Η ηγεσία θέλει μαεστρία, πολυδεξιότητες και ενεργή ακρόαση

ΕΑΣΕ: Η στρατηγική των κορυφαίων στελεχών στο 28ο Συνέδριο Ηγεσίας με θέμα «Αμφιδέξιος ηγέτης σε έναν παράδοξο κόσμο»
Δευτέρα, 08 Μαΐου 2017 13:56
UPD:13:57
Shutterstock

Από την έντυπη έκδοση

Tης Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]

Ο Γιάννης Αναστασόπουλος, σύμβουλος διοίκησης της Εταιρείας Ανωτάτων Στελεχών Επιχειρήσεων (ΕΑΣΕ)

Με ζητούμενο το πώς βλέπουν ένα πρόβλημα και όχι αυτό καθαυτό το πρόβλημα, σε μια εποχή που η αβεβαιότητα είναι η σύγχρονη νόρμα, κορυφαίοι Έλληνες ηγέτες προβληματίστηκαν και αντάλλαξαν εμπειρίες συμμετέχοντας στο διήμερο συνέδριο ηγεσίας της ΕΑΣΕ, με θέμα «Αμφιδέξιος ηγέτης σε έναν παράδοξο κόσμο», το οποίο έλαβε χώρα στις 5 και 6 Μαΐου στο Grand Resort Lagonissi, με την υποστήριξη της «Ναυτεμπορικής» και του naftemporiki.gr ως χορηγών επικοινωνίας.

Το συμπέρασμα είναι ότι οι αποτελεσματικοί ηγέτες διαχειρίζονται ψύχραιμα αντιφατικές ατζέντες, διακρίνοντας διαφορές και συνδέοντας στόχους, προωθώντας ταυτόχρονα συνέργειες, ενώ την ίδια στιγμή δεν παρασύρονται από τον φόβο και δεν απαξιώνουν τους ανθρώπους γύρω τους, υιοθετώντας ενεργή ακρόαση στην επικοινωνία μαζί τους, όπως επισήμανε μεταξύ άλλων ο Γιάννης Αναστασόπουλος, σύμβουλος διοίκησης της Εταιρείας Ανωτάτων Στελεχών Επιχειρήσεων (ΕΑΣΕ) κλείνοντας τις εργασίες του συνεδρίου.

Η Wendy K. Smith, Associate Professor, Lerner College, University of Delaware

«Το παράδοξο αρχίζει από την αρχαία Ελλάδα και εκτείνεται στον ανατολικό πολιτισμό με το γιν και το γιανγκ - όπου συμβαίνουν ταυτόχρονα ο διαχωρισμός και η σύνδεση» σημείωσε η Wendy K. Smith, Associate Professor, Lerner College, University of Delaware, η οποία συγκαταλέγεται στην παγκόσμια ελίτ των επιστημόνων με εξειδίκευση στα στρατηγικά παράδοξα.

Άρχισε την έρευνά της από την IBM, τον κολοσσό που για πολλά χρόνια ήταν παράδειγμα σταθερότητας και όπου όλοι ήθελαν να εργάζονται. Όμως το 1990 η εταιρεία, που μέχρι τότε κατασκεύαζε computers, άρχισε να αντιμετωπίζει πρόβλημα από την κρίση χάνοντας στη δεκαετία του ‘90 πολλά δισ. δολάρια, με πολλούς να μιλούν τότε για «κρασάρισμα της πολυεθνικής».
­

Ο Ισραηλινός Itay Talgam, επί χρόνια διευθυντής της συμφωνικής ορχήστρας του Τel Aviv

Σύμφωνα με την κα Smith, χάρη στην αμφιδέξια ηγεσία της η IBM αντιμετώπιζε την πρόκληση να διαχειριστεί ταυτόχρονα επιχειρησιακά και web based προϊόντα, τα οποία έπρεπε να πωληθούν σε διαφορετικές κατηγορίες πελατών. Κατάφερε να αξιοποιήσει την πρόκληση πειραματιζόμενη σε νέες αντικρουόμενες ιδέες, οι οποίες εφαρμοζόμενες σε συνδυασμό την οδήγησαν σε μακροπρόθεσμο όφελος.

«Το πρόβλημα δεν είναι το πρόβλημα. Το πρόβλημα είναι πώς βλέπουμε το πρόβλημα» είπε η κα Smith, φέρνοντας ως παράδειγμα το γεγονός ότι όταν δεν υπάρχουν πόροι οι ιδέες είναι πιο δημιουργικές.

Μια εναλλακτική προσέγγιση της ηγεσίας επιχείρησε ο Ισραηλινός Itay Talgam, επί χρόνια διευθυντής της συμφωνικής ορχήστρας του Τel Aviv και πλέον επιτυχημένος σύμβουλος κορυφαίων παγκοσμίως επιχειρήσεων. Έδωσε μια διαφορετική νότα στο συνέδριο της ΕΑΣΕ, προσομοιάζοντας τον ηγέτη με τον καλό μαέστρο μιας συμφωνικής ορχήστρας, ο οποίος αντιμετωπίζει την απόλυτη πρόκληση της ηγεσίας να δημιουργήσει τέλεια αρμονία χωρίς να πει ούτε λέξη.

Επενδύοντας στον διάλογο

Ο πατήρ Βασίλειος Θερμός, ιερέας Μητρόπολης Θηβών και Λεβαδείας, συγγραφέας & ψυχίατρος παιδιών & εφήβων

Όμως, κανένας ηγέτης δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικός εάν δεν είναι ενεργός ακροατής. Πρέπει να ακούει τους ανθρώπους της ομάδας του, τους ανθρώπους μέσα και έξω από τον οργανισμό που διοικεί.

Όπως είπε στο συνέδριο της ΕΑΣΕ ο π. Βασίλειος Θερμός, ιερέας Μητρόπολης Θηβών και Λεβαδείας, συγγραφέας & ψυχίατρος παιδιών & εφήβων, «ο μονόλογος είναι ευκολότερος. Μάλιστα στον μονόλογο, αν μας διακόψει ο άλλος χάνουμε και τον ειρμό μας ενώ η ενεργός ακρόαση συνδέεται με τον δημιουργικό διάλογο… Επίσης η επένδυση στην ενεργό ακρόαση βοηθά στην αποφυγή συγκρούσεων στον γάμο, στην καλή σχέση με τα παιδιά... Αναλόγως συμβάλλει στην επίλυση προβλημάτων στις επιχειρήσεις…».

Ο Γιάννης Βλαστάρης, δημοσιογράφος & συγγραφέας

Ο Γιάννης Βλαστάρης, δημοσιογράφος & συγγραφέας, τόνισε ότι στις μέρες μας ο ενεργός αναγνώστης πρέπει να είναι υποψιασμένος. Εξήγησε ότι όταν ο δημοσιογράφος περιγράφει την πραγματικότητα, μπορεί να της δώσει διαφορετικά νοήματα. Π.χ. είναι άλλο να γράψεις ότι «ψηφίστηκε μνημόνιο που περιλαμβάνει σκληρά μέτρα με μια σειρά από περικοπές» και άλλο «ψηφίστηκε μια σειρά μέτρων που αποτελούν ένα εργαλείο αυξημένων εγγυήσεων».

Επίσης άλλο νόημα βγάζει το «είναι κολαστήριο η Αμυγδαλέζα» κι άλλο «η Αμυγδαλέζα είναι κλειστή δομή», διότι στη μία περίπτωση καταλαβαίνεις ότι το πρόβλημα με τους μετανάστες είναι οξύ και στην άλλη ότι σχεδόν δεν υπάρχει πρόβλημα.

Κατά το σκεπτικό του, η προπαγάνδα παράγει την απόλυτη σύγχυση ή τη δημιουργία ανακουφιστικών εννοιών. «Ο ενεργός ακροατής πρέπει να είναι και υποψιασμένος ακροατής, που θα ζητά εντιμότητα και ειλικρίνεια» τόνισε ο κ. Βλαστάρης, αναφερόμενος και στον εισηγητικό ρόλο των Μέσων τα οποία πρέπει «να έχουν να πουν κάτι…».

Ο Ανδρέας Πετρουλάκης, γελοιογράφος

Ο Ανδρέας Πετρουλάκης, γελοιογράφος, αναφέρθηκε στο παράδοξο ότι μέχρι τώρα η εναλλακτική έκφραση της πραγματικότητας γινόταν από τον γελοιογράφο, αλλά πλέον παραποιείται η πραγματικότητα και άρα ο γελοιογράφος καλείται να σατιρίσει την παραποιημένη πραγματικότητα. «Όμως, μπορείς να σατιρίσεις μόνο σοβαρούς ανθρώπους. Σε άλλη περίπτωση το χιούμορ πατά σε σαθρό έδαφος… Η γελοιογραφία κάνει χιoύμορ, δεν κάνει πλάκα…» πρόσθεσε μεταξύ άλλων.

Το διήμερο συνέδριο της ΕΑΣΕ έκλεισε με την εμπειρία του Διονύση Σαββόπουλου, ενός τραγουδοποιού του οποίου το έργο είναι διαχρονικό, αφού αποτυπώνει προκλήσεις που δεν δείχνουν πολύ διαφορετικές σήμερα από τότε που ξεκινούσε την καριέρα του, πριν από 50 χρόνια.

«Όλοι οι άνθρωποι έχουν ταλέντο και δεν το ξέρουν…» είπε εξηγώντας ότι όταν επικοινωνείς με τον εσώτερο εαυτό σου κερδίζεις αυτοεκτίμηση και ταυτόχρονα σεβασμό από τους άλλους. Εμψυχώνοντας τους μάνατζερ που τον παρακολουθούσαν με ενδιαφέρον, σημείωσε: «Δεν μπορείτε να νιώσετε δημιουργικά αν δεν νιώσετε απόρριψη…», ενώ μιλώντας για την παρατεταμένη κρίση στην Ελλάδα είπε χαρακτηριστικά: «Είμαστε άρρωστοι και δεν υπάρχει διάγνωση. Ακούμε ότι δεν υπάρχει σχέδιο για την ανάπτυξη αλλά δεν είναι το σχέδιο το πρόβλημα. Φοβόμαστε την αλλαγή περισσότερο από την καταστροφή… Σ’ αυτή την καταστροφή και σ’ αυτή την αρρώστια είμαστε όλοι εθισμένοι.. Πέρα από το “δεν έχω λεφτά”, ο βαθύτερος πόνος μας είναι ότι έχουμε χάσει το… νόημα. Πρέπει να αναζητήσουμε τις εσωτερικές μας δυνάμεις, που υπάρχουν, διότι... είμαστε η Disneyland του Θεού»!  

Αλλαγή του παραδοσιακού μοντέλου

Ο Anders Gustafsson, Senior Vice President Europe, Volvo Car Group

Ο Anders Gustafsson, Senior Vice President Europe, Volvo Car Group, ο οποίος ηγείται της δραστηριότητας του ομίλου σε 60 χώρες, εξήγησε πώς οι σύγχρονες αβεβαιότητες δημιουργούν την ανάγκη αλλαγής του παραδοσιακού μοντέλου ηγεσίας.
Ανέλυσε το κατόρθωμα της συνεχούς προσπάθειας συγκερασμού αντικρουόμενων προτεραιοτήτων σε πραγματικό χρόνο και έδειξε πώς μπορεί να λειτουργήσει καταλυτικά η ηγεσία σε μια τέτοια παράδοξη διαδικασία.

«Είμαστε μια εταιρεία που δεν ακολουθεί τους κανόνες» είπε ο έμπειρος μάνατζερ μιας από τις πλέον καινοτόμες και δυναμικές αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως. «Όταν δεν καταλαβαίνεις τα πράγματα συνήθως φοβάσαι», παραδέχθηκε, εξηγώντας ότι οι νέοι ιδιοκτήτες της Volvo (η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Geely την εξαγόρασε το 2010) στήριξαν την ομάδα του παραχωρώντας της αυτονομία προκειμένου να επενδύσει σε νέα προϊόντα.

Επισκέφτηκε και τους 100 dealers του ομίλου σε 60 χώρες για να κατανοήσει τις ιδιαιτερότητες της κάθε αγοράς, ενώ έχοντας δουλέψει 13 χρόνια στην VW στη Γερμανία και μετακινούμενος από χώρα σε χώρα απέκτησε μια διαφορετική προσέγγιση της ηγεσίας, εκτιμώντας -όπως είπε ο ίδιος- ότι τα απλά πράγματα είναι αυτά που έχουν σημασία.

Αρκετές φορές στο πλαίσιο της ομιλίας του έκανε αναφορά στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην εκτίμηση που τρέφει για τον Γιάννη Πετούλη, πρόεδρο της Volvo Car Hellas. Αν και ό,τι πουλάει η Volvo στη Σουηδία σε 5 μέρες πουλάει στην Ελλάδα σε ένα χρόνο, εκτιμά ότι από άποψη κερδοφορίας οι ελληνικές επιδόσεις είναι σημαντικές για τον όμιλο. Μάλιστα αναφέρθηκε στη στενή συνεργασία που είχε με τον κ. Πετούλη προκειμένου να ξεπεραστούν τα προβλήματα στην τοπική αγορά, με τα φορολογικά θέματα και τις παρενέργειες της κρίσης. «Διασφάλισα ότι ακόμη κι αν περνούσε δύσκολους καιρούς εδώ, εγώ θα τον στήριζα και θα τον βοηθούσα» πρόσθεσε.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα