Το τρίπτυχο της επιτυχίας του εταιρικού ομολόγου

Ποιοι παράγοντες εξασφάλισαν την απόλυτη επιτυχία της έκδοσης των 40 εκατ. από τη θυγατρική της Fourlis Α.Ε.
Δευτέρα, 03 Οκτωβρίου 2016 07:00

Από την έντυπη έκδοση

Της Ιουλίας Ζαφόλια
[email protected]

Προσεκτικός σχεδιασμός ικανός να καλύπτει τις ανάγκες του δυνητικού επενδυτή, σωστή επιλογή αναδόχων και έμπρακτη εμπιστοσύνη στην εγχώρια αγορά εταιρικών ομολόγων αποτέλεσαν, σύμφωνα με τον CFO της Fourlis A.E. Γιώργο Αλεβίζο, το τρίπτυχο που εξασφάλισε την απόλυτα επιτυχή έκδοση του εταιρικού ομολόγου της Housemarket A.E., 100% θυγατρικής της Fourlis Α.Ε. «Η λειτουργία της ελληνικής αγοράς ομολόγων είναι γεγονός» δηλώνει στη «Ν» ο πρόεδρος της Ε.Κ. Χαράλαμπος Γκότσης, ο οποίος προαναγγέλλει: «Πολλές εταιρείες προετοιμάζονται για να βγουν στην αγορά. Μέχρι τα τέλη του χρόνου φιλοδοξούμε ότι θα υπάρχει μία ικανή μάζα εταιρικών ομολόγων από εταιρείες οι οποίες θα παρουσιάσουν τα υγιή στοιχεία τους για να αντλήσουν κεφάλαια».

Mε αφορμή την υπερκάλυψη της δημόσιας προσφοράς, ο Γ. Αλεβίζος, ο πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς Χ. Γκότσης και ο πρόεδρος της Euroxx Xρηματιστηριακή Τζουζέπε Τζιάνο μίλησαν στη «Ν» τόσο για τη συγκεκριμένη έκδοση όσο και γενικότερα γι’ αυτό το εργαλείο χρηματοδότησης, που ενώ στην Ελλάδα τώρα αρχίζει να «συστήνεται» ουσιαστικά σε επιχειρήσεις αλλά και επενδυτικό κοινό, στον παγκόσμιο χάρτη αποτελεί σημαντικό εργαλείο χρηματοδότησης της υγιούς επιχειρηματικότητας εδώ και χρόνια.  Eύσημα απ’ όλους για την υπηρεσία του Ηλεκτρονικού Βιβλίου Προσφορών.

Υπερκάλυψη στην έκδοση εταιρικού ομολόγου της Housemarket, σε μία περίοδο που για πολλούς ανάλογο εγχείρημα θα θεωρούνταν πως εμπεριέχει  αυξημένο ρίσκο. Τελικά συγκεντρώθηκαν άνω των 40 εκατ. ευρώ , το ανώτατο ποσό που «ζητούσε» η εταιρεία. Πού αποδίδετε την απόλυτη επιτυχία της έκδοσης;

Καταφέραμε να προσελκύσουμε και χρήματα εκτός Ελλάδος, κάτι που αποδεικνύεται από τη συμμετοχή της EBRD δηλώνει ο CFO της Fourlis A.E. Γιώργος Αλεβίζος.

Γ.Α.: Η επιτυχία μιας έκδοσης πάντα βασίζεται σε δύο παράγοντες. Ο ένας είναι η επάρκεια των βασικών χαρακτηριστικών του τίτλου σε σχέση με το τι ζητά ο δυνητικός επενδυτής (επιτόκιο, διάρκεια, κτλ) και ο δεύτερος είναι τα κανάλια διανομής που θα εξηγήσουν σωστά και με σαφήνεια τα βασικά χαρακτηριστικά. Για το μεν πρώτο, εκ του αποτελέσματος αποδεικνύεται ότι σχεδιάσαμε έναν τίτλο που στόχευσε σωστά στην ανάγκη τόσο του μη ειδικού όσο και του ειδικού θεσμικού επενδυτή, προσφέροντας μια αξιοπρεπή απόδοση σε μια αγορά σε καθεστώς ελέγχου κεφαλαίων (capital controls). Φανταστείτε πόσο δύσκολο ήταν αυτό σε μια αγορά που στην ουσία δεν υπήρχε και έπρεπε εμείς να θέσουμε τους όρους αναλαμβάνοντας το αντίστοιχο ρίσκο αποτυχίας. Για το δεύτερο, καθοριστικό ήταν η επιλογή των αναδόχων, τόσο μέσα από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα (Εθνική Τράπεζα Ελλάδος) αλλά και από τον χώρο των χρηματιστηριακών (EUROXX και Παντελάκης) και των επενδυτικών τραπεζών (Επενδυτική Τράπεζα Ελλάδος). Επίσης η συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανοικοδόμησης και Ανάπτυξης (EBRD) έπαιξε καθοριστικό ρόλο με την προστιθέμενη αξία που προσδίδει το όνομα αυτό.

Επιλέξατε να εκδώσετε ένα εταιρικό ομόλογο το οποίο θα διαπραγματεύεται στο ελληνικό Χρηματιστήριο και όχι σε κάποια αγορά του εξωτερικού. Πώς καταλήξατε στην απόφαση αυτή, τη στιγμή που το αντίθετο φαινόμενο απαντάται ακόμα αρκετά συχνά;

Γ.Α.: Η επιλογή μας οφείλεται στους εξής δύο λόγους. Πρώτον η ευρωπαϊκή αγορά υψηλών αποδόσεων (high yield market) απαιτεί εκδόσεις σημαντικά μεγαλύτερες τω 40 εκατ., κάτι που δεν χρειαζόταν η θυγατρική μας Housemarket A.E. Δεύτερον, η αγορά αυτή λαμβάνει υπ’ όψιν της το ρίσκο της χώρας σε συνδυασμό με το ρίσκο του εκδότη. Έτσι το κριτήριο απόδοσης είναι διαφορετικό από αυτό ενός εγχώριου επενδυτή στον οποίο και στοχεύσαμε. Τελικά, όμως, καταφέραμε να προσελκύσουμε και χρήματα εκτός Ελλάδος, κάτι που αποδεικνύεται από τη συμμετοχή της EBRD. Το τελευταίο, προσωπικά το θεωρώ εθνική επιτυχία δεδομένης της χρονικής στιγμής που πραγματοποιήθηκε. Αποδεικνύει δε ότι η υγιής επιχειρηματικότητα μπορεί να προσελκύσει επενδυτικά κεφάλαια, κάτι που χρειάζεται η χώρα μας σήμερα.

Πιστεύετε πως η χρήση των νέων εργαλείων χρηματοδότησης που προσφέρει πλέον η ελληνική κεφαλαιαγορά μπορούν να επιτελέσουν σημαντικό έργο σε ό,τι αφορά τις ελληνικές επιχειρήσεις;

Γ.Α.: Όπως σε ολόκληρο τον κόσμο η αγορά εταιρικών ομολόγων λειτουργεί σε συνδυασμό και συμπληρωματικά με τον τραπεζικό κλάδο. Στην Ελλάδα πιστεύουμε ότι κάναμε ένα ουσιαστικό βήμα, έτσι ώστε να ακολουθήσουν και άλλες σημαντικές εκδόσεις δημιουργώντας μία αγορά που θα μπορέσει σε συνδυασμό με τον τραπεζικό κλάδο να χρηματοδοτήσει την υγιή επιχειρηματικότητα στη χώρα μας και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας.

Η συγκεκριμένη έκδοση περιλαμβάνει και την εξής καινοτομία: Είναι η πρώτη δημόσια προσφορά που πραγματοποιήθηκε με τη διαδικασία του Ηλεκτρονικού Βιβλίου Προσφορών. Δεδομένης της πρόσφατης εμπειρίας σας, θα ήθελα ένα σχόλιο για τη νέα αυτή υπηρεσία του Χρηματιστηρίου, τον τρόπο που λειτούργησε αυτή την πρώτη φορά και τον βαθμό αποτελεσματικότητας που είχε σε σχέση με τις προσδοκίες σας.

Γ.Α.:  Πράγματι, μία ακόμη καινοτομία αυτής της έκδοσης είναι η χρήση του Ηλεκτρονικού Βιβλίου Προσφορών (ΗΒΙΠ) του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Η επιλογή μας βασίστηκε στη δυνατότητα πρόσβασης στο ΗΒΙΠ πολλαπλών χρηστών που είναι μέλη του Χρηματιστηρίου Αθηνών και όχι μόνο των αναδόχων. Έτσι φθάσαμε στο να λαμβάνουμε τις προσφορές των επενδυτών από 21 συνολικά μέλη του Χρηματιστηρίου, κάτι που διευκόλυνε τη διαδικασία τόσο κατά τη διάρκεια που το Βιβλίο ήταν ανοικτό αλλά και στη συγκέντρωση των απαραίτητων δικαιολογητικών όταν έκλεισε το Βιβλίο. Το εγχείρημα χαρακτηρίζεται ως απολύτως επιτυχές κατά τη διαδικασία συγκέντρωσης προσφορών και ακολουθεί και η τελική κατανομή λόγω και της υπερκάλυψης, πριν από την εισαγωγή των τίτλων στην κύρια αγορά του Χρηματιστηρίου στις 6 Οκτωβρίου.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα