Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Έσοδα ύψους 1 δισ. ευρώ ετησίως μπορεί να αποκομίσει μέσα σε μια τριετία η ελληνική τουριστική βιομηχανία από την αύξηση των αφίξεων Κινέζων τουριστών στη χώρα μας. Σήμερα επισκέπτονται την Ελλάδα περίπου 120.000 Κινέζοι και κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις μπορούν μέχρι το 2019 να φτάσουν τις 500.000. Αριθμός που είναι μόλις το 10% των Κινέζων που ταξιδεύουν στην Ευρώπη κάθε χρόνο.
Τις επισημάνσεις αυτές έκανε στη «Ν» ο Θεόδωρος Σωτηρίδης επικεφαλής της Hermes Travel, ο οποίος ανέλαβε να εκπροσωπήσει στην Ελλάδα το Alitrip, την τουριστική πλατφόρμα του μεγαλύτερου διαδικτυακού τόπου εμπορικών συναλλαγών της Κίνας, του Alibaba.
To Alitrip είναι στον αέρα μόλις δύο χρόνια αλλά έχει καταφέρει να γίνει ο δεύτερος μεγαλύτερος διαδικτυακός τουριστικός οργανισμός της Κίνας, όπως είναι οι ανάλογοι δυτικού τύπου booking και expedia.
Η πλατφόρμα, σύμφωνα με τον κ. Σωτηρίδη, αναμένεται τα επόμενα χρόνια να ανέβει ακόμα περισσότερο εκμεταλλευόμενη κυρίως τη δυναμική του ομίλου. Όπως χαρακτηριστικά επισημάνθηκε στη «Ν», το Alibaba Group έχει ετησίως 500 εκατ. ενεργούς χρήστες (προχωρούν σε συναλλαγές) και μέσα από τις πλατφόρμες του οι συναλλαγές που γίνονται ξεπερνούν τα 4 τρισ. γιουάν.
Η δυναμική του ομίλου στην Κίνα είναι τεράστια, αφού μπορεί να διαμορφώσει τάσεις, σημειώνει ο κ. Σωτηρίδης. «Αν αποφασίσει να κάνει promotion στην Ελλάδα, θα δώσει τεράστια ώθηση στη χώρα μας» τονίζει.
Οι προϋποθέσεις
Από τις συζητήσεις που έχουν λάβει χώρα τα τελευταία δύο χρόνια ανάμεσα στους Έλληνες επιχειρηματίες του τουρισμού και τους αντίστοιχους στην Κίνα έχει επισημανθεί ότι είναι εφικτό έπειτα από μια τριετία οι Κινέζοι τουρίστες που θα επισκεφτούν τη χώρα μας να φτάσουν τις 500.000 από 120.000 που είναι σήμερα.
Ωστόσο για να γίνει αυτό εφικτό και να επιτευχθεί ο στόχος θα χρειαστούν κυρίως τρεις κινήσεις. Η τουριστική περίοδος να επιμηκυνθεί τουλάχιστον από τον Μάρτιο μέχρι και τον Οκτώβριο, διότι οι Κινέζοι -και ιδιαίτερα οι μεμονωμένοι- τουρίστες ταξιδεύουν καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Δεύτερον, να θεσπιστεί απευθείας πτήση σε ημερήσια βάση με την Κίνα. Τέλος, είναι πολύ σημαντικό στο πρόγραμμα των Κινέζων να ενταχθούν και άλλοι ελληνικοί προορισμοί.
Οι Κινέζοι ξοδεύουν στα ταξίδια τους, διάρκειας έξι με οκτώ ημερών, περίπου 3.000 ευρώ το άτομο κατά μέσο όρο. Αν εξαιρεθούν τα 1.000 ευρώ περίπου των αεροπορικών εισιτηρίων καταναλώνουν 2.000 ευρώ ανά άτομο σε ξενοδοχεία και αγορές. Όπως σημειώνει στη «Ν» ο κ. Σωτηρίδης, ήδη οι Κινέζοι τουρίστες ενισχύουν σημαντικά τα πολυτελή καταστήματα του κέντρου της Αθήνας. Αυτό που συνηθίζουν να κάνουν, ιδιαίτερα οι μεμονωμένοι επισκέπτες, είναι να βγάζουν φωτογραφίες, να επισκέπτονται τα αξιοθέατα μιας περιοχής, αλλά και τα εστιατόρια, όπως και τα καταστήματα για αγορές. Αντίθετα, δεν είναι φιλικοί απέναντι στο τουριστικό προϊόν ήλιος και θάλασσα που κυριαρχεί στην Ελλάδα.
Η αγορά
Σε ποσοστό 5% αυξήθηκε ο αριθμός των Κινέζων που ταξίδεψαν στο εξωτερικό το 2015, εδραιώνοντας τη θέση της Κίνας ως μια από τις σημαντικότερες αγορές παγκοσμίως. Η διαρκής ανοδική τάση για ταξίδια προς το εξωτερικό είχε σαν αποτέλεσμα μέσα σε οκτώ χρόνια να τριπλασιαστούν τα έσοδα από τη συγκεκριμένη αγορά, παρά το γεγονός ότι η μέση διάρκεια των ταξιδιών μειώθηκε στο μισό. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 66% των Κινέζων επιλέγει ξενοδοχείο πολυτελείας για τη διαμονή του. Η Κίνα το 2015 ήταν η 4η μεγαλύτερη αγορά εξερχόμενου τουρισμού, μετά τη Γερμανία, τις ΗΠΑ και το Ην. Βασίλειο.
«Chinese friendly» προορισμοί
Σήμερα οι Κινέζοι τουρίστες επισκέπτονται κυρίως την Αθήνα και στη συνέχεια Σαντορίνη και Μύκονο. Οι δύο τελευταίοι προορισμοί, όμως, δεν μπορούν να αντέξουν πολύ μεγαλύτερη κίνηση από την Κίνα, κυρίως λόγω έλλειψης καταλυμάτων. Σύμφωνα με τον κ. Σωτηρίδη, στην Ελλάδα υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές για να υποδεχθούν Κινέζους τουρίστες στην Κρήτη, στη Ρόδο, στην Κέρκυρα και τη Ζάκυνθο.
Ωστόσο, προσθέτει, οι περιοχές αυτές θα πρέπει να οργανωθούν ώστε να είναι «Chinese friendly». Εκτός δηλαδή από την ύπαρξη υπαλλήλων που μιλάνε κινέζικα, την αποδοχή των κινέζικων πιστωτικών καρτών και το μενού, οι ξενοδοχειακές μονάδες, μεταξύ άλλων, θα πρέπει να αποφεύγουν τη χρήση του αριθμού 4 τόσο σε ό,τι αφορά το δωμάτιο όσο και σε ό,τι αφορά τον όροφο, αφού στην κινεζική γλώσσα σημαίνει θάνατος. Επίσης απαγορεύεται η φυσική επαφή, ενώ οι πληροφορίες και το μενού στα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια θα πρέπει να είναι γραμμένα στη μανδαρινική.