Οι νέες δηλώσεις του Γερμανού υπουργού Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε για την Ελλάδα και το ζήτημα της συμμετοχής του ΔΝΤ σχολιάζονται εκτενώς από τον γερμανικό Τύπο. Αναφορές και στην ιδιωτικοποίηση των ελληνικών αεροδρομίων.
Με αφορμή τη συνεδρίαση των Ευρωπαίων υπουργών Οικονομικών στις Βρυξέλλες τη Δευτέρα, η ελληνική κρίση επιστρέφει στις σελίδες των γερμανικών εφημερίδων. Κεντρικό πρόσωπο ο κ. Σόιμπλε. «O Γερμανός υπουργός Οικονομικών Σόιμπλε επιμένει στη συμμετοχή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στην οικονομική στήριξη της Αθήνας. Αυτό όμως θα μπορούσε να εξελιχθεί σε ωρολογιακή βόμβα στον γερμανικό προεκλογικό αγώνα», γράφει στην ιστοσελίδα της η εφημερίδα Die Welt. Υπενθυμίζοντας ότι πριν από δυο περίπου χρόνια η Ελλάδα βρισκόταν ένα βήμα πριν από την έξοδό της από το ευρώ, ο συντάκτης σημειώνει: «Ορισμένοι διερωτώνται εάν αυτό θα ήταν καλύτερο για την Ευρωζώνη και την Ελλάδα. Διότι τώρα η ιστορία κινδυνεύει να επαναληφθεί. Πάλι υπάρχουν διαμάχες. Πάλι το θέμα είναι ποιες μεταρρυθμίσεις πρέπει ακόμη να υλοποιήσει η Ελλάδα για να εκταμιεύσει ο ευρωπαϊκός μηχανισμός στήριξης ESM την επόμενη δόση».
Ο αρθρογράφος αναδεικνύει στη συνέχεια τη βαρύτητα του ζητήματος για την εσωπολιτική κατάσταση της Γερμανίας: «Η απουσία του ΔΝΤ θα μπορούσε να θεωρηθεί ‘σημαντική αλλαγή’ στο τρέχον πρόγραμμα για την οποία η γερμανική Βουλή θα έπρεπε να ξαναψηφίσει. Η συναίνεση της κοινοβουλευτικής ομάδας της CDU/CSU δεν θα πρέπει να θεωρείται ιδιαίτερα πιθανή, αφού στο παρελθόν επέμενε στη συμμετοχή του ΔΝΤ. Πριν από τις βουλευτικές εκλογές του Σεπτεμβρίου θα ήταν δύσκολο να εξηγηθεί μια τέτοια αλλαγή πλεύσης. (…) Στο ερώτημα εάν η επόμενη δόση των Ευρωπαίων δανειστών από το τρέχον πρόγραμμα στήριξης μπορεί να εκταμιευτεί και χωρίς το ΔΝΤ ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών απαντά με ένα ξεκάθαρο ‘όχι’».
Υπό την τίτλο «Το ΔΝΤ θα συμμετάσχει» και αναφερόμενη στον κ. Σόιμπλε η εφημερίδα Süddeutsche Zeitung παρατηρεί: «Στο θέμα της ελληνικής κρίσης ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε επιχειρεί να διαλύσει τις εντυπώσεις ότι το ΔΝΤ δεν θα συμμετέχει τελικά στο τρέχον δανειακό πρόγραμμα. ‘Το ΔΝΤ δεν είναι το πρόβλημα’ δήλωσε ο κ. Σόιμπλε μετά τη συνάντηση με τους υπουργούς Οικονομικών της Ε.Ε. την Τρίτη. Κατά βάση όλα έχουν συμφωνηθεί και το ΔΝΤ άφησε να εννοηθεί ότι ‘φυσικά και θα συμμετάσχει’. Σύμφωνα με τον κ. Σόιμπλε εναπόκειται αποκλειστικά στην Ελλάδα το πόσο γρήγορα θα ολοκληρωθεί η δεύτερη αξιολόγηση των μεταρρυθμίσεων, η οποία αποτελεί προϋπόθεση για να αποφασίσει το ΔΝΤ τη συμμετοχή του».
ESM όπως ΔΝΤ
Η πρόταση του επικεφαλής του Eurogroup Γερούν Ντέισελμπλουμ να μετατραπεί ο ευρωπαϊκός μηχανισμός στήριξης ESM σε μια ευρωπαϊκή εκδοχή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου προκάλεσε αντιδράσεις, με πιο έντονη αυτή του επιτρόπου Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων Πιερ Μοσκοβισί, ο οποίος εξέφρασε ανοιχτά τις αντιρρήσεις του. Το θέμα σχολιάζει η εφημερίδα Tageszeitung: «Έτσι η διαμάχη για το μέλλον του ESΜ ξέσπασε για τα καλά. Τον κ. Ντέισελμπλουμ στηρίζει κυρίως ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε ο οποίος ασκεί εδώ και καιρό κριτική στην Κομισιόν για δήθεν πολύ χαλαρούς ελέγχους των εθνικών προϋπολογισμών. Τον κ. Μοσκοβισί από την άλλη, στηρίζει το Ευρωκοινοβούλιο που θέλει να έχει μεγαλύτερη συμμετοχή. (…)
Διαμάχη υπάρχει και όσον αφορά το ερώτημα πότε ο ESM θα αντικαταστήσει το ΔΝΤ. Στο τρέχον πρόγραμμα στήριξης για την Ελλάδα αυτό δεν θα γίνει ακόμη, τονίζει ο επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ. Αντίθετα ο επικεφαλής των Συντηρητικών στο Ευρωκοινοβούλιο Μάνφρεντ Βέμπερ τάχθηκε υπέρ του να αντικαταστήσει ο ESM το ΔΝΤ όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Διότι το ΔΝΤ δεν αποφάσισε ακόμη εάν θα συμμετάσχει στο τρέχον ελληνικό πρόγραμμα. Χωρίς το ΔΝΤ ούτε η Γερμανία θα μπορέσει να συνεχίσει, προειδοποίησε ο Σόιμπλε. Η συζήτηση που ξεκίνησε ο ίδιος θα μπορούσε τώρα να στραφεί εναντίον του».
Σωτήρες ή ιμπεριαλιστές;
Με το θέμα της ιδιωτικοποίησης των ελληνικών αεροδρομίων ασχολείται το Focus Online. «Σωτήρες ή ευρωπαίοι οικονομικοί ιμπεριαλιστές – η μεταβίβαση των 14 αεροδρομίων στη γερμανική Fraport προκάλεσε έντονες συζητήσεις στην υπερχρεωμένη Ελλάδα. (…)
Οι επενδυτές από την Φρανκφούρτη με τον Έλληνα εταίρο τους Copelouzos Group δεν θα πάρουν μεγάλο ρίσκο. Μπορεί μεν να χρειαστεί να εμβάσουν άμεσα 1,234 δισ. ευρώ στο ελληνικό κράτος, όμως τα χαμηλά την εποχή αυτή επιτόκια συντελούν στο να παραμείνουν εντός πλαισίου οι επιβαρύνσεις. Από το τζίρο ύψους 200 εκατ. ευρώ το χρόνο περίπου προβλέπεται να μένουν προ φόρων και τόκων 60 εκατ. ευρώ κέρδος. Αυτό σημαίνει ότι ήδη τον πρώτο χρόνο από τα 40 χρόνια εκμετάλλευσης των αεροδρομίων, η εταιρεία θα παρουσιάσει ισοσκελισμένο προϋπολογισμό».
Το άρθρο αναφέρεται και στις επενδύσεις που σκοπεύει να κάνει η γερμανική εταιρεία, σημειώνοντας ότι συνήθως οι μακροπρόθεσμες επενδύσεις αρχίζουν να αποδίδουν μετά από 10-15 χρόνια. «Στην Ελλάδα αυτό θα μπορούσε να γίνει πολύ πιο γρήγορα αφού η χώρα με τα πολλά νησιά και την μεγάλη βιοποικιλότητα είναι για τους τουρίστες η ιδανική εναλλακτική επιλογή στην πολιτικά δύσκολη Τουρκία. (…) Την αναγκαιότητα της ανακαίνισης μπορούν να διαπιστώσουν οι επισκέπτες ιδίοις όμμασι. Τα αεροδρόμια των λεγόμενων νησιών jet set, της Μυκόνου και της Σαντορίνης βρίσκονται σε άθλια κατάσταση».
Τέλος, ο δημοσιογράφος αναφέρεται και στις αντιδράσεις που υπήρξαν στην Ελλάδα: «Αριστερές οργανώσεις και πρωτοβουλίες πολιτών είχαν διαμαρτυρηθεί το 2016 εναντίον της παραχώρησης των αεροδρομίων ‘στους Γερμανούς’. Μάλιστα υπήρξαν και διαμαρτυρίες στο αεροδρόμιο ‘Δασκαλογιάννης’ στα Χανιά, το οποίο μόλις είχε ανακαινιστεί από το ελληνικό κράτος με τη βοήθεια της Ε.Ε. Αλλά η αντίσταση των συνδικάτων έχει μειωθεί τους τελευταίους μήνες αφ’ ότου η Fraport ξεκίνησε την πρόσληψη νέων υπαλλήλων».
Η εφημερίδα Stuttgarter Nachrichten δημοσιεύει επίσης άρθρο με θέμα την εξαγορά των ελληνικών αεροδρομίων. «Τίποτα δεν εμποδίζει πια την μεταβίβαση των 14 ελληνικών αεροδρομίων στη γερμανική Fraport» γράφει χαρακτηριστικά και συνεχίζει: «Η Fraport σκοπεύει να επενδύσει 330 εκατομμύρια ευρώ στα αεροδρόμια μέχρι το 2020. Η αδειοδότηση της εκμετάλλευσης των αεροδρομίων για πάνω από 40 χρόνια θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα εγχειρήματα ιδιωτικοποίησης στην υπερχρεωμένη Ελλάδα».