«Φουρτούνα» στο λιμάνι Ραφήνας προκαλούν ταχύπλοα επιβατηγά

Αντιδράσεις για τις καθυστερήσεις του ΥΕΝ στις αιτήσεις δρομολόγησης πλοίων προς Κυκλάδες
Τρίτη, 27 Δεκεμβρίου 2016 08:06
UPD:08:07
Eurokinissi/

Ενώ λοιπόν δύο εταιρείες ανέμεναν επί δίμηνο περίπου την έγκριση των δρομολογίων από Ραφήνα σε Κυκλάδες από τον υπουργό Ναυτιλίας, στη βάση γνωμοδότησης του ΣΑΣ, η τρίτη ακτοπλοϊκή απέκτησε ταχύπλοο.

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου 
[email protected]

Φουρτούνες έχει προκαλέσει στο λιμάνι της Ραφήνας αλλά και στο υπουργείο Ναυτιλίας η απόφαση τριών ακτοπλοϊκών εταιρειών να δρομολογήσουν επτά ταχύπλοα επιβατηγά από τη Ραφήνα προς τις Κυκλάδες την επόμενη θερινή περίοδο, ενώ οι εγκαταστάσεις του λιμανιού δεν επιτρέπουν την ταυτόχρονη αναχώρηση περισσότερων από δύο.

Ο γόρδιος δεσμός, ποια πλοία δηλαδή θα έχουν τις πιο προνομιούχες ώρες αναχώρησης, αναμένεται να λυθεί σε επόμενο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών τον Ιανουάριο, ωστόσο τουλάχιστον δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες που θεωρούν ότι αναβάλλονται τα επιχειρηματικά τους πλάνα εγκαλούν το υπουργείο με το σκεπτικό ότι δεν τηρεί επακριβώς τη νομοθεσία και με τη στάση του τις αδικεί έναντι άλλης τρίτης ακτοπλοϊκής. Από την πλευρά του το υπουργείο μέσω του γενικού γραμματέα Ναυτιλίας και προέδρου του ΣΑΣ, Γιάννη Θεοτοκά, υποστηρίζει ότι εφαρμόζει κατά γράμμα τη σχετική νομοθεσία που αφορά στη διαδικασία δρομολόγησης ταχύπλοων πλοίων.

EUROKINISSI

Το ΥΕΝ μέσω του γενικού γραμματέα Ναυτιλίας και προέδρου του ΣΑΣ, Γιάννη Θεοτοκά, υποστηρίζει ότι  εφαρμόζει κατά γράμμα τη σχετική νομοθεσία που αφορά στη διαδικασία δρομολόγησης ταχύπλοων πλοίων. 

Αναλυτικότερα, η όλη υπόθεση της έγκρισης των δρομολογίων για την επόμενη θερινή περίοδο (του 2017) από το λιμάνι της Ραφήνας προς Κυκλάδες ξεκινά λίγο νωρίτερα και συγκεκριμένα στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών που πραγματοποιήθηκε στα Χανιά την Τρίτη 18 Οκτωβρίου. Ύστερα από πολλές διαβουλεύσεις μεταξύ των εκπροσώπων των εμπλεκόμενων ακτοπλοϊκών εταιρειών και με τη συμβολή του προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλη Σακέλλη, επήλθε τότε συμφωνία για τις ώρες αναχώρησης τόσο των συμβατικών πλοίων όσο και των δύο ταχύπλοων που μέχρι εκείνο το ΣΑΣ είχαν καταθέσει αίτηση δρομολόγησης. Επρόκειτο για το «Tera Jet» της Seajets του εφοπλιστή Μάριου Ηλιόπουλου και του «Hellenic High Speed» της ακτοπλοϊκής εταιρείας Hellenic Seaways. Μάλιστα προκειμένου να υπάρξει συμφωνία η Seajets δέχθηκε να αποσύρει από τα δρομολόγια ένα ακόμη ταχύπλοο που είχε κάνει αίτηση, το «Champion Jet I».

Ενώ λοιπόν οι δύο εταιρείες ανέμεναν επί δίμηνο περίπου την έγκριση των δρομολογίων από τον υπουργό Ναυτιλίας, στη βάση της ομόφωνης θετικής γνωμοδότησης του ΣΑΣ, η τρίτη ακτοπλοϊκή εταιρεία που εμπλέκεται στην υπόθεση, η Golden Star Ferries, των αδελφών Στεφάνου, απέκτησε το ταχύπλοο «Speedrunner IV» από την Αegean Speed Lines. Στην ανακοίνωση που εξέδωσε στα μέσα Νοεμβρίου ανέφερε ότι μετά την ετήσια επιθεώρησή του, το πλοίο θα ξεκινήσει ως «Superrunner», με τα νέα του σινιάλα, τα δρομολόγιά του στις Κυκλάδες τον Απρίλιο του 2017.

Η εταιρεία κατέθεσε σχετική αίτηση δρομολόγησης του πλοίου από το λιμάνι της Ραφήνας, και στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών που πραγματοποιήθηκε στις 15 Δεκεμβρίου, δυο δηλαδή μήνες από το προηγούμενο ΣΑΣ, αποφασίστηκε κατά πλειοψηφία η αναβολή εξέτασης του θέματος και η συνεξέταση όλων των αιτήσεων δρομολόγησης σε επόμενο Συμβούλιο, τον Ιανουάριο.

Η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει την αντίδραση των SeaJets και Hellenic Seaways οι οποίες υποστηρίζουν ότι κακώς το υπουργείο επί δύο μήνες δεν ανακοίνωσε τα δρομολόγια των δυο ταχύπλοων που είχαν εγκριθεί από το ΣΑΣ τον Οκτώβριο ομόφωνα και εφόσον προέκυψε νέο αίτημα από άλλη εταιρεία να εξεταστεί με τη σειρά του.

Το υπουργείο απαντά ότι οι πλοιοκτήτες έχουν δικαίωμα από τη νομοθεσία να καταθέτουν αιτήσεις για τη δρομολόγηση ταχύπλοων μέχρι τον Νοέμβριο της προηγούμενης σεζόν για την επόμενη και στο πλαίσιο αυτό η αίτηση της Golden Star Ferries είναι εμπρόθεσμη και συνεπώς πρέπει να συνεξεταστούν και οι τρεις αιτήσεις. Οι δύο ακτοπλοϊκές, ωστόσο, θεωρούν ότι μία τέτοια οπτική τις αδικεί και στρεβλώνει παράλληλα τον ανταγωνισμό, καθώς ενώ ήταν έτοιμες να ανοίξουν πλάνα και να κόβουν εισιτήρια για τη νέα σεζόν, δεν μπορούν να το κάνουν. Άλλο καταληκτικό όριο εμπρόθεσμης αίτησης δρομολόγησης και άλλο πότε το υπουργείο κάνει την αποδοχή, σημειώνουν και προσθέτουν ότι είναι προς όφελος της αγοράς και της οικονομίας τα πλάνα να ανοίγουν όσο το δυνατόν νωρίτερα.

Σε κάθε περίπτωση οι αποφάσεις θα ληφθούν σε νέο ΣΑΣ, στο οποίο η Seajets επανέφερε αίτηση για δρομολόγηση και άλλων ταχύπλοων. Πάντως το υπουργείο, εμμέσως πλην σαφώς, φαίνεται να αναγνωρίζει ότι υπάρχει κάποιο νομικό θέμα καθώς έρχεται τώρα με σχέδιο νόμου και καθορίζει ότι και τα ταχύπλοα θα πρέπει να δηλώνονται για δρομολόγια τις ίδιες προθεσμίες που δηλώνονται και για τα συμβατικά. Η νομοθεσία προβλέπει ότι για την επόμενη σεζόν (π.χ. 2016-2017) που ξεκινά τον Νοέμβριο (εν προκειμένω του 2016) τα δρομολόγια θα πρέπει να δηλώνονται μέχρι τον Ιανουάριο του ιδίου έτους (2016). Για τα ταχύπλοα, δεδομένου ότι κατά τη χειμερινή περίοδο δεν λειτουργούν, έχουν τη δυνατότητα να δηλώνουν δρομολόγια μέχρι τον Νοέμβριο του ιδίου έτους. Με την τροπολογία που προωθεί το υπουργείο αλλάζει αυτό και προβλέπεται ότι συμβατικά και ταχύπλοα θα δηλώνουν δρομολόγια μέχρι τέλος Ιανουαρίου.

Η τροπολογία στο νομοσχέδιο

Η τροπολογία στο άρθρο 55 του σχεδίου νόμου με τίτλο «Τροποποιήσεις Νόμου 2932/ 2001 (Α’ 145)» αναφέρει ότι: «1.Η παράγραφος 1 του άρθρου τέταρτου α’ του ν. 2932/ 2001 “Ελεύθερη παροχή υπηρεσιών στις θαλάσσιες ενδομεταφορές” (Α’ 145), όπως προστέθηκε με την παράγραφο 3 του άρθρου 37 του ν. 4150/2013 (Α’ 102) και τροποποιήθηκε με την υποπαράγραφο ΙΣΤ.2 του άρθρου πρώτου του ν. 4254/2014 (Α’ 85), αντικαθίσταται ως ακολούθως:

“1. Η δρομολόγηση για επιβατηγά υδροπτέρυγα και ταχύπλοα πλοία γίνεται, κατά τη διάρκεια της ετήσιας δρομολογιακής περιόδου που αρχίζει την 1η Νοεμβρίου, για περίοδο τουλάχιστον τεσσάρων (4) μηνών, εκ των οποίων οι τρεις (3) θερινοί μήνες, ήτοι ο Ιούνιος, ο Ιούλιος και ο Αύγουστος είναι συνεχόμενοι. Οι προϋποθέσεις και η διαδικασία τακτικής δρομολόγησης είναι ίδιες με αυτές που τίθενται στις παραγράφους 2 έως και 6 του άρθρου τρίτου και στις παραγράφους 2, 3, 4 και 7 του άρθρου τέταρτου.

Ο πλοιοκτήτης δύναται να επεκτείνει την περίοδο δρομολόγησης, για την οποία έχει εκδοθεί ανακοίνωση, κατά ένα μήνα συνολικά πριν από την έναρξη ή μετά τη λήξη της περιόδου δρομολόγησης, με απλή δήλωσή του και ανακοίνωση της αρμόδιας υπηρεσίας. Σε κάθε άλλη περίπτωση η περίοδος δρομολόγησης για την οποία έχει εκδοθεί ανακοίνωση μπορεί να τροποποιηθεί ή να επεκταθεί, με απόφαση του υπουργού, μετά από αίτηση του πλοιοκτήτη και γνώμη του ΣΑΣ, αν κριθεί ότι δεν δημιουργούνται διακρίσεις σε βάρος άλλων πλοιοκτητών με δρομολογημένα επιβατηγά υδροπτέρυγα και ταχύπλοα πλοία. Το αίτημα αυτό και μέχρι τη σύγκληση του ΣΑΣ μπορεί να γίνεται αποδεκτό από υφιστάμενα όργανα, εξουσιοδοτημένα με απόφαση του Υπουργού”.

2.Οι παράγραφοι 3 και 4 του άρθρου τέταρτου α’, όπως ισχύει, καταργούνται και οι παράγραφοι 5,6,7 και 8 αναριθμούνται ως 3,4, 5 και 6 αντίστοιχα».



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα