Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Έντονα εξακολουθεί να προβληματίζει τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα η τραγωδία του Very large Ore Carrier (VLOC) «Stellar Daisy», που βυθίστηκε στις 31 Μαρτίου 2.000 μίλια ανοικτά της Ουρουγουάης με αποτέλεσμα να χαθούν 22 ναυτικοί και να σωθούν μόλις δύο. Το πλοίο μετέφερε 260.000 τόνους σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία στην Κίνα.
Η Διεθνής Ένωση των πλοιοκτητών πλοίων χύδην ξηρού φορτίου, Intercargo, με πρόεδρο τον Γιάννη Πλατσιδάκη, εξέφρασε αμέσως την ανησυχία της για το γεγονός και ζήτησε πλήρη διαλεύκανση των αιτιών του ναυαγίου, καθώς δεν αποκλείεται η βύθιση του πλοίου να οφείλεται στην υγροποίηση του φορτίου του.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι γενικότερα τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των πλοίων που έχουν καταγραφεί ως total loss έχει μειωθεί, σε αντίθεση με τον αριθμό των πλοίων με επιμέρους ζημιές που τα τελευταία δυο χρόνια παρουσιάζει αύξηση, σύμφωνα και με πρόσφατη ανακοίνωση της Διεθνούς Ένωσης Ναυτασφαλίσεων, IUMI.
Ωστόσο, από το 2007 μέχρι και το 2016 η Intercargo θρηνεί την απώλεια 102 ανθρώπινων ζωών σε 11 περιπτώσεις δυστυχημάτων, που οφείλονταν στη μετακίνηση των φορτίων λόγω υγροποίησής τους, με συνέπεια τη βύθιση των πλοίων. Συνολικά την ίδια περίοδο χάθηκαν στη θάλασσα 210 ζωές σε 60 περιπτώσεις ναυτικών δυστυχημάτων.
Έτσι, παρά τη βελτίωση της γενικότερης εικόνας, η Intercargo επιμένει όλα αυτά τα χρόνια να κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για το φαινόμενο της υγροποίησης φορτίου. Σημειώνεται ότι τον έλεγχο για την κατάσταση του φορτίου, σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς, έχουν οι ναυλωτές που θα πρέπει να εφοδιάζουν τον πλοίαρχο με τα κατάλληλα έγγραφα αποτελεσμάτων ελέγχου του φορτίου.
Η Intercargo επισημαίνει με αφορμή το δυστύχημα του «Stellar Daisy» ότι όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη (κρατικές αρχές, νηογνώμονες, ασφαλιστικοί οργανισμοί) θα πρέπει να κινηθούν άμεσα και αποτελεσματικά ώστε σε σύντομο χρονικό διάστημα να υποβάλουν στον ΙΜΟ μία ενδελεχή και υψηλής ποιότητας έκθεση για τη διερεύνηση των αιτίων του ναυαγίου. Η Intercargo τονίζει ακόμη τη σημασία της έγκαιρης υποβολής στον ΙΜΟ της έκθεσης σχετικά με τα αίτια του δυστυχήματος, τόσο για τον εντοπισμό των αιτίων του συμβάντος όσο και προκειμένου γίνουν κάποιες διορθωτικές ενέργειες. Για τον σκοπό αυτό η Intercargo δεσμεύεται για την πλήρη αξιοποίηση των συμπερασμάτων της έκθεσης, με γνώμονα πάντα τη δέσμευσή της ότι κορυφαία προτεραιότητά της αποτελεί η ασφάλεια των πληρωμάτων και των πλοίων.
Επίσης και ο γενικός γραμματέας του διεθνούς ναυτιλιακού οργανισμού (ΙΜΟ) Kitack Lim σε μήνυμά του επεσήμανε ότι αναμένει να υπάρξει μία πλήρης και ολοκληρωμένη έρευνα για το δυστύχημα και τα αποτελέσματα θα πρέπει να έρθουν στον ΙΜΟ για να γίνει ό,τι είναι αναγκαίο ώστε να μειωθούν οι πιθανότητες να επαναληφθεί κάτι ανάλογο.
Σε ό,τι αφορά τώρα τα αίτια του δυστυχήματος, οι ειδικοί εκτιμούν ότι η έρευνα θα αργήσει να ολοκληρωθεί. Σύμφωνα πάντως με εκτιμήσεις ασφαλιστών, η ταχύτητα της βύθισης και το γεγονός ότι διασώθηκαν μόνο δύο μέλη πληρώματος, οδηγεί στην εκτίμηση ότι τα αίτια σχετίζονται με τη υγροποίηση του φορτίου, που έχει σαν αποτέλεσμα να προκαλεί σοβαρά προβλήματα σταθερότητας στο πλοίο και να το ανατρέπει πολύ γρήγορα.
Άλλα σενάρια συνδέουν το δυστύχημα με το γεγονός ότι το εν λόγω πλοίο μετατράπηκε από Very large Crude Carrier σε Very large ore Carrier. Mπορεί κάποια αστοχία στη μετασκευή να οδήγησε στο δυστύχημα, εντείνοντας και τον προβληματισμό για την ασφάλεια των υπολοίπων 40 περίπου VLCC που έχουν μετασκευαστεί σε VLOC μεταξύ των ετών 2008 και 2011.
Μερικά από τα γηραιότερα είχαν κατασκευαστεί ως VLCC τη δεκαετία του 1990. Μετατράπηκαν σε VLOC την περίοδο που έπρεπε να αποχωρήσουν από την αγορά τα δεξαμενόπλοια μονού τοιχώματος. Ορισμένοι πλοιοκτήτες αποφάσισαν να μετατρέψουν κάποια από αυτά σε πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.