Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
«Ουδέτερη» αναμένεται να είναι η συνέπεια στην αγορά των δεξαμενόπλοιων της απόφασης των χωρών του ΟΠΕΚ να περιορίσουν την παραγωγή πετρελαίου κατά 1,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Όπως εκτιμά τόσο η διοίκηση της Tsakos Energy Navigation (TEN) που ελέγχει έναν στόλο από 65 δεξαμενόπλοια, όσο και της νορβηγικής Frontline η οποία διαχειρίζεται 55 δεξαμενόπλοια, η απόφαση θα έχει μικρό αντίκτυπο στην αγορά δεξαμενοπλοίων για πολλούς λόγους. Ο κ. Robert Macleod, pointed out. της Frontline, δήλωνε χθες στους Lloydslist ότι δεν θα επηρεαστεί η αγορά δεξαμενοπλοίων, καθώς οι όγκοι πετρελαίου για μεταφορά, παρά τη μείωση, παραμένουν ακόμη εύρωστοι.
Από την πλευρά της ΤΕΝ, ο Chief Operating Officer Γιώργος Σαρόγλου εξηγεί στη «Ν», με αφορμή και την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της εταιρείας, ότι η απόφαση αυτή θα έχει μάλλον ουδέτερη συνέπεια στο διά θαλάσσης εμπόριο αργού, καθώς ουσιαστικά έρχεται να «ψαλιδίσει» ελαφρώς μία παραγωγή η οποία είχε φθάσει σε ιστορικά υψηλά επίπεδα. Επισημαίνεται ότι η παραγωγή των χωρών μελών του ΟΠΕΚ είχε φθάσει στα επίπεδα ρεκόρ των 33,8 εκατ. βαρειών την ημέρα.
Συνεπώς η μείωση της παραγωγής δεν είναι σημαντική. Επίσης ένα ερώτημα είναι αν θα εφαρμοστεί η απόφαση στο σύνολό της, καθώς η ιστορία έχει διδάξει ότι συνήθως υλοποιείται στα επίπεδα του 50%-60%. Ο ΟΠΕΚ πήρε αυτή την απόφαση για να αποτρέψει μία κατρακύλα της τιμής του πετρελαίου.
Η διοίκηση της εισηγμένης στο NYSE ναυτιλιακής εταιρείας του Ομίλου Τσάκου παραμένει αισιόδοξη για το άμεσο μέλλον παρά τη σημαντική πτώση κερδών που σημείωσε στο τρίτο τρίμηνο του 2016.
Όπως σημείωσε στη διάρκεια conference call με επενδυτές μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΝ Νίκος Τσάκος, τα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου επηρεάστηκαν από μία μείωση της παραγωγής λόγω «εξόδου» από την παραγωγή της Νιγηρίας εξαιτίας πολεμικών συγκρούσεων στην περιοχή και από την εποχικότητα, καθώς το εν λόγω τρίμηνο είναι παραδοσιακά το χειρότερο σε ό,τι αφορά τη ζήτηση αργού.
Ωστόσο, η επανάκαμψη της αγοράς στο τέταρτο τρίμηνο ήταν άμεση μόλις επανήλθε η Νιγηρία, ενώ η ζήτηση ενισχύθηκε και από την έλευση του χειμώνα στο βόρειο ημισφαίριο. Οι θετικές επιπτώσεις στους ναύλους τόσο των VLCC όσο και των μικρότερης χωρητικότητας πλοίων είναι εμφανείς και αναμένεται ένα πολύ καλύτερο τέταρτο τρίμηνο και επίσης ένα καλό πρώτο τρίμηνο του 2107.
Οι αγορές ανακάμπτουν κατά το τέταρτο τρίμηνο, με τους ναύλους στα VLCC να ξεπερνούν και πάλι τα 50.000 δολ. την ημέρα, ενώ στα Suezmax κυμαίνονται στα 38.000 δολ. και στα Aframax στα 33.000 δολ. την ημέρα.
Από την πλευρά της προσφοράς χωρητικότητας η ΤΕΝ επισημαίνει ότι παρατηρείται σταδιακά μείωση του βιβλίου παραγγελιών. Συνολικά 612 δεξαμενόπλοια αναμένεται να ενταχθούν στον στόλο τα επόμενα τρία χρόνια, ενώ 822 είναι τα πλοία που έχουν ηλικία μεγαλύτερη των 15 ετών. Επίσης, 1.226 πλοία αναμένεται να έχουν ηλικία άνω των 15 ετών μετά το 2018, γεγονός που τα καθιστά λιγότερα ελκυστικά για τους ναυλωτές. Το συνολικό orderbook αποτελεί το 12,8% του υφιστάμενου εν λειτουργία στόλου, ενώ τον προηγούμενο Μάιο ήταν το 15,6% του στόλου και τον Νοέμβριο του 2010 έφτανε το 22,3% του τότε υφιστάμενου εν λειτουργία στόλου.
Η ΤΕΝ ανακοίνωσε για το τρίτο τρίμηνο του 2016 καθαρά κέρδη 2 εκατ. δολ., ενώ το αντίστοιχο τρίμηνο του 2015 είχε ανακοινώσει κέρδη ύψους 40 εκατ. δολ. Ωστόσο, μετά τη διανομή του μερίσματος των προνομιούχων μετοχών, η ΤΕΝ εμφανίζει ζημίες 1,95 εκατ. δολ. ή 0,02 δολ. ανά μετοχή για τους μετόχους κοινών μετοχών, έναντι κερδών 36,042 εκατ. δολ. ή 0,42 δολ. ανά μετοχή πέρυσι. Τα έσοδα της ΤΕΝ ανήλθαν στο εξεταζόμενο διάστημα στα 109,183 εκατ. δολ., ενώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2015 είχε ανακοινώσει έσοδα 141,736 εκατ. δολ.
Στο εννεάμηνο, τα έσοδα της εταιρείας ανήλθαν σε 351,126 εκατ. δολ έναντι 444,623 εκατ. δολ έναν χρόνο πριν και κέρδη 43,849 εκατ. δολ. έναντι 118,577 εκατ. δολ. πέρυσι την ίδια περίοδο. Η ΤΕΝ θα διανείμει για τους κατόχους κοινών μετοχών για το τρίτο τρίμηνο μέρισμα 0,05 δολ. ανά μετοχή.