Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Το 20% των συμβολαιοποιημένων εσόδων συνολικού ύψους 2,8 δισ. δολ. αντιπροσωπεύουν για την Danaos Corporation τα συμφωνηθέντα ναυλοσύμφωνα που έχει υπογράψει με την κορεατική υπό πτώχευση ναυτιλιακή εταιρεία Hanjin Shipping και αφορούν οκτώ containerships.
H ναυτιλιακή εταιρεία του δρ Γιάννη Κούστα ανακοίνωσε ότι ενημερώθηκε από τη Hanjin ότι κατατέθηκε στο Περιφερειακό Δικαστήριο της Σεούλ αίτηση για προστασία της από τους πιστωτές, κάτι ανάλογο με το άρθρο 99 του ελληνικού πτωχευτικού δικαίου.
Διαχειριστής ο δ.σ. της κορεατικής
Επίσης, όπως ενημερώθηκε χθες αργά το απόγευμα, το δικαστήριο έκανε δεκτή την αίτηση της Hanjin και διόρισε ως διαχειριστή τον ίδιο τον διευθύνοντα σύμβουλο της κορεατικής επιχείρησης.
Σε δεύτερο χρόνο η Hanjin θα παρουσιάσει επιχειρηματικό σχέδιο εξυγίανσης που θα θέσει υπ’ όψιν των πιστωτών της και του δικαστηρίου, το οποίο και θα αποφασίσει εάν θα το κάνει δεκτό ή θα την οδηγήσει σε εκκαθάριση. Πρόκειται για μία διαδικασία που αναμένεται να κρατήσει περισσότερο από έναν μήνα.
Η ένταξη της Hanjin στο πτωχευτικό δίκαιο θα πλήξει σε κάθε περίπτωση τη Danaos Corporation η οποία ναυλώνει σήμερα οκτώ από τα 59 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων του στόλου της στη Hanjin με ένα σταθερό ημερήσιο ναύλο. Η ίδια η Danaos σε ανακοίνωσή της επεσήμανε ότι οι χρονοναυλώσεις που συνδέονται με τα οκτώ πλοία αντιπροσωπεύουν έσοδα ύψους περίπου 560 εκατ. δολ. σε βάθους χρόνου (μέχρι και το 2023) σε ένα ανεκτέλεστο υπόλοιπο 2,8 δισ. δολ., με βάση τα οικονομικά στοιχεία της 30ής Ιουνίου 2016. Τα πλοία που είναι χρονοναυλωμένα στη Hanjin είναι τρία containerships 10.100 teu το κάθε ένα που ναυπηγήθηκαν το 2011 και πέντε πλοία μεταφορικής ικανότητας 3.400 teu το ένα που ναυπηγήθηκαν το 2010 και το 2011.
Το πλαίσιο σχεδίου εξυγίανσης
Όπως διευκρινίζουν στη «Ν» στελέχη της εταιρείας η Danaos δεν θα απολέσει σε βάθος χρόνου παρά μόνο ένα μέρος των 560 εκατ. δολ. καθώς τα πλοία της θα ναυλωθούν εκ νέου είτε στη Hanjin, στο πλαίσιο ενός σχεδίου εξυγίανσης, είτε σε άλλη ναυτιλιακή, με χαμηλότερους βέβαια ναύλους εφόσον η αγορά είναι «κάτω». Επίσης δεν αποκλείεται στο πλαίσιο της συμφωνίας με τη Hanjin να πάρει είτε μετοχές είτε κάποια bonds.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η συμφωνία που έκλεισε η Danaos πρόσφατα με την HMM, η οποία προβλέπει ότι η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία θα λαμβάνει ναύλους μειωμένους κατά 20% για τα επόμενα 3,5 χρόνια και σε αντάλλαγμα θα καρπωθεί 39 εκατ. δολ. σε γραμμάτια που λήγουν το 2024 και 4,6 εκατ. μετοχές της HMM οι οποίες θα είναι ελεύθερες προς διαπραγμάτευση στο χρηματιστήριο της Κορέας. Μετά την παρέλευση των 3,5 ετών οι ναύλοι θα αποκατασταθούν.
Δεν βλέπουν επίπτωση οι αναλυτές
Οι αναλυτές εκτιμούν ωστόσο ότι η Danaos δεν θα αντιμετωπίσει πρόβλημα τόσο το 2016 όσο και το 2017 στην αποπληρωμή του χρέους της και των υποχρεώσεών της, ωστόσο μπορεί να βρεθεί σε μία δύσκολη κατάσταση το 2018.
Πάντως, στο μέσον της χθεσινής συνεδρίασης του αμερικανικού χρηματιστηρίου η τιμή της μετοχής της Danaos σημείωνε πτώση κατά 7,74%, στα 2,98 δολάρια, που είναι πλησίον του χαμηλού έτους (2,72 δολ. στις 5 Ιουλίου).
Η Danaos όπως και κάθε εταιρεία στον κλάδο των containerships επιδιώκει τη ναύλωση των πλοίων της για μεγάλα χρονικά διαστήματα σε κορυφαίες εταιρείες τακτικών γραμμών.
Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής τα έσοδα του 2015 για την εταιρεία προήλθαν σε ποσοστό 99% από τις ναυλώσεις πλοίων της σε μεγάλες εταιρείες liners.
EUROKINISSI
Ο δρ Γιάννης Κούστας, διευθύνων σύμβουλος της Danaos εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι η Hanjin θα είναι σε θέση να επιτύχει αναδιάρθρωση των δραστηριοτήτων της.
Ειδικότερα, τέσσερα πλοία έχει ναυλωμένα σύμφωνα με το ετήσιο δελτίο της, του 2015, στην China Shipping (νυν Cosco) που είναι η τέταρτη στον κόσμο, 12 πλοία στην CMA CGM που είναι τρίτη στον κόσμο, 13 πλοία στη Hyundai (HMM) που είναι η 14η στον κόσμο, οκτώ πλοία στη Hanjin που είναι έβδομη στον κόσμο, έξι πλοία στη Yang Ming (YML) που είναι ένατη στον κόσμο και επτά πλοία στη ZIM (17η στον κόσμο). Επίσης έχει πλοία ναυλωμένα στη ΜSC (δεύτερη στον κόσμο) και σε άλλες μεγάλες εταιρείες.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το 28% των εσόδων της το 2015 προήλθαν από την HMM, το 26% από την CMA CGM, το 17% από τη Hanjin και το 13% από τη YML. Στο μεταξύ, πριν γίνει γνωστή η συμφωνία του δικαστηρίου στο αίτημα της εταιρείας, σύμφωνα με τον διεθνή ναυτιλιακό τύπο τρία πλοία της Hanjin κρατήθηκαν από πιστωτές σε διάφορα λιμάνια.
Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με τους Lloydslist, η Hanjin εξασφάλισε ασφαλιστικά μέτρα κατά της κατάσχεσης των περιουσιακών στοιχείων της μητρικής και τώρα θα επιδιώξει να φέρει τα πλοία της σε κορεατικά λιμάνια για να τα κρατήσει μακριά από τους πιστωτές.
Σενάρια για νέο όμιλο
Ακόμη το φως της δημοσιότητας είδαν και σενάρια δημιουργίας ενός μεγαλύτερου κορεατικού ομίλου στις τακτικές ναυτιλιακές γραμμές, με την εξαγορά της Hanjin από τη Hyundai Merchant Marine.
Σύμφωνα, τέλος, με τη Vessels Value o ιδιόκτητος στόλος της Hanjin αποτελείται από 63 πλοία, αξίας 1,7 δισεκατομμυρίου δολαρίων (εν λειτουργία και υπό παραγγελία), εκ των οποίων 39 είναι containerships, 18 bulker, ένα μικρό πλοίο για μεταφορά ξηρού φορτίου και πέντε δεξαμενόπλοια.
Το γεγονός ότι ελέγχει και 18 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου εκτιμάται ότι η πτώχευσή της θα έχει αντίκτυπο και στην αγορά του ξηρού φορτίου.
Γ. Κούστας: Απογοήτευση
Είμαστε απογοητευμένοι που η Korean Development Bank απέτυχε να υποστηρίξει μία ναυτιλιακή εταιρεία σημαντική για τον διεθνή κλάδο των containerships, δήλωσε ο δρ Γιάννης Κούστας, διευθύνων σύμβουλος της Danaos. Ο κ. Κούστας υπογράμμισε ότι η Danaos υποστήριξε ενεργά τη Hanjin στις προσπάθειές της να αναδιαρθρώσει τις δραστηριότητές της και εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι η Hanjin θα είναι σε θέση να επιτύχει μια αναδιάρθρωση των δραστηριοτήτων της και να εξέλθει από τις διαδικασίες του πτωχευτικού δικαίου ως μια οικονομικά ισχυρή εταιρεία. Ο διευθύνων σύμβουλος της Danaos κατέληξε λέγοντας ότι η διοίκηση της εταιρείας θα παρακολουθεί στενά τη διαδικασία και θα επιδιώξει να διατηρήσει την αξία των περιουσιακών της στοιχείων προς όφελος των μετόχων της.