ICAP: Εντονος ο ανταγωνισμός στην αγορά καλλυντικών

Δευτέρα, 07 Φεβρουαρίου 2005 11:30

Ο κλάδος των καλλυντικών χαρακτηρίζεται από υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και συνθήκες έντονου ανταγωνισμού. Οι ανταγωνιστικές πιέσεις είναι πιο εμφανείς στο κανάλι της ευρείας διανομής, λόγω της πληθώρας των εμπορικών σημάτων που διανέμονται μέσω του συγκεκριμένου δικτύου και της χαμηλότερης τιμής των προϊόντων.

Τα παραπάνω επισημαίνονται στην κλαδική μελέτη που εκπόνησε η Διεύθυνση Μελετών της ICAP και στην οποία διερευνάται η εξέλιξη της αγοράς των καλλυντικών ανά κύρια κατηγορία προϊόντων και ανά κανάλι διανομής.

Η ζήτηση των καλλυντικών επηρεάζεται καταρχάς από δημογραφικούς παράγοντες, καθώς ορισμένα προϊόντα αποτελούν είδη πρώτης ανάγκης. Επίσης, η σύνθεση του πληθυσμού επιδρά στη ζήτηση, διότι οι γυναίκες είναι οι κύριοι καταναλωτές ειδών καλλωπισμού και διαθέτουν ετησίως σημαντικά ποσά για την αγορά καλλυντικών προϊόντων. Επιπλέον, το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, σε συνδυασμό με τις τιμές των προϊόντων, καθορίζει κυρίως το κανάλι διανομής στο οποίο θα απευθυνθεί ο καταναλωτής. Τέλος, η διαφήμιση επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη ζήτηση των καλλυντικών, στρέφοντάς τη σε συγκεκριμένα εμπορικά σήματα.

Στον κλάδο δραστηριοποιείται σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων ο οποίος ασχολείται με την παραγωγή και τις εισαγωγές καλλυντικών και αρωμάτων. Ωστόσο, οι μεγάλου μεγέθους εισαγωγικές επιχειρήσεις, αποτελούν θυγατρικές ομίλων του εξωτερικού και ελέγχουν σημαντικό μέρος της αγοράς. Ορισμένες από τις εν λόγω επιχειρήσεις ασχολούνται σε μικρό βαθμό και με την παραγωγή καλλυντικών κατόπιν αδείας (under license) από τη μητρική εταιρία. Τα τελευταία χρόνια οι εισαγωγές καλλυντικών παρουσιάζουν σταδιακή άνοδο, κερδίζοντας ολοένα και μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς, καθώς αρκετές αμιγώς παραγωγικές επιχειρήσεις έχουν πλέον στραφεί στον εισαγωγικό τομέα. Το 2003 οι εισαγωγές κατέλαβαν το 91% περίπου της αγοράς.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της κλαδικής μελέτης, η συνολική αγορά καλλυντικών ακολούθησε ανοδική πορεία το χρονικό διάστημα 1994-2003, εμφανίζοντας μέσο ετήσιο ρυθμό ανόδου 12% (σε αξία). Για το 2004 εκτιμάται περαιτέρω άνοδος της αγοράς καλλυντικών με ρυθμό μεταξύ του 8%-9%, ενώ για το 2005 προβλέπεται ότι θα σημειώσει άνοδο κατά 6%-7% έναντι του 2004.

Το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά καλλυντικών κατέλαβαν το 2003 τα προϊόντα περιποίησης δέρματος με ποσοστό 48% και ακολούθησαν τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών με μερίδιο 30%. Μικρότερη ήταν η συμμετοχή των προϊόντων μακιγιάζ και των αρωμάτων, τα οποία κατέλαβαν μερίδιο 11% αντίστοιχα.

Το κανάλι ευρείας διανομής αποτελεί το κυριότερο δίκτυο διάθεσης καλλυντικών και περιλαμβάνει κυρίως προϊόντα περιποίησης μαλλιών. Αξιόλογη παρουσία στο συγκεκριμένο κανάλι έχουν επίσης τα καλλυντικά για την περιποίηση του δέρματος. Στο κανάλι της επιλεκτικής διανομής, κυρίαρχη θέση έχουν τα προϊόντα περιποίησης προσώπου και τα αρώματα και ακολουθούν τα προϊόντα περιποίησης σώματος και τα προϊόντα μακιγιάζ. Στο κανάλι των κομμωτηρίων, τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών καταλαμβάνουν σχεδόν το σύνολο της εν λόγω αγοράς, ενώ στα φαρμακεία διατίθενται κυρίως προϊόντα περιποίησης δέρματος.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα