Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Να πετύχει την «επιστροφή στο μέλλον» για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα επιχειρήσει ο υφυπουργός Οικονομίας Στέργιος Πιτσιόρλας, στη συνάντηση που θα έχει με την επίτροπο Ανταγωνισμού της Ε.Ε. Μαργκαρέτε Βεστάγκερ. Ο κ. Πιτσιόρλας που έχει αναλάβει να δώσει λύση εκεί που όλοι οι προηγούμενοι υπουργοί απέτυχαν, να «κλείσει» δηλαδή τον φάκελο της Επιτροπής για τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Ανατολικής Μεσογείου, θα συναντήσει τη Δανέζα επίτροπο στις 8 Μαρτίου στις Βρυξέλλες.
Το πρώτο στοίχημα που καλείται εκ των πραγμάτων να κερδίσει ο κ. Πιτσιόρλας είναι να πείσει τη γραφειοκρατία των Βρυξελών ότι η μη εφαρμογή της απόφασης του 2008 για τα ναυπηγεία είναι μονόδρομος. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι τα ναυπηγεία δεν θα κληθούν τελικά να καταβάλουν στο ελληνικό κράτος περίπου 550 εκατ. ευρώ για παράνομες ενισχύσεις που είχαν δεχθεί στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας.
Η κίνηση αυτή από τη μια θα δημιουργούσε πρόβλημα στην αντιδικία του ελληνικού Δημοσίου με την πλευρά της ιδιοκτησίας των ναυπηγείων στη διεθνή διαιτησία, αφού και οι δύο πλευρές έχουν διεκδικήσεις πολλών δισ. συνολικά, με αιτιολογία την αθέτηση των συμφωνηθέντων. Από την άλλη ενδεχομένως να οδηγούσε σε άμεσο λουκέτο τα ναυπηγεία (δεν θα μπορούσε να καταβάλει η ιδιοκτησία τις απαιτήσεις της Ελλάδας), εξέλιξη που θα ήταν καταστροφική για τα συμφέροντα της χώρας (αμυντική βιομηχανία). Πάντως, η κυβέρνηση έχει καταφέρει, προς το παρόν, να παγώσει την υλοποίηση της απόφασης του 2008.
Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι, πριν δηλαδή την ανάληψη αυτής της νέας προσπάθειας αναβίωσης των ναυπηγείων, το ΥΠΟΙΚ είχε αποστείλει στην πλευρά των ναυπηγείων την απαίτηση για είσπραξη των 550 εκατ. ευρώ, έπειτα από απαίτηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Κίνηση για την οποία τα ναυπηγεία έχουν καταφύγει στα δικαστήρια.
Να κερδίσει χρόνο
Το δεύτερο σκέλος της αποστολής του κ. Πιτσιόρλα είναι μάλλον και το πιο δύσκολο. Να αποδεχτεί η «σκληρή», σύμφωνα με τη φήμη που την ακολουθεί, Δανέζα επίτροπος Ανταγωνισμού να επιστρέψει η υπόθεση στη «στρατιωτική» απόφαση του 2010. Απόφαση που αντικατέστησε την προηγούμενη του 2008 και η οποία προέβλεπε να μην καταβληθούν τα ποσά των ανακτήσεων, αλλά να χωριστεί το ναυπηγείο σε στρατιωτικό και εμπορικό.
Το πρώτο στοίχημα που καλείται να κερδίσει ο υφυπουργός Οικονομίας Στέργιος Πιτσιόρλας, στη συνάντηση με την επίτροπο Ανταγωνισμού της Ε.Ε. Μαργκαρέτε Βεστάγκερ, είναι η μη επιστροφή κρατικών ενισχύσεων 550 εκατ. ευρώ.
Τον μεν «στρατιωτικό» μέρος να μην μπορεί να κάνει καμία εμπορική εργασία για 15 χρόνια, ενώ το εμπορικό θα έπρεπε να αποκοπεί και να επιστρέψει στο ελληνικό Δημόσιο. Η απόφαση του 2010 «ακυρώθηκε» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2015, αφού οι προϋποθέσεις που έθετε δεν είχαν ικανοποιηθεί και είχε ζητήσει την ανάκτηση των 550 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, μία επιστροφή στο «μέλλον» θα δώσει στην ελληνική κυβέρνηση τον αναγκαίο χρόνο να «κλείσει» τα ανοικτά μέτωπα που έχει με την πλευρά της ιδιοκτησίας των ναυπηγείων και πιο συγκεκριμένα του μεγαλομετόχου Ισκαντάρ Σάφα. Ορισμένες πλευρές που παρακολουθούν την υπόθεση από κοντά σημειώνουν ότι δεν αποκλείεται να προταθεί στις Βρυξέλλες μια διαδικασία σαν εκκαθάριση εν λειτουργία των ναυπηγείων, που θα συνδυαστεί με την αναμενόμενη πρώτη απόφαση της διεθνούς διαιτησίας αναφορικά με απαιτήσεις που έχει καταθέσει η πλευρά της ιδιοκτησίας. Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι είναι πιθανό η πλευρά Σάφα να κερδίσει την πρώτη διαδικασία, αλλά το ποσό θα είναι πολύ μικρότερο από το 1 δισ. που διεκδικεί. Η απόφαση, μετά από αλλεπάλληλες παρατάσεις, αναμένεται να εκδοθεί μέσα στον Μάρτιο.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον
Την ίδια στιγμή στο κυβερνητικό επιτελείο υποστηρίζεται ότι υπάρχουν επενδυτικά σχήματα που έχουν δείξει ενδιαφέρον για την επόμενη μέρα των ναυπηγείων. Από τη μια υπάρχει η φερόμενη πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης στην Cosco και από την άλλη κάποια αμερικανικά και αραβικά συμφέροντα. Τις πληροφορίες για ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον επιβεβαίωσε πρόσφατα, για άλλη μια φορά, ο αναπληρωτής υπουργός Άμυνας Δημήτρης Βίτσας, χωρίς όμως να αποκαλύψει την ταυτότητα των επενδυτών. Ενδιαφέρον που όμως περιορίζεται σε απλή παρακολούθηση των εξελίξεων για όσο διάστημα ο φάκελος των ναυπηγείων παραμένει ανοικτός τόσο στην Ε.Ε. όσο και σε επίπεδο δικαστικής διένεξης.