Πώς θα «ανέβει» κατηγορία η τουριστική αγορά

Στόχοι: Επενδύσεις 6,5 δισ. σε υποδομές στην πενταετία - Προσέλκυση των εύπορων - Υψηλές προκρατήσεις - Λιγότεροι φόροι
Δευτέρα, 24 Οκτωβρίου 2016 13:54
UPD:13:54
INTIME NEWS/ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Eπενδύσεις ύψους 6,5 δισ. ευρώ σε υποδομές μέσα σε μια πενταετία χρειάζεται η Ελλάδα προκειμένου να ανέβει κατηγορία και να προσελκύσει τουρίστες με μεγάλη οικονομική επιφάνεια, που στη διεθνή ορολογία είναι γνωστοί ως «affluent». Να προσελκύσει δηλαδή 35 εκατ. τουρίστες μέχρι το 2021, οι οποίοι θα αποφέρουν έσοδα 19 δισ. ευρώ.

Τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό που χρειάζεται ο ελληνικός τουρισμός αλλά και η χώρα γενικότερα προκειμένου να ξαναγίνουμε ανταγωνιστικοί ως προορισμός εξηγεί στη «Ν» ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Ανδρέας Ανδρεάδης. Όσον αφορά τον βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, μετά το «κάζο» στα τουριστικά έσοδα, που σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος το έλλειμμα φτάνει τα 750 εκατ. ευρώ στο οκτάμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015, το μυστικό είναι στις προκρατήσεις.

INTIME NEWS

Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Ανδρέας Ανδρεάδης

Ο κ. Ανδρεάδης καλεί τις τουριστικές επιχειρήσεις να είναι σε ετοιμότητα ώστε να προσελκύσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο προκρατήσεων μπορούν. Ταυτόχρονα σημειώνει ότι είναι καθοριστικής σημασίας η Πολιτεία να υλοποιήσει άμεσα ένα πλέγμα ενεργειών ανάτασης της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού τομέα, με κυριότερο άξονα την επαναφορά των συντελεστών φορολόγησης σε χαμηλότερα επίπεδα, τη δημιουργία περιβάλλοντος προσέλκυσης επενδύσεων και την επανατροφοδότηση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία.

Το ίδιο μήνυμα στέλνει και ο αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ και πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γιάννης Ρέτσος. «Ο ελληνικός τουρισμός χρειάζεται εξωστρέφεια και μακροπρόθεσμη στρατηγική. Να ξεφύγουμε από τη λογική της “τελευταίας στιγμής”» σημειώνει μιλώντας στη «Ν».

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΠΟΞ, το πρώτο κύμα κρατήσεων από τις αρχές του χρόνου έως την άνοιξη κινήθηκε σε αυτήν τη βάση και επικεντρώθηκε σε προορισμούς που βρίσκονταν μακριά από εστίες-περιοχές έντασης.

Αυτό εξηγεί τις μεγάλες αυξήσεις σε αφίξεις και έσοδα, από νωρίς, των προορισμών που εντάσσονται σε αυτήν την κατηγορία, όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Ιταλία κ.ά. Και οι οποίοι αποδείχθηκαν πολύ πιο έτοιμοι από εμάς σε επίπεδο στρατηγικής και προβολής και έσπευσαν να επωφεληθούν, αποσπώντας μεγάλα μερίδια αυτού του πιο ποιοτικού τουρισμού.

Στη συνέχεια και ειδικά μετά τις εξελίξεις στην Τουρκία κυριάρχησε η τάση «τελευταίας στιγμής», που κατά γενικό κανόνα σημαίνει μειωμένες τιμές και μεγάλες προσφορές και καθώς αφορά κυρίως τουρισμό χαμηλότερης αγοραστικής ισχύος, μικρότερες αποδόσεις.

Στα επίσημα στοιχεία καταγράφεται πλέον μια πανευρωπαϊκή τάση μείωσης της Μέσης Κατά κεφαλή Δαπάνης (ΜΚΔ), τάση που αποτυπώνεται στην έρευνα συνόρων της ΤτΕ. «Για τον λόγο αυτό θα πρέπει πάση θυσία να επιταχύνουμε τον ρυθμό υλοποίησης των επενδύσεων προς τις κατευθύνσεις που σας ανέφερα» υπογραμμίζει ο κ. Ανδρεάδης.

Από τα τελευταία στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (UNWTO) που αφορούν σε αφίξεις και έσοδα για τις μεγαλύτερες τουριστικές αγορές (έως τον Ιούνιο ή Ιούλιο αναλόγως χώρας) προκύπτει γενικευμένη μείωση της ΜΚΔ, με την Ελλάδα να κινείται στα επίπεδα των άλλων μεσογειακών χωρών, με πτώση 3,3%.

Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι τη μεγαλύτερη μείωση έχει η Ισπανία, με 4,1%, που συνοδεύεται όμως και από πολύ μεγάλη αύξηση των αφίξεων, κατά 11,1% και εσόδων κατά 6,6%. Η ΜΚΔ στην Ιταλία καταγράφει μείωση 3,1%, στην Πορτογαλία 3,4%, στην Κροατία 2,7%.

«Στην Ελλάδα η αναθέρμανση της κίνησης ήρθε πολύ αργά, από τον Αύγουστο και μετά. Μέχρι και τον Αύγουστο, όμως, η υστέρηση στα έσοδα ήταν πολύ μεγάλη, πάνω από 750 εκατ. ευρώ λιγότερα (8μηνο) και με μείωση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι κατά 6,3% (7μηνο). Αντίστοιχα, στο εξάμηνο Ιανουαρίου-Ιουνίου μείωση κατά 8,3% παρουσίασε και η δαπάνη ανά διανυκτέρευση» επισημαίνει ο κ. Ρέτσος και προσθέτει: «Είναι πολύ δύσκολο να καλυφθούν αυτές οι απώλειες με δύο καλούς μήνες από πλευράς αφίξεων».

Όπως δείχνει ο αναθεωρημένος οδικός χάρτης του ΣΕΤΕ, που υπογραμμίζει το διαχρονικό ζητούμενο μακροπρόθεσμης στρατηγικής και συγκεκριμένων στόχων, στο βασικό μοντέλο Beach & Sun και μόνον, απαιτούνται επενδύσεις 3,8 έως 7,6 δισ. τα επόμενα χρόνια για να έχουμε περίπου 105.000 νέες ή αναβαθμισμένες κλίνες υψηλών κατηγοριών.

Υπό διερεύνηση η ψαλίδα μεταξύ εσόδων και αφίξεων

Σημαντικές αποκλίσεις παρουσιάζουν τα προσωρινά στοιχεία για τις αφίξεις και τα έσοδα σε σχέση με τα επίσημα συνολικά στοιχεία που έχει το υπουργείο, τόσο από την εγχώρια αγορά όσο και από τις τουριστικές αγορές στο εξωτερικό.

Την επισήμανση αυτή κάνει με δήλωσή της στη «Ν» η αν. υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά, η οποία σημειώνει ότι το γεγονός αυτό προβληματίζει το υπουργείο και χρήζει περαιτέρω διερεύνησης.

EUROKINISSI

Η αν. υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά

Η υπουργός ένα μήνα μετά τον αιφνιδιασμό της αγοράς, που είχε απορήσει με τη μείωση των εσόδων του Ιουλίου, κρατάει ουσιαστικά αποστάσεις από τα προσωρινά στοιχεία που δημοσιοποίησε η Τράπεζα της Ελλάδος για τον Αύγουστο, και τα οποία δείχνουν υστέρηση εσόδων ύψους 750 εκατ. ευρώ, αλλά και από το τελικό αποτέλεσμα.

«Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε σε ασφαλή εκτίμηση για το πώς θα κλείσουν τα τουριστικά έσοδα μέχρι το τέλος της χρονιάς» αναφέρει χαρακτηριστικά η υπουργός.

Όσον αφορά τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο, είναι ότι στο εννεάμηνο η Ελλάδα «προσέλκυσε περίπου 1 εκατ. επιπλέον ταξιδιώτες σε σχέση με το 2015, χρονιά-ρεκόρ, που αντιστοιχούν και σε περίπου 50.000-70.000 νέες θέσεις εργασίας».

Η κα Κουντουρά προσθέτει ότι έγινε άνοιγμα σε νέες αγορές για να προσελκύσει η Ελλάδα επισκέπτες υψηλών εισοδημάτων. «Σε αναμονή του τελικού απολογισμού θεωρούμε ότι αυτή η σημαντική άνοδος των αφίξεων θα συνοδευτεί και από αύξηση των εσόδων» επισημαίνει.

Υπογραμμίζει επίσης ότι ο ελληνικός τουρισμός οδεύει προς νέο ρεκόρ το 2016. Αναλύοντας την πορεία μέχρι σήμερα αναφέρει ότι εφαρμόστηκε η εθνική τουριστική πολιτική και αντιμετωπίστηκαν δυσάρεστες γεωπολιτικές εξελίξεις, αλλά και η διεθνής οικονομική συγκυρία, παράγοντες που επηρεάζουν τις επιλογές και τον ταξιδιωτικό προϋπολογισμό των επισκεπτών. «Πετύχαμε για πρώτη φορά την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου από τον Απρίλιο έως και τον Νοέμβριο. Αυτό αποτυπώνεται στη συνολική αύξηση 7% στις διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στο 9μηνο και όσον αφορά τον οδικό τουρισμό που βαίνει αυξανόμενος, τον Σεπτέμβριο η άνοδος ξεπέρασε το 14%» σημειώνει η κα Κουντουρά.

«Οι μήνες από τον Ιούλιο έως και τον Οκτώβριο ήταν οι καλύτεροι όλων των εποχών, καθ’ ομολογία της τουριστικής αγοράς, με πληρότητες στην Αθήνα έως 100% και σε δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς πάνω από 85%» προσθέτει χαρακτηριστικά η υπουργός.

Συνεχής ποιοτική αναβάθμιση την τελευταία 15ετία

«Με τις σημερινές συνθήκες φορολόγησης, όχι απλώς φαντάζει εξαιρετικά δύσκολη η υλοποίηση επενδύσεων, αλλά παράλληλα απαξιώνονται και οι επενδύσεις που έχουν ήδη γίνει, ιδίως στην κατηγορία των 5 και 4 αστέρων τα τελευταία χρόνια» τονίζει ο πρόεδρος της ΠΟΞ κ. Ρέτσος.

Οι αρνητικές εξελίξεις αναφορικά με την κάμψη στα έσοδα του τουρισμού οφείλονται, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του συνόλου της αγοράς, στη μείωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού προϊόντος.

Η εκτίμηση αυτή έρχεται όμως σε μια περίοδο που οι επενδύσεις στον ποιοτικό τουρισμό αυξάνονται σε διαρκή βάση στη χώρα μας, ενώ και η ικανοποίηση των τουριστών είναι πάνω από τον ανταγωνισμό. Ειδικότερα τον Αύγουστο του 2016 τα ξενοδοχεία πέντε αστέρων ήταν 433 έναντι 419 τον Δεκέμβριο του 2015 και 395 τον Ιούνιο του 2015. Μέσα σε ένα χρόνο δηλαδή προστέθηκαν 38 νέες υπερπολυτελείς μονάδες.

Επίσης το ίδιο διάστημα (Ιούνιος 2015 - Αύγουστος 2016) προστέθηκαν 66 νέες μονάδες τεσσάρων αστέρων φθάνοντας συνολικά τις 1.380, καθώς και 73 μονάδες τριών αστέρων οι οποίες ανέρχονται πλέον στις 2.478.

Τα πεντάστερα

Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά την τελευταία 15ετία τα ξενοδοχεία 5 αστέρων έχουν υπερτετραπλασιαστεί και παράλληλα αύξησαν το μερίδιό τους στο συνολικό ξενοδοχειακό δυναμικό από 1% το 2000 σε 4,2% το 2015.

Τα ξενοδοχεία 4 αστέρων αυξήθηκαν το ίδιο διάστημα κατά 74% και τα ξενοδοχεία 3 αστέρων κατά 65%.

Αλλά και σε ό,τι αφορά την ικανοποίηση των πελατών ξενοδοχείων, ο Γενικός Δείκτης Ικανοποίησης (GRI) εμφανίζει την Ελλάδα να διευρύνει συνεχώς τη διαφορά της από τους αντίστοιχους προορισμούς σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Κροατία, η Κύπρος και η Τουρκία.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα