Από την έντυπη έκδοση
Στα ύψη εκτοξεύτηκαν οι τιμές των καυσίμων, μετά την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.
Οι ανατιμήσεις είναι πολύ μεγαλύτερες στα νησιά τα οποία δεν εξαιρέθηκαν από την αύξηση του ΦΠΑ.
Ειδικότερα, από την περασμένη Κυριακή 1η Ιανουαρίου ο ΕΦΚ είναι αυξημένος κατά 3 λεπτά το λίτρο στη βενζίνη και συγκεκριμένα από 0,67 σε 0,7 ευρώ, στο πετρέλαιο κίνησης ο ΕΦΚ αυξήθηκε κατά 8 λεπτά το λίτρο, από 0,33 σε 0,41 ευρώ το λίτρο και στο υγραέριο κίνησης η αύξηση φτάνει τα 10 λεπτά το λίτρο, από 0,33 σε 0,43 ευρώ το λίτρο.
Ωστόσο, η τελική επιβάρυνση είναι μεγαλύτερη, καθώς ο αυξημένος ΕΦΚ επιβαρύνεται με 24% ΦΠΑ.
Το αποτέλεσμα των αυξήσεων αυτών ήταν η απλή αμόλυβδη βενζίνη να πωλείται (κατά πανελλαδικό μέσο όρο) μεταξύ 1,5 και 1,6 ευρώ ανά λίτρο, το δε πετρέλαιο κίνησης να προσεγγίσει το 1,4 ευρώ το λίτρο.
Την ίδια στιγμή, σοκ προκαλούν οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων στα νησιά τα οποία δεν εξαιρέθηκαν από την αύξηση του ΦΠΑ και έτσι επιβαρύνθηκαν επιπλέον από τον επαυξημένο ΕΦΚ.
Στην Αμοργό, η τιμή της αμόλυβδης ανά λίτρο φτάνει το 1,91 ευρώ, ενώ του πετρελαίου κίνησης το 1,53 ευρώ ανά λίτρο. Στη Μήλο η τιμή της αμόλυβδης φτάνει το 1,89 και του πετρελαίου κίνησης το 1,53. Στην Κάρπαθο η αμόλυβδη κοστίζει πλέον 1,82 ευρώ.
Στη Μύκονο η τιμή αμόλυβδης φτάνει το 1,80 και το πετρέλαιο κίνησης το 1,47, ενώ ομοίως και στη Σαντορίνη η βενζίνη κινείται στο 1,80 ευρώ και το πετρέλαιο κίνησης στο 1,43 ευρώ ανά λίτρο.
Οι προδιαγραφές για ντιζελοκινητήρες
Τις προδιαγραφές και τις μεθόδους δοκιμών για το πετρέλαιο κίνησης που πρόκειται να χρησιμοποιηθεί σε ντιζελοκινητήρες προσδιορίζει υπουργική απόφαση που υπογράφουν από κοινού η υφυπουργός Οικονομικών Κατερίνα Παπανάτσιου, ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Δήμος Παπαδημητρίου και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης.
Σκοπός της απόφασης είναι η θέσπιση των προδιαγραφών, λοιπών απαιτήσεων και μεθόδων δοκιμών του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL), των κωδικών Σ.Ο. 2710 19 41, 2710 19 45 και 2710 19 49, που χρησιμοποιείται ως καύσιμο κινητήρων (εφεξής πετρέλαιο κίνησης), το οποίο διατίθεται στην ελληνική αγορά και προορίζεται να χρησιμοποιηθεί σε οχήματα με κινητήρες ντίζελ.
Όλες οι απαιτήσεις της απόφασης είναι σύμφωνες προς τις αντίστοιχες απαιτήσεις του προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ 590 + ΝΑ:2014, το οποίο καθίσταται υποχρεωτικό. Τα πρότυπα που αναφέρονται στο σημείο 2. Normative References του προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ 590 +ΝΑ:2014 αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της. Σε όσα εξ αυτών δεν αναφέρεται το έτος εκδόσεως θεωρείται ότι ισχύει η τελευταία έκδοσή τους.
Σκοπός της απόφασης είναι η θέσπιση των προδιαγραφών, λοιπών απαιτήσεων και μεθόδων δοκιμών του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL), των κωδικών Σ.Ο. 2710 19 41, 2710 19 45 και 2710 19 49, που χρησιμοποιείται ως καύσιμο κινητήρων, το οποίο διατίθεται στην ελληνική αγορά και προορίζεται να χρησιμοποιηθεί σε οχήματα με κινητήρες ντίζελ. Όλες οι απαιτήσεις της παρούσας απόφασης είναι σύμφωνες προς τις αντίστοιχες απαιτήσεις του προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ 590 + ΝΑ:2014, το οποίο καθίσταται υποχρεωτικό.
Τα πρότυπα που αναφέρονται στο σημείο 2. Normative References του προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ 590 +ΝΑ:2014 αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσας.
Σε όσα εξ αυτών δεν αναφέρεται το έτος εκδόσεως θεωρείται ότι ισχύει η τελευταία έκδοσή τους.
Υπογραμμίζεται, μεταξύ άλλων, ότι το πετρέλαιο κίνησης φέρεται στην κατανάλωση με το φυσικό του χρώμα, χωρίς την προσθήκη χρωστικών ουσιών ή ιχνηθέτη.
Για τη βελτίωση των χαρακτηριστικών ποιότητας του πετρελαίου κίνησης επιτρέπεται η χρήση προσθέτων.
Κατάλληλα πρόσθετα, χωρίς επιβλαβείς επιπτώσεις για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον, είναι δυνατό να προστίθενται στο πετρέλαιο κίνησης σε ενδεδειγμένη ποσότητα, με σκοπό να αποφεύγεται η μείωση της απόδοσης των κινητήρων, να αυξάνεται η διάρκεια ζωής τους και να ελέγχονται οι εκπομπές καυσαερίων.
Η προσθήκη θα γίνεται με ευθύνη των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών, όσον αφορά την αποτελεσματικότητά τους για τον σκοπό για τον οποίο προορίζονται.