08:27
UPD:08:27
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΛΕΣΙΔΗΣ

Συντονιστικό ρόλο για τη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου που θα διέπει αυτή και παρόμοιες εκδόσεις τίτλων έχει αναλάβει ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής.

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
 [email protected]

Στα σκαριά βρίσκεται το πρώτο ομόλογο ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας που θα εκδοθεί στη χώρα μας και θα είναι διαπραγματεύσιμο και στο ελληνικό Χρηματιστήριο.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», την περίοδο αυτή ελληνική τράπεζα που λειτουργεί σαν σύμβουλος και ανάδοχος έκδοσης προωθεί την έκδοση του πρώτου ομολόγου ναυτιλιακής εταιρείας που θα απευθύνεται στην ελληνική αγορά. Για την επιτυχή έκβαση της πρώτης αυτής προσπάθειας συντονίζουν τις δυνάμεις τους η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, το Χρηματιστήριο Αθηνών, το υπουργείο Οικονομίας, οι τράπεζες σύμβουλοι και το υπουργείο Ναυτιλίας.

Μάλιστα, ο υπουργός Παναγιώτης Κουρουμπλής έχει αναλάβει ένα σημαντικό συντονιστικό ρόλο καθώς παρεμβαίνει όπου κρίνεται αναγκαίο προκειμένου να διαμορφωθεί ένα ολοκληρωμένο και φιλικό πλαίσιο έκδοσης τέτοιων ομολόγων και από άλλες ναυτιλιακές εταιρείες.

Η προσπάθεια αυτή του κ. Κουρουμπλή εντάσσεται στις επιδιώξεις του, που στοχεύουν να ενισχυθεί η παρουσία του Πειραιά ως διεθνούς ναυτιλιακού κέντρου που θα προσφέρει ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών στην ελληνική και διεθνή ναυτιλία. Μάλιστα, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «Ν», έχει ενημερώσει για την εξέλιξη αυτή και κορυφαίους Έλληνες εφοπλιστές οι οποίοι το αντιμετώπισαν θετικά. Επίσης το θέμα συζητήθηκε και στην πρόσφατη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ).

Ο σχεδιασμός του πρώτου εταιρικού ναυτιλιακού ομολόγου στηρίζεται στην έντονη ανάπτυξη που γνωρίζει τους τελευταίους μήνες η ελληνική αγορά ομολόγων που εκδίδουν επιχειρήσεις. Η εναλλακτική αυτή χρηματοδότηση έχει συμβάλλει στη βελτίωση της ρευστότητας στις ελληνικές επιχειρήσεις.

Σε ό,τι αφορά όμως το ναυτιλιακό ομόλογο, τίθενται από τις τράπεζες μία σειρά ερωτημάτων και πιθανών προβλημάτων τα οποία επεξεργάζεται η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς σε συνεργασία και με αρμόδιους παράγοντες του υπουργείου Ναυτιλίας και διερευνώνται πιθανές λύσεις. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, οι ειδικοί διαπιστώνουν ότι ενδέχεται να υπάρχει πρόβλημα στην περίπτωση που τα αντληθέντα κεφάλαια κατευθυνθούν στο εξωτερικό για αναχρηματοδότηση παλαιών δανείων ή και χρηματοδότηση αγοράς νέων πλοίων.

Στο σημείο αυτό κρίνεται αναγκαία η πρωτοβουλία του υπουργείου Ναυτιλίας με πιθανές παρεμβάσεις στην επιτροπή για τα capital Controls στην Τράπεζα της Ελλάδος. Η επιτροπή αυτή έχει πρόεδρο τη γενική γραμματέα του υπουργείου Οικονομικών Έλενα Παπαδοπούλου και αποφασίζει για τις άδειες εξαγωγής κεφαλαίων.

Παράλληλα, ένα άλλο μέτωπο που εξετάζεται αυτή την περίοδο από το υπουργείο και την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς είναι η αντιμετώπιση του φορολογικού προβλήματος που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία.

Όπως επισημαίνουν κύκλοι του υπουργείου Ναυτιλίας το υπάρχον φορολογικό και θεσμικό πλαίσιο δίνει τη δυνατότητα με φορολογικά κίνητρα να εγκατασταθούν στην Ελλάδα εταιρείες διαχείρισης. Όπως είναι γνωστό τα έσοδα από τη διαχείριση των πλοίων είναι αφορολόγητο ναυτιλιακό συνάλλαγμα, το οποίο παραμένει αφορολόγητο και κατά τη διανομή των μερισμάτων στους Έλληνες εφοπλιστές. Όπως σημειώνουν από το υπουργείο τα προβλήματα που έχουν προκύψει με τη φορολογική αντιμετώπιση των μερισμάτων μπορούσαν να ξεπερασθούν με τη δημιουργία Αμοιβαίων Κεφαλαίων Επιχειρηματικών Συμμετοχών (ΑΚΕΣ) με έδρα την Ελλάδα και μεριδιούχους τους Έλληνες εφοπλιστές με εταιρείες που δεν υποχρεούνται να έχουν έδρα την Ελλάδα.

Η πρόταση αυτή θα μπορούσε να δώσει λύση σε συγκεκριμένα προβλήματα και να ανοίξει προοπτική εγκαθίδρυσης στην Ελλάδα των Εταιρειών Διαχείρισης και των ΑΚΕΣ.

Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς εξετάζει, σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Ναυτιλίας, την πρόταση αυτή, όμως θα πρέπει να σημειωθεί ότι το όλο θέμα θα πρέπει να υπερκεράσει το γεγονός ότι μια εταιρεία θα φαίνεται πλοιοκτήτρια πολλών πλοίων κάτι που αντιβαίνει στην παράδοση που ισχύει στη ναυτιλία με τις μονοβάπορες εταιρείες για να υπάρχει διάχυση της ευθύνης.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα