Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
«Σχέδια» για να «πλημμυρήσουν» τη Μεσόγειο με Κινέζους επιβάτες κρουαζιέρας καταστρώνει η κινεζική κυβέρνηση, ενώ, όπως πως γράφει ο διεθνής Τύπος, ήδη οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας αλλά και αρχές λιμένων στην Ευρώπη ασκούν πιέσεις στην Κομισιόν προκειμένου να διευκολύνει την έκδοση βίζας προς τους Κινέζους πολίτες, ώστε να γίνει απλούστερο το ταξίδι προς την Ευρώπη και ιδιαίτερα τη Μεσόγειο.
Στο επίκεντρο του σχεδιασμού αυτού βρίσκεται το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο η Cosco αλλά και η κινεζική κυβέρνηση σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν ως βάση για την ανάπτυξη της επιχείρησης κρουαζιέρα. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η νέα διοίκηση του ΟΛΠ έχει βάλει ως πρώτη προτεραιότητά της το έργο της κρουαζιέρας. Μάλιστα, ετοιμάζει ειδική εκδήλωση για την παράδοση του προβλήτα του Αγίου Νικολάου που είχε φτάσει να θυμίζει «γεφύρι της Άρτας», ενώ με τη νέα διοίκηση το έργο ολοκληρώθηκε μέσα σε 40 ημέρες.
Η εκδήλωση για τον νέο προβλήτα, που θα μπορεί να φιλοξενήσει μεγάλα κρουαζιερόπλοια, αναμένεται ότι θα γίνει στις αρχές Οκτωβρίου και θα βάλει την Cosco στην εκκίνηση για το πολύ μεγάλο έργο. Της κατασκευής της νέας βάσης που θα ανεγερθεί έξω από τα όρια του σημερινού λιμανιού. Βάση στην οποία θα μπορούν να δένουν μέχρι και έξι κρουαζιερόπλοια τελευταίας γενιάς και τα οποία αναμένεται να εκτινάξουν την επιβατική κίνηση σε πρωτοφανή επίπεδα.
Οι μέχρι στιγμής ακυρώσεις δείχνουν μείωση 330.000 αφίξεων για το 2017, αναφέρει ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ Θεόδωρος Κόντες (φωτ. αρχείου).
«Όχι μια, αλλά τουλάχιστον 10 απευθείας πτήσεις την ημέρα θα μπορεί να έχει η Ελλάδα σε λίγα χρόνια από την Κίνα» επισημαίνουν στη «Ν» άνθρωποι που βρίσκονται κοντά στη διοίκηση του λιμανιού του Πειραιά, ενώ προσθέτουν ότι παράλληλα στα σχέδια περιλαμβάνεται και η ενίσχυση των απευθείας πτήσεων με τις ΗΠΑ.
Οι ίδιοι εξηγούν ότι με τον τρόπο αυτό θα ξεπεραστεί το μεγαλύτερο πρόβλημα που έχει η χώρα μας προκειμένου να καταστεί κόμβος για το home port, που είναι η έλλειψη εσωτερικής αγοράς κρουαζιέρας.
Συμπληρώνουν ότι ο νέος ΟΛΠ θα δώσει άμεση προτεραιότητα στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας που βρίσκεται σε παγκόσμια άνθηση. Τονίζεται, πάντως, ότι ρόλο διαδραματίζουν και οι εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή της Αν. Μεσογείου, οι οποίες είναι αρνητικές για τη βιομηχανία.
Ναυπηγήσεις
Ενδεικτικό της άνθησης που γνωρίζει η κρουαζιέρα σε όλο τον κόσμο είναι και το γεγονός ότι δεν υπάρχουν ελεύθερες κλίνες προκειμένου να κατασκευαστούν νέα πλοία. Οι εταιρείες ήδη έχουν βρει διέξοδο δοκιμάζοντας την τύχη τους σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία, χωρίς όμως προηγούμενη εμπειρία (ακόμα και γιάρδες που κατασκευάζουν Offshore έχουν επιλεχθεί).
Η δεύτερη εναλλακτική είναι τα κινεζικά ναυπηγεία τα οποία έχουν ήδη κλείσει παραγγελίες, σε συνεργασία πάντα με Ευρωπαίους κατασκευαστές και ναυπηγεία.
Η χρυσή περίοδος
Η επόμενη δεκαετία θα είναι η χρυσή περίοδος για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Κίνα, ανέφεραν ανώτατοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι σε συνέδριο για τον κλάδο που έγινε στο Tianjin.
«Η Κίνα είναι μεταξύ των τριών πρώτων ναυπηγικών χωρών στον κόσμο» δήλωσε ο Shuanchang Yang, υφυπουργός Βιομηχανίας και Τεχνολογίας της Κίνας. «Ο κλάδος της ναυτιλίας βρίσκεται σε μια καθοδική φάση, αλλά η βιομηχανία της κρουαζιέρας κινείται αντίθετα, ειδικά στην Κίνα» συμπλήρωσε.
«Προσπαθούμε να ναυπηγήσουμε τα δικά μας κρουαζιερόπλοια και να αναπτύξουμε τη δική μας ναυπηγική βιομηχανία στην κρουαζιέρα» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Αναφορικά με τη ζήτηση συμπλήρωσε ότι παλαιότερα στην Κίνα πήγαιναν μικρά κρουαζιερόπλοια, ενώ τώρα καταφτάνουν όλο και μεγαλύτερα. «Είναι δίκαιο να πούμε ότι η βιομηχανία της κρουαζιέρας έχει γίνει ένα σημαντικό συστατικό της οικονομίας». Συμπλήρωσε πάντως ότι στην Κίνα έχουν πολλά ακόμα να μάθουν σχετικά με την κρουαζιέρα.
Πειραιάς: Προβλέψεις για αναβάθμιση των επιδόσεων
Καλύτερα σε σχέση με τις εκτιμήσεις στις αρχές της χρονιάς θα είναι τα αποτελέσματα για την κρουαζιέρα στη χώρα μας. Αιτία οι ταραχές, οι τρομοκρατικές επιθέσεις και η πολιτική αστάθεια στην Τουρκία που έδιωξαν όλα τα κρουαζιερόπλοια από τη χώρα. Μεγάλος κερδισμένος το λιμάνι του Πειραιά που ενισχύθηκε πολύ στο home port, αλλά και κάποια νησιά του Αιγαίου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, η χρονιά θα κλείσει σε συνολικά επίπεδα με περίπου 100.000 αφίξεις λιγότερες από πέρυσι, ενώ αρχικά αναμένονταν περί τις 250.000 με 300.000 λιγότερες, ανέφερε ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ Θεόδωρος Κόντες στη «Ν», διευκρινίζοντας αναφορικά με τον Πειραιά ότι «η εικόνα άλλαξε λόγω Τουρκίας» και το μεγάλο λιμάνι θα είναι ο κερδισμένος, καθώς θα δει το home port να ανεβαίνει από τις 280.000 πέρυσι στις 380.000 φέτος, ενώ ίσως τελικά να ξεπεράσει και τις 400.000».
Παρ’ όλα αυτά οι προσδοκίες για το 2017 δεν είναι καλές διότι, όπως εξηγεί ο κ. Κόντες, το 2016 δεν πρόλαβαν να αντιδράσουν οι περισσότερες εταιρείες, και όσες ήταν εδώ βρήκαν στην Ελλάδα καταφύγιο. Για την επόμενη σεζόν όμως μετράμε ακυρώσεις και μειώσεις στα calls όχι μόνο από την Ελλάδα, αλλά και γενικότερα από την περιοχή. Οι μέχρι στιγμής ακυρώσεις δείχνουν μείωση 330.000 αφίξεων για το 2017. Και σε αυτά τα νούμερα, συμπληρώνει ο κ. Κόντες, δεν έχει υπολογιστεί η απώλεια περίπου 125.000 αφίξεων Τούρκων, αφού η διαδικασία έκδοσης της «free visa» για τους Τούρκους που κάνουν κρουαζιέρα στην Ελλάδα δεν θα επαναληφθεί από την επόμενη χρονιά. Τέλος, σημειώνει ο κ. Κόντες, η διαγραφή της Τουρκίας από τον χάρτη της κρουαζιέρας δημιουργεί περαιτέρω προβλήματα, διότι η χώρα μας επιβάλλει ΦΠΑ 24% στα ενοευρωπαϊκά ταξίδια. Η εξαίρεση ισχύει μόνο αν τα πλοία πιάσουν λιμάνι εκτός των συνόρων της Ε.Ε., κάτι που τώρα πλέον δεν είναι εφικτό να γίνει.
Cosco: Προέχει το εμπορικό φορτίο και το Σ.ΕΜΠΟ
Το σημείο αιχμής για την Cosco σε κάθε περίπτωση παραμένει το εμπορικό φορτίο και τα σχέδια για την εξέλιξη του Σ.ΕΜΠΟ σε ένα από τα τέσσερα - πέντε κορυφαία στην Ευρώπη. «Τα σχέδια για την ανάπτυξη των Logistics και τη διασύνδεση του Πειραιά τόσο για τα εμπορευματοκιβώτια όσο και για το Car terminal με οκτώ στρατηγικά σημεία στην Ευρώπη, στα οποία θα έχει συμμετοχή η Cosco, βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη» σημείωσαν χαρακτηριστικά.
Μάλιστα, σε συνέντευξη που έδωσε στο Reuters ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, Fu Cheng Qiu, η Cosco Shipping θα αυξήσει τον όγκο διακίνησης containers από το Πειραιά κατά 35% μέχρι το 2018. Ο κ. Fu ανέφερε ότι στόχος της Cosco είναι να αυξήσει την κίνηση container στα 5 εκατ. TEUs έως το 2018, στο πλαίσιο των ευρύτερων σχεδίων του ομίλου να αναδείξει την Ελλάδα σε κόμβο διαμετακόμισης για το ταχέως αναπτυσσόμενο εμπόριο μεταξύ Ασίας και Ανατολικής Ευρώπης. «Εάν φθάσουμε σε αυτά τα επίπεδα... το λιμάνι του Πειραιά θα είναι μεταξύ των 30 μεγαλύτερων λιμανιών container στον κόσμο» τόνισε. Η σχεδιαζόμενη επέκταση θα αναδείξει τον Πειραιά στην πέμπτη από την όγδοη θέση μεταξύ των λιμένων της Ευρώπης, υποσκελίζοντας τους λιμένες Algeciras και Valencia της Ισπανίας, σύμφωνα με στοιχεία της ιστοσελίδας PortEconomics.