Με χαμηλότερες προσδοκίες κινείται η εγχώρια αγορά νέων επιβατικών αυτοκινήτων κατά το 2005 σε σχέση με το 2004. Αυτό προκύπτει από έρευνα της Stat Bank μεταξύ εκπροσώπων της αγοράς, σύμφωνα με τους οποίους οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων θα κυμανθούν φέτος στο επίπεδο των 270 χιλιάδων μονάδων έναντι περίπου 290 χιλιάδων το 2004.
Η εκτίμηση αυτή στηρίζεται στην βασική εκτίμηση ότι το καλό κλίμα της περασμένης χρονιάς λόγω κυρίως των Ολυμπιακών Αγώνων θα εκλείψει καθώς επίσης και ότι δεν θα υπάρξει κάποιο άλλο γεγονός (π.χ. απόσυρση ή πρόσθετα φορολογικά μέτρα) που θα επηρεάσουν την αγορά.
Πάντως, το παρελθόν έτος αποτέλεσε την καλύτερη χρονιά της τελευταίας τετραετίας για την αγορά αυτοκινήτου. Κι αυτό διότι, σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΑΑ, οι ταξινομήσεις των νέων επιβατικών αυτοκινήτων κινήθηκαν ως εξής:
2001: 280.212
2002: 268.489
2003: 257.293
2004: 289.753
Το επίπεδο των 290 χιλιάδων νέων επιβατικών αυτοκινήτων η αγορά το είχε υπερβεί το έτος 2000. Το επίπεδο αυτό η αγορά επιχείρηση να το υπερβεί και κατά το 2004 χωρίς ωστόσο να το επιτύχει. Έτσι, η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου το 2004 αυξήθηκε κατά 12,6% για να φτάσει τα 289.753 νέα επιβατικά αυτοκίνητα.
Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με τη Stat Bank, οι διαστάσεις της αγοράς είναι κατά πολύ μεγαλύτερες διότι στα παραπάνω πρέπει να προσθέσει κανείς και όλα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πρωτοκυκλοφόρησαν το 2004 στους ελληνικούς δρόμους. Έτσι, στις περίπου 290 χιλιάδες των νέων οφείλει κανείς να συνυπολογίσει και τα περίπου 20 χιλιάδες μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, που πρωτοκυκλοφόρησαν στους ελληνικούς δρόμους κατά το 2004. Συνεπώς, ο συνολικός αριθμός των αυτοκινήτων που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στους ελληνικούς δρόμους κατά το παρελθόν έτος υπολογίζεται σε κάτι λιγότερο από 310 χιλιάδες οχήματα.
Σύμφωνα πάντα με τη Stat Bank, οι λόγοι που οδήγησαν στη αύξηση πωλήσεων αυτοκινήτων το 2004 είναι οι εξής:
· η ευφορία της περιόδου των Ολυμπιακών Αγώνων,
· η κατάργηση των τεκμηρίων
· ο έντονος ανταγωνισμός εταιριών στη παροχή κινήτρων για την απόκτηση αυτοκινήτου σε συνδυασμό με τα πιστωτικά προγράμματα των τραπεζών.
· τα κίνητρα για την αντικατάσταση των taxi.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, τόσο οι απλοί αυτοκινητιστές όσο και οι ιδιοκτήτες taxi και οι εταιρίες ενοικιάσεως αυτοκινήτων προχώρησαν στην αλλαγή των αυτοκινήτων τους. Εκ παραλλήλου προς τον παράγοντα αυτό λειτούργησε και η κατάργηση του τεκμηρίου για την απόκτηση του αυτοκινήτου. Έτσι, η απελευθέρωση της αγοράς από φορολογικές δεσμεύσεις δεν οδήγησε απλώς σε αύξηση των πωλήσεων αλλά και στην αισθητή βελτίωση των δημοσίων εσόδων. Στην αύξηση των πωλήσεων οδήγησαν και τα γενναία χρηματοδοτικά προγράμματα για την απόκτηση νέου αυτοκινήτου. Ο ανταγωνισμός των εταιριών αλλά και των τραπεζών έδωσε απτά αποτελέσματα.
Από τις επιμέρους κατηγορίες (segments) αυτοκινήτων, αυτές που αύξησαν το μερίδιο αγοράς τους κατά το 2004 είναι οι:
- 4Χ4 SUV (απέσπασε το 3,9% της αγοράς από 3,6% το 2003),
- τα μικρά αυτοκίνητα (segment A) που απέσπασε το 7,5% το 2004 από 5,1% το 2003
- τα πολυμορφικά MPV που κέρδισαν το 5,6% της αγοράς το 2004 έναντι 3,2% το 2003.
Πάντως, οι κατηγορίες που εξακολουθούν να ελέγχουν τη πλειοψηφία της αγοράς είναι οι: Β και C με ένα ποσοστό της τάξεως του 59%.
Σε ότι αφορά τις επιμέρους επιδόσεις των μεμονωμένων επιχειρήσεων αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι:
* Η Toyota Hellas παραμένει ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης της αγοράς με μερίδιο 9,1%. Η Toyota αποδεικνύεται η δημοφιλέστερη μάρκα αυτοκινήτου, αφού επί μακρόν παραμένει η πρώτη σε ταξινομήσεις και η ισχυρότερη βάσει τζίρου εταιρία αυτοκινήτων της ελληνικής αγοράς. Η Toyota Hellas, που διευθύνεται από τον κ. Ν. Δρόλλα, διαθέτει δύο ισχυρά πλεονεκτήματα: αφενός το πανίσχυρο εμπορικό δίκτυό της και αφετέρου το πλούσιο και ποιοτικό χαρτοφυλάκιο οχημάτων της.
* Στη δεύτερη και τρίτη θέση παρέμειναν σταθερά η Hyundai και η Opel, που εμφάνισαν αύξηση πωλήσεων της τάξεως του 19%. Ειδικότερα, η Hyundai, που εκπροσωπείται από τον όμιλο επιχειρήσεων Π & Ρ Δάβαρη, αξιοποιώντας την επιθετική εμπορική πολιτική διάθεσης των οχημάτων του «Αθήνα 2004» κατόρθωσε να αποσπάσει κατά το παρελθόν έτος μισή εκατοστιαία μονάδα από το σύνολο της αγοράς.
* Η Volkswagen και η Ford άλλαξαν θέσεις στον κατάλογο των ταξινομήσεων: έτσι η Volkswagen βρέθηκε στην τέταρτη και η Ford στη πέμπτη θέση. Ειδικότερα η Volkswagen, που εκπροσωπείται από τον όμιλο επιχειρήσεων της Kosmocar κινήθηκε με αύξηση πωλήσεων 10,7%
* Ξεχωριστή ήταν η πορεία της Fiat η οποία χρησιμοποιώντας μια ιδιαίτερα επιθετική εμπορική πολιτική ανέβηκε από την 8η στην 6η θέση του καταλόγου των ταξινομήσεων. Η Fiat Auto Hellas, που διευθύνεται από τον κ. Γ. Δόριζα, ελέγχει το 6% της αγοράς έναντι 5,7% το προηγούμενο έτος.
* Στις επόμενες θέσεις βρέθηκαν οι Citroen, Peugeot, Renault και Seat. Από τις μάρκες αυτές ανοδικά κινήθηκε η Seat, εμφανίζοντας ρυθμό αύξησης 12,1%.
* Σε ότι αφορά τις μάρκες που εμφάνισαν την μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων είναι οι: Ssangyong (398%), Porsche (149%), Lancia (108%), Kia Motors (79%), Mazda (69%), Saab (65%), BMW (64,6%), Smart (59%), Volvo (53%), Jaguar (52%), Lamborghini (50%), Mini (48%), Ferrari (40%), MG Rover (39%) και Chrysler (32%).