Από την έντυπη έκδοση
Το πλέον σημαντικό στοιχείο που προκύπτει από τη δημοσιοποίηση των εξαμηνιαίων αποτελεσμάτων των εισηγμένων εταιρειών είναι η έπειτα από 6 χρόνια υπεροχή των κερδοφόρων έναντι των ζημιογόνων. Όπως αναφέρει η Beta ΑΧΕΠΕΥ, η σχέση 60:40 υπέρ των ζημιογόνων εταιρειών «γύρισε» σε 54:46 υπέρ των κερδοφόρων, σε ένα σύνολο 196 εταιρειών.
Το πώς φθάσαμε στη συγκεκριμένη ισορροπία μπορεί να αποδοθεί σε πολλούς λόγους, αναφέρει η χρηματιστηριακή. Οι εταιρείες πλέον κατάφεραν να ισορροπήσουν τα δεδομένα της ζήτησης με το οργανικό τους κόστος, βελτιώνοντας τα λειτουργικά περιθώρια, έμαθαν να ζουν χωρίς τη συνδρομή της τραπεζικής ρευστότητας και εκμεταλλεύτηκαν την έξοδο των μικρών ή αδύναμων εταιρειών στη διάρκεια της πολυετούς ύφεσης, αποκτώντας υγιή μερίδια αγοράς.
Επίσης πολλές ζημιογόνες εισηγμένες έχουν πλέον αποχωρήσει από τους πίνακες του Χ.Α., παράλληλα με την ολοκλήρωση του επιχειρηματικού τους κύκλου. Το 2010 το πλήθος των δημοσιευμένων εισηγμένων αποτελεσμάτων ήταν 246. Έξι χρόνια μετά, το πλήθος των δημοσιεύσεων με το ζόρι θα φθάσει τις 210.
Από εκεί και πέρα θα πρέπει να συνεκτιμηθούν και άλλοι παράγοντες που θα μπορούσαν να έχουν αυξητικό αποτέλεσμα στα μεγέθη του πρώτου εξαμήνου.
Παραδειγματικά αναφέρονται οι επισφάλειες του Μαρινόπουλου που χαμήλωσαν το τελικό αποτέλεσμα κατά 35 εκατ. ευρώ, η καταγραφή έκτακτου εξόδου στη ΔΕΗ που είχε επίπτωση 48,3 εκατ. ευρώ στα προ φόρων μεγέθη της και οι απομειώσεις στους δύο κατασκευαστικούς ομίλους που είχαν αρνητική επίδραση 37 εκατ. ευρώ στην προ φόρων κερδοφορία τους.
Τι επηρέασε το εξάμηνο Πέρα από τα έκτακτα του Μαρινόπουλου και τις πωλήσεις ομολόγων και συμμετοχών από τις τράπεζες, οι τάσεις επηρεάστηκαν και από μια σειρά άλλων εποχικών διακυμάνσεων. Συνοπτικά οι βασικές παράμετροι που επηρέασαν τα αποτελέσματα ήταν οι εξής:
* Ενεργειακό κόστος: Το χαμηλότερο κόστος καυσίμων διατήρησε τη ζήτηση για καύσιμα κίνησης σε ικανοποιητικά επίπεδα, ενώ μείωσε το μικτό κόστος σε εταιρείες που έχουν υψηλή έκθεση στην παραγωγή τους (ΔΕΗ, Μυτιληναίος, Ακτοπλοΐα, Μεταφορές κ.λπ).
* Η καλή εικόνα των τουριστικών αφίξεων και η διατήρησή τους στα ιστορικά υψηλά είχε θετική επίδραση στα μεγέθη όσων εταιρειών έχουν έκθεση στο τουριστικό εισόδημα.
* Η επιβράδυνση της ύφεσης σε κλάδους της λιανικής (αυτοκίνητα, ένδυση, έπιπλα) βελτίωσε το λειτουργικό αποτέλεσμα σε επιμέρους εταιρείες αυτών των κλάδων.
* Περιορισμοί κεφαλαίου: Στην ουσία οι δύο χρήσεις είναι μη συγκρίσιμες για τον κλάδο του εμπορίου που έχει δεχθεί τις μεγαλύτερες επιδράσεις, καθώς το α’ εξάμηνο του 2015 δεν υπήρχε ο συγκεκριμένος παράγοντας. Ωστόσο η προσαρμογή της αγοράς στα νέα δεδομένα έδειξε ότι έγινε σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα.
* Φόροι: Είχαν αντίκτυπο στο διαθέσιμο εισόδημα και κατ’ επέκταση στην κατανάλωση.