Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Νέο ρεκόρ σε μεταφορική ικανότητα σημείωσε ο ελληνόκτητος στόλος, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) που καταρτίστηκε με βάση τα στοιχεία της IHS Markit, ενώ περαιτέρω υποχώρηση σημείωσε η ελληνική σημαία.
Την 1η Μαρτίου 2017 ο υπό ελληνική πλοιοκτησία στόλος των πλοίων άνω των 1.000 gt αποτελούνταν από 4.085 πλοία, 328.763.767 dwt και 192.430.519 gt. Συγκρίνοντας με το 2016 τα μεγέθη αντιπροσωπεύουν μία μείωση κατά επτά πλοία, αλλά αντιθέτως μία αύξηση κατά 8.166.193 σε dwt και 3.526.325 σε gt. Στα παραπάνω μεγέθη περιλαμβάνονται και 196 πλοία 12.338.624 dwt και 20.602.634 gt υπό παραγγελία.
Ο ελληνόκτητος στόλος αποτελεί το 16,2% του παγκόσμιου στόλου με όρους dwt και αυξάνει περαιτέρω το μερίδιό του στον παγκόσμιο στόλο σε σύγκριση με το 15,8% του 2016. Ορισμένα άλλα εντυπωσιακά στοιχεία που αφορούν τον ελληνικό εμπορικό στόλο είναι ότι ελέγχει το 24,7% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, το 13% του παγκόσμιου στόλου Chemical & Products Tankers, το 10,49% του στόλου των πλοίων μεταφοράς αερίου, το 18,3% των bulkers, το 3,4% του παγκόσμιου στόλου επιβατηγών πλοίων.
Όπως επισημαίνει το Committee, τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αύξησαν το μερίδιό τους στις συγκεκριμένες κατηγορίες πλοίων του παγκόσμιου στόλου, σε σύγκριση με το 2016. Αντιθέτως σε άλλες κατηγορίες πλοίων όπως τα γενικού φορτίου, ο ελληνόκτητος στόλος εμφάνισε μικρή μείωση μεριδίου. Σε σύγκριση με το 2016 ο ελληνόκτητος στόλος δεξαμενόπλοιων αυξήθηκε κατά 21 πλοία (+3.799.557 dwt), ενώ αντιθέτως τα υπό ελληνική πλοιοκτησία δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού (product tanker) μειώθηκαν κατά 25, και τα πλοία μεταφοράς αερίου μειώθηκαν κατά 10. Αντιθέτως κατά 25 πλοία (+6.349.823 dwt) αυξήθηκε ο ελληνόκτητος στόλος των ore και bulk carriers.
Να σημειωθεί ακόμη ότι ανά κατηγορία πλοίου υπό ναυπήγηση οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν 75 δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού, 19 δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών και προϊόντων αργού, 34 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και υγραερίου, 14 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πέντε πλοία μεταφοράς γενικού φορτίου.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι ο ελληνόκτητος στόλος είναι από τους πλέον σύγχρονους στον κόσμο. Η μέση ηλικία του υπό ελληνική πλοιοκτησία στόλου αυξήθηκε ελαφρώς, ωστόσο παραμένει 2,9 χρόνια χαμηλότερα από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου. Ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου ανέρχεται με βάση τον αριθμό των πλοίων στα 10,3 χρόνια έναντι 13,2 χρόνων που είναι η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου. Επίσης με όρους gt και dwt είναι αντιστοίχως 8,7 χρόνια και 8,6 χρόνια.
Σε ό,τι αφορά τον υπό ελληνική σημαία στόλο, η μέση ηλικία του είναι στα 11,7 χρόνια με βάση τον αριθμό των πλοίων και στα 8,8 χρόνια και 8,7 χρόνια με όρους gt και dwt, έναντι 11,5 χρόνια, 6,4 χρόνια και 8,3 χρόνια αντίστοιχα το 2016.
Επίσης να σημειωθεί ότι έξι μεγάλοι διεθνείς νηογνώμονες έχουν στην κλάση τους τη μεγάλη πλειονότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου. Την πρώτη θέση με 834 ελληνόκτητα πλοία (856 το 2016) ταξινομημένα στην κλάση του έχει ο Lloyd’s Register και ακολουθούν ο αμερικανικός νηογνώμονας ABS με 768 πλοία (779 πλοία το 2016), ο ιαπωνικός ClassNK με 744 πλοία (732 πλοία το 2016), ο γαλλικός BV με 688 πλοία (681 το 2016), ο νορβηγογερμανικός DNV GL με 668 πλοία (702 πλοία το 2016) και ο ιταλικός νηογνώμονας RINA με 191 πλοία (165 πλοία το 2016).
Στην τρίτη θέση
Ωστόσο, το αρνητικό στοιχείο είναι η περαιτέρω υποχώρηση της ελληνικής σημαίας. Η βάση δεδομένων του Committee δείχνει ότι η ελληνική σημαία υποχώρησε στην τρίτη θέση στον υπό ελληνική πλοιοκτησία στόλο. Ο ελληνόκτητος στόλος είναι νηολογημένος σε 41 σημαίες. Τα περισσότερα πλοία συγκεντρώνει όμως η σημαία των Marshall Islands, η οποία το 2017 προσέλκυσε επιπλέον 74 ελληνόκτητα πλοία και έφτασε τα 791 πλοία, 62.190.301 dwt, καλύπτοντας πάνω από το 18,9% του συνόλου των dwt του ελληνόκτητου στόλου.
Στη δεύτερη θέση όπως προκύπτει από τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου το γνωστό Committee και αφορούν πλοία άνω των 1.000 gt βρέθηκε η σημαία της Λιβερίας με 775 ελληνόκτητα πλοία, 60.362.365 dwt και στην τρίτη θέση βρίσκεται -όπως προαναφέρθηκε- η ελληνική σημαία την οποία προτίμησαν 747 πλοία 75.209.907 dwt, που αποτελούν το 22,8% του συνόλου των dwt του ελληνόκτητου στόλου. Στην τέταρτη θέση βρίσκεται η σημαία της Μάλτας με 671 πλοία, 59.112.733 dwt, στην πέμπτη θέση η σημαία του Παναμά με 377 πλοία, 24.825.256 dwt, στην έκτη θέση η Κύπρος (271 πλοία, 19.895.446 dwt ) και στην έβδομη θέση η σημαία των Bahamas (248 πλοία, 18.417.179 dwt).
Σημειώνεται ότι το 2016 τα ελληνόκτητα πλοία που είχαν υψωμένη την ελληνική σημαία ήταν 809, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 78.948.501 dwt και αποτελούσαν πάνω από το 25% του ελληνόκτητου στόλου με όρους dwt. Στη δεύτερη θέση ήταν η σημαία της Λιβερίας με 744 πλοία, 54.740.247 dwt.
Ανάγκη διαλόγου για ενίσχυση της σημαίας
Η υποχώρηση της σημαίας έχει αρνητικό αντίκτυπο και στην απασχόληση Ελλήνων ναυτικών. Να σημειωθεί, πάντως, ότι στην πρόσφατη συνέντευξή του στη «Ν» ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής αναφέρθηκε στην ανάγκη ενός ευρύτερου διαλόγου με στόχο την ενίσχυση της ελληνικής σημαίας. Ο κ. Κουρουμπλής ανέφερε συγκεκριμένα ότι «επίσης, και γενικότερα, γιατί η σημαία μας να μη γίνει πιο ελκυστική; Δεν θα πρέπει να ανοίξουμε αυτή τη συζήτηση; Να δούμε ποιες είναι οι αιτίες που άλλες σημαίες είναι πιο ελκυστικές και να τολμήσουμε; Χρειάζεται ρίσκο, βούληση, δύναμη, προσπάθεια, πείσμα!».