Οκτώ στους δέκα καταναλωτές αγνοούν τα δικαιώματά τους

Τρίτη, 15 Μαρτίου 2005 16:52

Οκτώ στους δέκα καταναλωτές (78%) δηλώνουν σε έρευνα του υπουργείου Ανάπτυξης ότι είναι λίγο ή καθόλου ενημερωμένοι για τα δικαιώματά τους, και ένας στους δύο ότι αγοράζει με βάση την τιμή, ακόμη και σε βάρος της ποιότητας.

«Ο ενημερωμένος καταναλωτής είναι το αποτελεσματικότερο ανάχωμα στην ακρίβεια, αλλά και ο πιο δυνατός μοχλός για μια επανάσταση ποιότητας στη σύγχρονη Ελλάδα», τονίζει στο μήνυμά του ο πρωθυπουργός, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή, για την οποία έχει προγραμματιστεί τριήμερο εκδηλώσεων http://www.naftemporiki.gr/news/static/05/03/15/1023496.htm .

«Η καθιέρωση Παγκόσμιας Ημέρας για τον Καταναλωτή αναδεικνύει ένα από τα σοβαρά καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες σ' ολόκληρο τον Κόσμο. Αφορά την κάθε μια και τον κάθε ένα από εμάς. Υποδεικνύει την ανάγκη να επαναπροσδιορίσουμε τα κριτήρια με τα οποία προσλαμβάνουμε τη σύγχρονη πραγματικότητα, με κατεύθυνση τη δημιουργία ενός ορθολογιστικού καταναλωτικού προτύπου. Υποδεικνύει υποχρεώσεις της Πολιτείας, αλλά και δυνατότητες του πολίτη - καταναλωτή. Θέλω να βεβαιώσω ότι η Κυβέρνηση εργάζεται συστηματικά, με υπευθυνότητα και αίσθημα κοινωνικής ευθύνης, για να μπει φραγμός στην ακρίβεια και τα όποια φαινόμενα ασυδοσίας στην αγορά. Για να ενισχύσει την ποιότητα και την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών μας. Για να έχουν οι πολίτες - καταναλωτές περισσότερες δυνατότητες επιλογών.

Η Πολιτεία εργάζεται, τόσο στο επίπεδο της διαμόρφωσης των θεσμών, όσο και στο επίπεδο της εκπαίδευσης των νέων και γενικότερα της ενημέρωσης των πολιτών για τη δημιουργία ενός νέου καταναλωτικού προτύπου, με σημεία αιχμής την πληροφόρηση, την ενίσχυση της υπευθυνότητας των επιλογών, την ενθάρρυνση της κριτικής συμπεριφοράς των πολιτών».

«Η ενημέρωση, η διαφάνεια, ο υγιής ανταγωνισμός, η εποπτεία και ο έλεγχος αποτελούν υποχρέωση της πολιτείας προκειμένου οι πολίτες, ως ενεργοί καταναλωτές, να συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργία της αγοράς.

Η σημερινή Παγκόσμια Ημέρα του Καταναλωτή βρίσκει τους Έλληνες καταναλωτές αντιμέτωπους με τα αποτελέσματα της πολιτικής της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας.

Αδιαφάνεια, κυβερνητικές επιλογές που ευνοούν την αισχροκέρδεια, δογματική αντίληψη για την ελευθερία των δυνάμεων της αγοράς, ανυπαρξία εποπτείας και ελέγχων.

Το αποτέλεσμα είναι η γενικευμένη ακρίβεια, η χαμηλή ποιότητα των υπηρεσιών και των προϊόντων, η καταστρατήγηση των δικαιωμάτων του καταναλωτή. Σε συνδυασμό με την ύφεση στην οικονομική δραστηριότητα, την ανασφάλεια και την αβεβαιότητα στην αγορά, τη μείωση του πραγματικού εισοδήματος των πολιτών, δημιουργείται ένα δυσβάσταχτο περιβάλλον για τον έλληνα καταναλωτή με περιορισμό των δικαιωμάτων του και υποβάθμιση της ποιότητας της ζωής του», τονίζει στο μήνυμά του ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Γ. Παπανδρέου.

«Η Παγκόσμια Ημέρα του Καταναλωτή δεν είναι μέρα γιορτής. Θα έπρεπε να είναι ημέρα επαγρύπνησης και ευκαιρία για έλεγχο των πολιτικών που ασκούνται ως προς την κατανάλωση γενικά και τα δικαιώματα των καταναλωτών-πολιτών ειδικότερα. Υπάρχουν σοβαρότατα ζητήματα και ως προς τον προσδιορισμό των τιμών και την ακρίβεια, όσο και ως προς την ασφάλεια των προϊόντων, και ιδιαίτερα των προϊόντων διατροφής.

Πολλές κρίσεις τα τελευταία χρόνια έδειξαν ότι η δημόσια υγεία βρίσκεται υπό μόνιμη απειλή (από τις τρελές αγελάδες μέχρι τις διοξίνες και τις ποικίλες καρκινογόνες χρωστικές ουσίες κλπ.), πράγμα το οποίο επιβάλλει ριζική αναδιάρθρωση του συστήματος ελέγχου, από την παραγωγή μέχρι τον καταναλωτή, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο.

Αν, έστω και λίγα βήματα γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση, θα έχει κάποιο νόημα να γίνονται δημόσιοι πανηγυρισμοί για τα Δικαιώματα του Καταναλωτή», εκτιμά ο ΣΥΝ.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα