Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Τριπλή εναέρια «γέφυρα» με την Ασία και πιο συγκεκριμένα την Κίνα επιχειρεί να στήσει η ευρωπαϊκή κρουαζιέρα στην προσπάθειά της να παραμείνει ο δεύτερος καλύτερος προορισμός στον κόσμο και να ισορροπήσει την πίεση που δέχεται από τους ασιατικούς προορισμούς στους οποίους έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους οι εταιρείες κρουαζιέρας. Η MedCruise, η CLIA, αλλά και το λιμάνι του Πειραιά προωθούν παράλληλα σχέδια για να καταφέρουν να φέρουν σε ευρωπαϊκό έδαφος Κινέζους επιβάτες κρουαζιέρας το συντομότερο δυνατό.
Οι εταιρείες
Ειδικότερα, όπως αποκάλυψε ο γ.γ. της MedCruise, Θάνος Πάλλης, στο πλαίσιο ενημέρωσης των δημοσιογράφων, η Ένωση Μεσογειακών Λιμένων Κρουαζιέρας έχει έρθει σε συμφωνία με την αεροπορική εταιρεία Emirates προκειμένου να συνεργαστούν για να ξεκινήσουν από κοινού εκστρατεία μάρκετινγκ και να ανοίξουν την ασιατική αγορά για τη Μεσόγειο.
Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε από την πλευρά του ο πρόεδρος της MedCruise, Kristijan Pavic, η προσέγγιση των Κινέζων δεν είναι μια εύκολη διαδικασία και στα μεσογειακά λιμάνια αναμένουν να καρπωθούν τα πρώτα αποτελέσματα των προσπαθειών τους μετά το 2018. Χρόνος, όμως, χρειάζεται και για να είναι έτοιμα τα κρουαζιερόπλοια που πλέουν στη Μεσόγειο, προκειμένου να υποδεχθούν Κινέζους επιβάτες. Το ζήτημα αυτό θα βρεθεί στο επίκεντρο των συζητήσεων και στη διεθνή έκθεση κρουαζιέρας Sea Trade στο Μαϊάμι, η οποία θα γίνει στα μέσα Μαρτίου.
Ως μεγαλύτερο πρόβλημα για την περιοχή μας περιέγραψε την κατάσταση στην Τουρκία, αφού οι τρομοκρατικές επιθέσεις έχουν κρατήσει μακριά τις εταιρείες κρουαζιέρας, σημείωσε ο κ. Pavic. Αντίθετα, συμπλήρωσε ο κ. Πάλλης, περιοχές -όπως η Τυνησία και η Αίγυπτος- σταδιακά αρχίζουν να κεντρίζουν και πάλι το ενδιαφέρον της βιομηχανίας κρουαζιέρας.
Σε παρόμοια κίνηση για συνεργασία με την αεροπορική εταιρεία Emirates έχει έρθει και η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν». Οι μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν ήδη δυναμική παρουσία στην αγορά της Ασίας, αφού όλα τα νέα και μεγάλα κρουαζιερόπλοια που πέφτουν στη θάλασσα βάζουν ρότα το ένα μετά το άλλο για τον Ινδικό Ωκεανό.
Παρ’ όλα αυτά οι περιοχές της Ασίας αναμένεται ότι σε λίγα χρόνια δεν θα φτάνουν για να ικανοποιήσουν τη ζήτηση για κρουαζιέρα και ο προσανατολισμός που υπάρχει σήμερα είναι να τους φέρουν και στην Ευρώπη. Όμιλοι όπως η Carnival και η Royal Caribbean Cruises ήδη έχουν μετατρέψει πλοία τους ειδικά ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κινεζικής αγοράς, ενώ ανάλογες κινήσεις κάνουν σταδιακά και οι άλλοι μεγάλοι όμιλοι, όπως η MSC και η Norwegian.
Οι κινήσεις του ΟΛΠ
Στο παιχνίδι, όμως, έχει μπει και το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο συγχρόνως με τη MedCruise έχει ανοίξει τον δικό του φάκελο με τίτλο «Κινέζοι επιβάτες κρουαζιέρας». Μάλιστα, όπως επεσήμανε στο πλαίσιο της ίδιας ενημέρωσης ο Σταύρος Χατζάκος, στέλεχος του ΟΛΠ, ο φάκελος αυτός δεν είναι ακόμα έτοιμος. Ωστόσο, όπως έχει γράψει η «Ν», η Cosco προσανατολίζεται να βάλει στο παιχνίδι και την τρίτη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Κίνας, προκειμένου να έρχεται με πτήσεις τσάρτερ απευθείας στην Ελλάδα.
Όσον αφορά τις προοπτικές του 2017, ο κ. Χατζάκος, απαντώντας σε ερώτηση αναφορικά με την κίνηση κρουαζιέρας που θα δεχθεί τη νέα χρονιά το λιμάνι του Πειραιά, εκτίμησε ότι η κάμψη θα είναι της τάξης του 10% σε αριθμό επιβατών σε σχέση με πέρυσι. Εφόσον επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις αυτές, ο ΟΛΠ φαίνεται ότι θα συγκρατήσει τις απώλειές του συγκριτικά με τα μεγέθη της πτώσης που δίνονται για το σύνολο της Ελλάδας και που κυμαίνονται από 25% με 30% σε αριθμό προσεγγίσεων.
Στη Μεσόγειο
Στην περιοχή της Μεσογείου δραστηριοποιούνται 136 κρουαζιερόπλοια από 46 εταιρείες κρουαζιέρας. Σημειώνεται ότι ο παγκόσμιος στόλος αποτελείται από 315 κρουαζιερόπλοια. Η διαφορά, ωστόσο, είναι ότι στην περιοχή μας δραστηριοποιούνται κατά μέσο όρο κρουαζιερόπλοια μικρότερης χωρητικότητας.