Ζημιογόνο το έτος για τις ναυτιλιακές μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου

Χαμηλά οι ναύλοι, παρά τη ζήτηση χωρητικότητας
Δευτέρα, 05 Σεπτεμβρίου 2016 08:20
UPD:08:20

Η Bimco εκτιμά επίσης ότι ένα μέρος του εμπορίου σιδηρομεταλλεύματος στη γραμμή Βραζιλία-Κίνα πραγματοποιείται από τα VLOC που κατασκεύασαν οι Κινέζοι για λογαριασμό της Vale.

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου 
 [email protected]

Μαγική εικόνα μοιάζει η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου σύμφωνα με μία πρόσφατη ανάλυση της Bimco. Ορισμένα από τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς, όπως η ζήτηση χωρητικότητας, κινούνται με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς, ωστόσο αυτή η εξέλιξη δεν αποτυπώνεται και στους ναύλους των πλοίων, που παραμένουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

Πάντως, μέχρι το τέλος του χρόνου η ναυτιλιακή οργάνωση διακρίνει μεταβλητότητα στους ναύλους και συμπληρώνει ότι παρά την όποια ενδεχόμενη βελτίωση παρουσιαστεί το τελευταίο τρίμηνο τα αποτελέσματα του κλάδου θα είναι αρνητικά, καθώς οι ναύλοι δεν καλύπτουν παρά μόνο το κόστος λειτουργίας των πλοίων και όχι και τα χρηματοοικονομικά κόστη.

Αναλυτικότερα, όπως επισημαίνει η Bimco, οι εισαγωγές και εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος και άλλων εμπορευμάτων από την Κίνα για το πρώτο εξάμηνο του 2016 ήταν πολύ θετικές και όπως χαρακτηριστικά τονίζει «τίποτα λιγότερο από εξαιρετικές». Όταν όμως τοποθετηθούν αυτές σε μία προοπτική και συγκριθούν με τα καταστροφικά επίπεδα των ναύλων της ίδιας περιόδου, φαίνεται ότι κάτι πηγαίνει λάθος στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου. Η αγορά δεν έχει σημείο ισορροπίας σύμφωνα με την Bimco.

Η βάση δεδομένων της Bimco που αφορά το διά θαλάσσης εμπόριο με την Κίνα στο σιδηρομετάλλευμα δείχνει ανάπτυξη κατά 9,6% στο πρώτο εξάμηνο του 2016 σε σύγκριση με το 2015. Με τις εισαγωγές άνθρακα της Κίνας το πρώτο εξάμηνο του 2016 να είναι στο ίδιο επίπεδο με το αντίστοιχο διάστημα του 2015, η συνολική αύξηση του διά θαλάσσης εμπορίου των commodities προς την Κίνα μειώνεται στο +5%.

Παράλληλα, μεταξύ των άλλων υποδεέστερων σε όγκο μεταφερόμενων διά θαλάσσης προϊόντων, οι κινεζικές εξαγωγές χάλυβα συνεχίζουν να στηρίζουν την παραγωγή και τις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος. Οι εξαγωγές είναι πάνω 9,4% το πρώτο εξάμηνο σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα του 2015. Οι εμπορικοί φραγμοί που τίθενται για τον κινεζικό χάλυβα στο δυτικό ημισφαίριο έχουν μικρό αντίκτυπο, καθώς οι περισσότερες εξαγωγές πραγματοποιούνται προς άλλες ασιατικές χώρες.

Επίσης, νέο ρεκόρ καταγράφουν οι εξαγωγές σιτηρών από την Αργεντινή, καθώς εμφανίζουν αύξηση 42,1% το πρώτο εξάμηνο του 2016 σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2015.

Και ενώ το εμπόριο φαίνεται να κινείται με ικανοποιητικούς ρυθμούς, οι ναύλοι ειδικά το πρώτο τρίμηνο του 2016 ήταν οι χειρότεροι στην ιστορία της ναυλαγοράς. Να σημειωθεί εδώ ότι την Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου σημειώθηκε το χαμηλότερο σημείο που έφτασε ποτέ ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index, οι 290 μονάδες.

Από τότε οι ναύλοι και ο δείκτης κινήθηκαν ανοδικά (την προηγούμενη Παρασκευή ο BDI έκλεισε στις 720 μονάδες), ωστόσο εξακολουθούν τα επίπεδα να θεωρούνται ιδιαίτερα χαμηλά. Σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο, ο Baltic Dry Index είναι κάτω 20%

Η Bimco τονίζει ότι στις 10 Αυγούστου τα επίπεδα ναύλων απλώς κάλυπταν τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων χωρίς να συνεισφέρουν στα χρηματοοικονομικά κόστη. Ως εκ τούτου εκτιμά ότι το σύνολο του έτους θα είναι ζημιογόνο για τον κλάδο.

Οι πολύ χαμηλοί ναύλοι πιέζουν προς τα κάτω και τις αξίες των πλοίων. Ένα capesize που «χτίστηκε» το 2010 είχε αξία 49,75 εκατ. δολ. την 1η Αυγούστου 2014 σύμφωνα με τη VesselsValue.com. Δύο χρόνια αργότερα έχει χάσει το 57,3% της αξίας του και τώρα αξίζει μόλις 21,25 εκατ. δολ. Σύμφωνα πάντως με τα στοιχεία της Bimco, ο παγκόσμιος στόλος χύδην ξηρού φορτίου, εξαιρουμένων των handymax πλοίων, αυξήθηκε κατά 2,3% τα τελευταία δύο χρόνια.

Σε αντίθεση, ο στόλος των handymax μεγάλωσε κατά 12,9% (καθαρή εισροή 308 πλοίων). Καμία άλλη κατηγορία πλοίων δεν εμφάνισε σημαντική άνοδο σε αριθμό πλοίων, ωστόσο τα νεότευκτα πλοία είναι κατά τεκμήριο μεγαλύτερα από αυτά που αποχωρούν, εξασφαλίζοντας την ανάπτυξη του στόλου.

Η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, καθώς η διάλυση Handymax και Panamax πλοίων είναι αυξημένη, όμως στα Handysize παρατηρείται «πάγωμα» των διαλύσεων και στα capesize καταγράφεται μία εικόνα σταθερότητας ανάλογη του 2015.

Επίσης, οι καθυστερήσεις στις νέες παραδόσεις θα μειωθούν ελαφρώς από το 50% που κατεγράφησαν στο πρώτο εξάμηνο του 2016, αλλά θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα. Με βάση όλα τα παραπάνω αναμένεται ανάπτυξη του παγκοσμίου στόλου χύδην ξηρού φορτίου κατά 1,8% το 2016, κάτι που δεν βοηθά στη βελτίωση των ναύλων.

Η Bimco εκτιμά επίσης ότι ένα μέρος του εμπορίου σιδηρομεταλλεύματος στη γραμμή Βραζιλία-Κίνα πραγματοποιείται από τα VLOC που κατασκεύασαν οι Κινέζοι για λογαριασμό της Vale.

Παραγγελίες και διαλύσεις

Καθώς 31 εκατ. dwt νέας χωρητικότητας έχουν μπει στη θάλασσα από τις αρχές Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους, το βιβλίο παραγγελιών (order book) έχει μειωθεί αισθητά. Τώρα μόλις 110 εκατ. dwt είναι υπό παραγγελία, το χαμηλότερο επίπεδο από το 2006.

Επίσης, η σχέση του υπό παραγγελία προς τον υφιστάμενο στόλο είναι στο χαμηλότερο επίπεδο των 13 τελευταίων ετών, ωστόσο αυτό δεν έχει ιδιαίτερη σημασία. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι ο στόλος δεν θα σταματήσει να αυξάνεται μέχρι ισοδύναμη χωρητικότητα να οδηγείται στα διαλυτήρια.

Στη διάρκεια του 2016 περίπου 23 εκατ. dwt αποσύρθηκαν για σκραπ. Αυτό σημαίνει αύξηση του στόλου κατά 1,1% μέχρι τις αρχές Αυγούστου. Αυτή η ροή διάλυσης είναι η αναμενόμενη.

Ωστόσο, είναι ανησυχητικό ότι παρά τα τόσα χαμηλά επίπεδα ναύλων και την υπερπροσφορά χωρητικότητας, τα επίπεδα διάλυσης δεν είναι υψηλότερα.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα