Philippe Louis-Dreyfus: Οι Έλληνες εφοπλιστές πρέπει να αποτελέσουν πρότυπο

Η ομιλία του προέδρου της Bimco στο 3ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της «Ν»
Δευτέρα, 06 Φεβρουαρίου 2017 08:13
UPD:10/02/2017 16:33

Είναι προφανές πως, ανάμεσα στα πολλά άλλα που χρωστάμε στην Ελλάδα, που έχουν να κάνουν με τον πολιτισμό και τη δημοκρατία, χρωστάμε και ό,τι έχει να κάνει με τη συνεισφορά της στη ναυτιλία…

Από την έντυπη έκδοση 

«Η ελληνική ναυτιλία παίζει κυρίαρχο ρόλο στη διεθνή πολιτική και οικονομική σκηνή και ως ηγέτις μπορεί να αποτελέσει πρότυπο και για τις υπόλοιπες ναυτιλιακές δυνάμεις».

Αυτό υποστήριξε ο πρόεδρος της Bimco, Philippe Louis-Dreyfus, μιλώντας στο 3ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της «Ν» με θέμα «Ελληνική και ευρωπαϊκή ναυτιλία, ανταγωνιστικότητα και προοπτικές σε καιρούς αβεβαιότητας», που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 19 Ιανουαρίου στην Αθήνα. Στη συνέχεια ακολουθεί το μεγαλύτερο μέρος της ομιλίας του κ. Louis-Dreyfus, που ήταν επίσημος προσκεκλημένος στο Συνέδριο της «Ν».

«Βρίσκομαι εδώ με την ιδιότητα του προέδρου της Bimco, αν και ήμουν στο παρελθόν και πρόεδρος της ECSA. Είμαι όμως και εφοπλιστής, που αντιμετωπίζει τις προκλήσεις με τις οποίες είναι αντιμέτωπη η ναυτιλία σήμερα.

Ο τίτλος του Συνεδρίου είναι πολύ καίριος. Πρόκειται για μία περίοδο αβεβαιότητας. Είναι απόλυτα σαφές ότι αντιμετωπίζουμε μεγάλες δυσκολίες, μεγάλα προβλήματα.

Έχουν ήδη ειπωθεί πολλά και προφανώς θα ειπωθούν και στη συνέχεια περισσότερα για τη σημασία της ελληνικής ναυτιλίας στο παγκόσμιο, στο ευρωπαϊκό, στο εθνικό επίπεδο. Είναι προφανές πως, ανάμεσα στα πολλά άλλα που χρωστάμε στην Ελλάδα, που έχουν να κάνουν με τον πολιτισμό και τη δημοκρατία, χρωστάμε και ό,τι έχει να κάνει με τη συνεισφορά της στη ναυτιλία…

Η Ελλάδα παίζει κεντρικό ρόλο στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια ναυτιλία. Καμία άλλη χώρα παγκοσμίως δεν έχει τόσο μεγάλη επιρροή, οικονομικά και πολιτικά, στις σημαντικές αποφάσεις για τον κλάδο…

Σε αυτή τη χώρα είστε τυχεροί που έχετε έναν αρμόδιο υπουργό για τη ναυτιλία και πραγματικά σας ζηλεύω. Έχετε επαγγελματικές ενώσεις που είναι γνώστες του αντικειμένου, έχετε παράδοση στο lobbying σε ό,τι αφορά τη ναυτιλία.

Ποτέ δεν είχαμε αντιμετωπίσει τόσο μεγάλη ύφεση στην αγορά της ναυτιλίας. Η υπερπροσφορά πλοίων σήμερα, όπως κι αν προέκυψε -είτε από απλή κερδοσκοπία είτε από φυσιολογικές παραγγελίες-, έχει φτάσει σε δραματικά επίπεδα. Δεν θα επιστρέψουμε σε φυσιολογικά επίπεδα εάν εμείς οι εφοπλιστές δεν αναλάβουμε τα ηνία στην αντιμετώπιση του προβλήματος.

Το 2018 όλοι οι διεθνείς ναυτιλιακοί φορείς, εκτός από τον ΙΜΟ και το ICS, θα έχουν επικεφαλής Έλληνες πολίτες και ο επόμενος πρόεδρος της ECSA κάθεται μπροστά μου αυτή τη στιγμή - είναι εντυπωσιακό πραγματικά αυτό.

Ωστόσο, όταν είσαι ηγέτης, όταν έχεις μία τέτοια ηγετική θέση, αυτό αποτελεί επίτευγμα, ταυτόχρονα δημιουργεί μία τεράστια ευθύνη, δημιουργεί την υποχρέωση να λειτουργείς ως πρότυπο, ως παράδειγμα. Όπως ήδη αναφέρθηκε αντιμετωπίζουμε τεράστιες προκλήσεις σήμερα που σχετίζονται φυσικά με τις ναυλαγορές, τις χρηματοδοτήσεις και φυσικά με τους κανονισμούς που αφορούν την ίδια τη ναυτιλία.

Σε όλα αυτά τα ζητήματα οι Έλληνες πρέπει να αποδειχθούν πρότυπα στην αντιμετώπισή τους..

Ας πάμε πρώτα στην αγορά. Ποτέ δεν είχαμε αντιμετωπίσει τόσο μεγάλη ύφεση στην αγορά της ναυτιλίας. Δεν έχει να κάνει αυτό με τους οικονομικούς κύκλους που τους ξέρουμε εδώ και εκατοντάδες χρόνια.

Η υπερπροσφορά πλοίων σήμερα, όπως και αν προέκυψε,-είτε από απλή κερδοσκοπία είτε από φυσιολογικές παραγγελίες-, έχει φτάσει σε δραματικά επίπεδα. Δεν θα επιστρέψουμε σε φυσιολογικά επίπεδα εάν εμείς οι εφοπλιστές δεν αναλάβουμε τα ηνία στην αντιμετώπιση του προβλήματος.

Πώς θα το κάνουμε αυτό; Στην Bimco εκδώσαμε μία έκθεση που αναφέρει δύο βήματα. Το πρώτο βήμα αφορά τις παραγγελίες. Δεν θα γίνονται πλέον παραγγελίες κερδοσκοπικής φύσης.

Ταυτόχρονα θα κάνουμε κάτι που έχω υποστηρίξει για πάρα πολλά χρόνια. Πρέπει να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί και πιο επιθετικοί με τις διαλύσεις πλοίων. Πρέπει να γίνονται διαλύσεις για πολλούς λόγους. Για περιβαλλοντικούς λόγους, για λόγους ασφαλείας και σήμερα για οικονομικούς λόγους. Θα ήθελα να πείσω τους εφοπλιστές των bulk carriers να ακολουθήσουν αυτή την πολιτική. Πολλοί από αυτούς είναι Ευρωπαίοι, πολλοί από αυτούς είναι Έλληνες. Δεν έχει νόημα να μην προχωρήσουμε σε κάτι τέτοιο.

Όσον αφορά τώρα το περιβάλλον, που αποτελεί ένα άλλο καίριο ζήτημα. Η ναυτιλία πρέπει να υψώσει το ανάστημά της και να αναλάβει το μερίδιο που της αναλογεί στη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα.

Πιστεύω πραγματικά ότι πρέπει να το κάνουμε αυτό και το έχω τονίσει με όλες τις αρμοδιότητες που έχω αναλάβει κατά καιρούς. Έχει γίνει πρόοδος με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό και είναι σημαντικό που η Ευρωπαϊκή Ένωση υποστηρίζει τον ΙΜΟ στην προσπάθεια αυτή, προκειμένου να διασφαλίσει ότι δεν θα εκτροχιαστεί.[...]

Αποτελεί πεποίθησή μου ότι εάν δεν κάνουμε κάτι εμείς οι εφοπλιστές, αν δεν προτείνουμε εμείς, τότε τις αποφάσεις θα λάβουν άλλοι, οι πολιτικοί, τα κοινοβούλια, τα οποία πραγματικά σέβομαι απόλυτα, αλλά δεν ξέρουν πολλά πράγματα για τη ναυτιλία και ίσως τείνουν να λαμβάνουν δημαγωγικές αποφάσεις που δεν θα είναι προς το συμφέρον της ναυτιλίας. Άρα, λοιπόν, έχει έρθει η ώρα για όλους μας, στον κόσμο, στην Ευρώπη ιδιαίτερα και σε αυτή τη χώρα φυσικά, να σταματήσουμε να κινούμαστε αργά σε ό,τι αφορά αυτά τα ζητήματα.

Η ναυτιλία δεν διαθέτει καλό image παγκοσμίως κι αυτό ισχύει για χρόνια. Ίσως στην Ελλάδα να έχει καλύτερο, λόγω του πολύ σπουδαίου ρόλου που διαδραματίζει ο κλάδος για τη χώρα σας.

Άρα, λοιπόν, ας μη δώσουμε λόγους να μας μισήσει περισσότερο ο κόσμος και οι πολιτικοί, ας μη δώσουμε λόγους να μας κριτικάρουν ακόμη περισσότερο».

Απαιτούνται παγκόσμιοι κανονισμοί

Αποκαλυπτικός για το τι θα συμβεί από άστοχες πολιτικές επιλογές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν ο Louis-Dreyfus, υπογραμμίζοντας ότι απαιτούνται παγκόσμιοι κανονισμοί και διεθνείς κανόνες για την αντιμετώπιση όλων των ναυτιλιακών θεμάτων, διαφορετικά οι περιφερειακοί κανονισμοί θα φέρουν χειρότερο αποτέλεσμα και θα οδηγήσουν τους Ευρωπαίους εφοπλιστές έξω από την Ευρωπαϊκή Ένωση, γεγονός καταστροφικό για την Ευρώπη: «Επιστρέφω στο θέμα των κανονισμών. Είναι σαφές ότι απαιτούνται παγκόσμιοι κανονισμοί, αφού η ναυτιλία είναι μία παγκόσμια δραστηριότητα. Δεν πρέπει η Ε.Ε. να υποστηρίζει τον ΙΜΟ μόνο στο θέμα της μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, αλλά να υπάρξει αλληλοϋποστήριξη και σε άλλα κανονιστικά ζητήματα.

Η Ελλάδα παίζει κεντρικό ρόλο στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια ναυτιλία. Καμία άλλη χώρα παγκοσμίως δεν έχει τόσο μεγάλη επιρροή, οικονομικά και πολιτικά, στις σημαντικές αποφάσεις για τον κλάδο 

Αλλιώς οι κανονισμοί θα φέρουν εντελώς αντίθετο αποτέλεσμα από το επιδιωκόμενο. Θα οδηγήσουν τους εφοπλιστές έξω από την Ευρωπαϊκή Ένωση, πράγμα που θα ήταν καταστροφικό για την Ευρώπη. Υπάρχουν και άλλα ζητήματα που θα ήθελα να αναφέρω, αλλά θα σας καθυστερήσω. Αν μιλούσα λίγο ακόμη θα σημείωνα τους κανονισμούς που αφορούν τον τραπεζικό τομέα και εμμέσως επηρεάζουν τη ναυτιλία. Εμείς αγωνιζόμαστε ενάντια σε αυτούς τους κανονισμούς. Στην Bimco πιστεύουμε ότι θα κάνουν τη χρηματοδότηση πιο ακριβή και πιο δυσπρόσιτη απ' ό,τι είναι ήδη για τη ναυτιλία.

Η Ευρώπη βρίσκεται σε κίνδυνο και όχι μόνο σε ό,τι αφορά τον κλάδο μας. Υπάρχει κίνδυνος να χάσει την επιρροή του και πρέπει να αντιδράσουμε. Και ο καλύτερος τρόπος να το κάνουμε αυτό και ο μόνος στην ουσία τρόπος να ανακτήσουμε τη δύναμή μας είναι να αναπτύξουμε ηγετικές θέσεις σε κάποιους πολιτικούς και οικονομικούς τομείς και να τους στηρίξουμε.

Η ναυτιλία αποτελεί πλεονέκτημα για την Ευρώπη και την Ελλάδα και είναι σαφές ότι πρέπει να κινηθούμε στην ίδια κατεύθυνση, να στηρίξουμε τον κλάδο με κάθε δυνατό τρόπο.

Ταυτόχρονα θα πρέπει και η ναυτιλία να υποστηρίξει τα ευρωπαϊκά θέματα όσο περισσότερο μπορεί».



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα