Από την έντυπη έκδοση
Στα δέκα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης συμπεριλαμβάνεται για μία ακόμη χρονιά ο Πειραιάς, ενώ το 2007 δεν ήταν ούτε στα 15 μεγαλύτερα.
Ο Πειραιάς, χάρη στη στρατηγική συνεργασία με την Cosco, παρουσίασε το 2016 την τρίτη μεγαλύτερη ανάπτυξη μεταξύ των 15 μεγαλύτερων ευρωπαϊκών λιμανιών στη διακίνηση containers, ενώ διατήρησε την όγδοη θέση μεταξύ των 15 λιμανιών και την τρίτη θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών μεσογειακών λιμανιών, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε το Porteconomics.com.
Οι επιδόσεις του Πειραιά αποκτούν μεγαλύτερη ακόμη σημασία και αναδεικνύουν και την αξία της στρατηγικής συνεργασίας με την Cosco από το γεγονός ότι μαζί με το πορτογαλικό λιμάνι Sines, είναι τα δύο λιμάνια που δεν υπήρχαν στη σχετική λίστα των 15 πρώτων λιμανιών, το 2007. Η Cosco ξεκίνησε τη δραστηριότητά της στον Πειραιά τους τελευταίους μήνες του 2009.
Αναλυτικότερα από τον Πειραιά το 2016 διακινήθηκαν 3,675 εκατ. teu έναντι 3,289 teu το 2015, με την άνοδο να είναι της τάξης του 11,7%. Σημειώνεται ότι η κίνηση στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ (προβλήτας Ι) σημείωσε σημαντική μείωση εξαιτίας της συνέχισης μεταφοράς φορτίου transshipment της εταιρείας MSC, που αποτελεί τον κυριότερο πελάτη του Προβλήτα Ι, στον δικό της τερματικό σταθμό στην Τουρκία (ASYAPORT). Πιο συγκεκριμένα, παρά τη σημαντική αύξηση της τάξης του 26% στο εγχώριο φορτίο (από 49.275 σε 61.980 Teu’s), το συνολικό υπό διαμετακόμιση εμπορευματικό έργο του τερματικού σταθμού μειώθηκε από περίπου 255.581 Teu’s το 2015 σε 203.658 TEU’s το 2016.
Αντιθέτως από την άλλη πλευρά η διακίνηση φορτίων από τη ΣΕΠ σημείωσε μία αύξηση κατά 14,4% από τα 3,034 εκατ. Teu το 2015 στα 3,471 εκατ. Teu το 2016.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε σύγκριση με το 2007 η αύξηση των διακινούμενων φορτίων από τον ΟΛΠ μετρούμενα σε Teu ανήλθε στο 167,7%, σύμφωνα με το porteconomics και είναι το δεύτερο μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης μετά το 908,7% του λιμανιού Sines, το οποίο όμως συνολικά διακίνησε το 2016 μόλις 1,513 εκατ. teu. Στο σύνολό τους τα 15 μεγαλύτερα λιμάνια παρουσίασαν το 2016 αύξηση των διακινούμενων φορτίων κατά 2,1% σε σύγκριση με το 2015, ενώ σε σχέση με το 2007 η αύξηση ήταν 14,4%. Πάντως το 2015 σε σύγκριση με το 2014 τα 15 μεγαλύτερα ευρωπαϊκά λιμάνια είχαν παρουσιάσει μία μείωση του διακινούμενου φορτίου κατά 1,6%.
Όπως αναφέρει το porteconomics, το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, το Ρότερνταμ, σημείωσε μία άνοδο των διακινούμενων φορτίων κατά 1,2% (12,385 εκατ. teu). Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το λιμάνι της Αμβέρσας (10,037 εκατ. teu) με άνοδο 4% σε σύγκριση με το 2015 και την πρώτη τριάδα συμπληρώνει το Αμβούργο με 8,91 εκατ. Teu (+1%). Η κατάταξη των τριών πρώτων λιμανιών δεν μεταβλήθηκε το 2016 σε σύγκριση με το 2015, όμως σε σχέση με το 2007 το Αμβούργο έχασε τη δεύτερη θέση από την Αμβέρσα.
Πάνω και ο Ιανουάριος
Πάντως, ανοδικά κινείται η διακίνηση φορτίων στον Πειραιά και τον πρώτο μήνα του νέου έτους τουλάχιστον με βάση τα στοιχεία που αφορούν τη ΣΕΠ. Ειδικότερα, η μητρική της ΣΕΠ, η Cosco Shipping Ports, ανακοίνωσε ότι τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους διακινήθηκαν συνολικά 281,8 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, αριθμός αυξημένος κατά σχεδόν 12% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους, όταν από το λιμάνι είχαν περάσει συνολικά 251,8 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια.
Επισημαίνεται ότι η διοίκηση του ΟΛΠ στην Ετήσια Οικονομική Έκθεση του 2016 αναφερόμενη στις προοπτικές του εμπορικού λιμένα σημείωνε μεταξύ άλλων ότι στον εμπορικό λιμένα (σταθμοί εμπορευματοκιβωτίων και διακίνησης αυτοκινήτων) πέραν της περαιτέρω ανάδειξης του στρατηγικού πλεονεκτήματος της γεωγραφικής θέσης του λιμένα, ως κόμβου μεταφόρτωσης στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, παρέχεται μεγάλο περιθώριο αξιοποίησης της σύνδεσης με το εθνικό και κατ’ επέκταση με το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο, που διευρύνει σημαντικά την αγορά στόχο της εταιρείας, δίνοντάς της πρόσβαση σε νέες αγορές που επεκτείνονται στη Βαλκανική και έως την Κεντρική Ευρώπη.
Η ανωτέρω προοπτική, σε συνδυασμό με την πολιτική σταθερότητα και ασφάλεια της χώρας, τη βούληση της διοίκησης της εταιρείας για ανάπτυξη των Logistics, τις ενταγμένες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης τελωνειακές διαδικασίες, ανοίγει ένα παράθυρο ευκαιρίας για την ανάδειξη του Πειραιά όχι μόνο ως μιας από τις βασικότερες πύλες εμπορίου από την Ασία προς την Ευρώπη, αλλά και ως τόπου προσέλκυσης κεφαλαίων και υλοποίησης επενδύσεων. Η εκμετάλλευση της ιστορικής ευκαιρίας, η οποία θα αναδείξει τον Πειραιά ως το σύγχρονο λιμάνι της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και Μεσογείου θα έχει θετική επίδραση και στην τοπική οικονομία και το εμπόριο, στην απασχόληση, στην ιδιωτική κατανάλωση, στον πολιτισμό και στην ποιότητα ζωής των κατοίκων.