Για μεροληπτική στάση εις βάρος του κατηγορεί για μια ακόμη φορά ο ΟΤΕ την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) με αφορμή τον κανονισμό προεπιλογής φορέα (πραγματοποίηση κλήσεων από δίκτυα εκτός Οργανισμού χωρίς τη πληκτρολόγηση του κωδικού επιλογής φορέα).
Σημειώνεται ότι χθες η ΕΕΤΤ ανακοίνωσε την προσωρινή διαταγή της με την οποία κάλεσε τον ΟΤΕ να απέχει από οποιαδήποτε ενέργεια κατάργησης αιτήσεων προεπιλογής και επαναπροσέλκυσης συνδρομητών στην έκταση που αυτή συνιστά παράβαση της κείμενης τηλεπικοινωνιακής νομοθεσίας περί ανταγωνισμού (σχετικό ρεπορτάζ είχε η «Ν» στις 4 Μαρτίου http://www.naftemporiki.gr/news/static/05/03/04/1020231.htm ).
Ο ΟΤΕ, όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή του, δεν επιζητεί προνομιακή μεταχείριση στο πεδίο του ανταγωνισμού αλλά απαιτεί από την ΕΕΤΤ να τηρεί ίσες αποστάσεις έναντι των εναλλακτικών παρόχων και του ιδίου.
Στην ανακοίνωσή του ο ΟΤΕ αναφέρει τα εξής: «Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), πιστή στην μέχρι τώρα πάγια πρακτική της να αγνοεί το θεμελιώδες και αυτονόητο δικαίωμα του διοικουμένου να ενημερώνεται πρώτος και απευθείας από τη Ρυθμιστική Αρχή για πράξεις της που τον αφορούν, κοινοποίησε μόλις χθές το απόγευμα (7.3.2005), την απόφασή (προσωρινή διάταξη) της σχετικά με την εφαρμογή του Κανονισμού Προεπιλογής Φορέα, η οποία ήταν γνωστή στον Τύπο ήδη από τις 3.3.2005.
Ο Κανονισμός τροποποιήθηκε με πρόσφατη απόφαση της ΕΕΤΤ (υπ’ αριθμ. 339/32/30.12.2004) και τέθηκε σε ισχύ την 18.1.2005 με τρόπο προκλητικά μεροληπτικό εις βάρος του ΟΤΕ. Σύμφωνα με την τροποποίηση ο πελάτης που προτίθεται να αλλάξει πάροχο πρέπει να απευθυνθεί αποκλειστικά στον νέο πάροχο που έχει επιλέξει (προεπιλεγμένο πάροχο). Ο λόγος είναι προφανής: απευθυνόμενος ο πελάτης στο νέο πάροχο αποφεύγει τον κίνδυνο να επηρεαστεί από τον πάροχο, από τον οποίο έχει την πρόθεση να αποχωρήσει, και έτσι να μεταστραφεί. Ο γενικός αυτός κανόνας που ισχύει για τους εναλλακτικούς παρόχους δεν ισχύει για τον ΟΤΕ. Συγκεκριμένα, αν ο πελάτης επιθυμεί να καταργήσει την προεπιλογή και να επιστρέψει στον ΟΤΕ, δε δικαιούται να απευθυνθεί στον ΟΤΕ αλλά στον πάροχο, με τον οποίο επιθυμεί να καταργήσει τη συνεργασία.
Η διακριτική αυτή μεταχείριση του ΟΤΕ:
- παραβιάζει την υποχρέωση της μη διάκρισης μεταξύ των παρόχων,
- επιβεβαιώνει εκ νέου την άρνηση της ΕΕΤΤ να συμμορφωθεί με τις διαδικασίες και την φιλοσοφία του νέου ρυθμιστικού πλαισίου των τηλεπικοινωνιών, αφού επιβάλλει αυστηρότερες υποχρεώσεις χωρίς καμμία αιτιολογία, χωρίς την αναζήτηση ηπιότερων μέσων αλλά και χωρίς την προβλεπόμενη από τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες διαδικασία ανάλυσης των αγορών,
- συνιστά υπέρβαση της ρυθμιστικής δικαιοδοσίας της ΕΕΤΤ, η οποία χρησιμοποιεί αυθαιρέτως μέτρα του προηγούμενου νομικού πλαισίου για να δικαιώσει παρόχους που εγείρουν θέματα αθέμιτου ανταγωνισμού, για την εκδίκαση των οποίων αρμόδια είναι τα Πολιτικά Δικαστήρια.
Ο ΟΤΕ με την επιστολή του της 3.3.2005 επέστησε την προσοχή της ΕΕΤΤ σε μια σειρά από ζητήματα που ανέκυπταν από τον νέο Κανονισμό Προεπιλογής, τα οποία εμπόδιζαν την άμεση εφαρμογή του, όπως
η χρήση ηλεκτρονικών υπογραφών στην ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων μεταξύ των εμπλεκομένων παρόχων,
οι ελλείψεις των στοιχείων που ο προεπιλεγμένος πάροχος αποστέλλει στον υπόχρεο προεπιλογής (π.χ. επιθυμητό σχήμα προεπιλογής, ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης προεπιλογής) και
η ανάγκη προσαρμογής της υποδομής του ΟΤΕ στα νέα δεδομένα.
Παράλληλα, όπως ήταν αυτονόητο, προχωράει σε προσφυγή κατά του Κανονισμού ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Παρά ταύτα, ο ΟΤΕ κλήθηκε από την ΕΕΤΤ σε ακρόαση, από την οποία αναγκάσθηκε να αποχωρήσει, αφού η διαδικασία που η ΕΕΤΤ επέλεξε, δε διασφάλιζε τα προσωπικά δεδομένα των πελατών. Έτσι, μολονότι ο ΟΤΕ είχε προτείνει την εξέταση της αίτησης του κάθε παρόχου χωριστά, έτσι ώστε προσωπικά δεδομένα του κάθε παρόχου να μην γίνονται γνωστά στους υπολοίπους, εντούτοις η ΕΕΤΤ επέμεινε σε μια διαδικασία, κατά την οποία όλοι οι πάροχοι να είναι παρόντες όχι ως μέρη της διαδικασίας αλλ’ ως … προσθέτως παρεμβαίνοντες (!). Η προσφιλής στάση της ΕΕΤΤ, να φέρνει τον ΟΤΕ αντιμέτωπο με το σύνολο των εναλλακτικών παρόχων, έχει και στο παρελθόν προκαλέσει την αντίδραση του ΟΤΕ, στην περίπτωση αυτή όμως το διακύβευμα ήταν σοβαρότερο.
Με την απόφαση αυτή που εκδόθηκε ερήμην του ΟΤΕ, επειδή αυτός αρνήθηκε να συμμετάσχει σε μια από κάθε πλευρά διαβλητή διαδικασία, η ΕΕΤΤ ολοκληρώνει τη μονομερή της μέριμνα υπέρ των εναλλακτικών παρόχων στο ζήτημα της Προεπιλογής Φορέα, δυσχεραίνοντας την κατάργηση της προεπιλογής για τους πελάτες που έχουν αποφασίσει να επιστρέψουν στον ΟΤΕ και δίνοντας μια επιπλέον ευκαιρία στους εναλλακτικούς παρόχους, να τους δελεάσουν προκειμένου να παραμείνουν συνδρομητές τους.
Επιπλέον, σημειώνεται ότι, μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε., σε επτά δεν έχει ληφθεί κανένα μέτρο (μεταξύ αυτών και στη Δανία όπου ρητά επιτρέπεται το win-back) σε τέσσερα έχει θεωρηθεί αναγκαίο να μην μεταβιβάζονται στοιχεία σχετικά με την προεπιλογή στις υπηρεσίες λιανικής και μόλις σε τέσσερα έχει θεσπιστεί το μέτρο της μη επαφής (πηγή: Cullen International)».