Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Πληθαίνουν τα θετικά μηνύματα για τον ελληνικό τουρισμό, ο οποίος φαίνεται όχι μόνο να στέκεται όρθιος απέναντι στις αντιξοότητες που δεν ήταν και λίγες όλη τη χρονιά, με κορυφαία το προσφυγικό, αλλά ετοιμάζεται και για νέο ρεκόρ αφίξεων.
Οι κρατήσεις Ιουλίου στο σύστημα Amadeus για Ελλάδα επιβεβαιώνουν την ισχυρή last minute τάση στις περισσότερες ευρωπαϊκές αγορές, πλην Γαλλίας και Βελγίου, ήταν το μήνυμα που έστειλε χθες μέσω twitter ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Ανδρέας Ανδρεάδης.
Ο κ. Ανδρεάδης παρουσίασε έναν πίνακα του Sete Intelligence που συγκρίνει τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής του φετινού Ιουλίου σε σύγκριση με τον περσινό, μέσω του μεγάλου αυτού παρόχου τεχνολογίας στον τουριστικό τομέα, από τον οποίο προκύπτει σημαντική άνοδος κρατήσεων. «Οι κρατήσεις Amadeus Ιουλίου επιβεβαιώνουν την ισχυρή last minute τάση, πλην Γαλλίας και Βελγίου» σημειώνει ο κ. Ανδρεάδης. Ειδικότερα, από τον πίνακα που παρουσιάζει προκύπτει ότι οι κρατήσεις στο Amadeus τον Ιούλιο έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2015 είναι αυξημένες κατά 22,5% από την Πολωνία, κατά 21,3% από το Ηνωμένο Βασίλειο, κατά 15,8% από την Αυστρία, κατά 11,7% από την Ολλανδία, κατά 9,8% από την Ελβετία, κατά 7% από την Ιταλία, κατά 6,7% από τη Νορβηγία, κατά 3,9% από τη Ρωσία, κατά 1,9% από τη Γερμανία, ενώ μειωμένες εμφανίζονται οι κρατήσεις από Γαλλία (-8,8%) και Βέλγιο (-17,9%).
Ο παράγοντας προσφυγικό
Η ισχυρή ζήτηση τελευταίας στιγμής προϊδεάζει, πλην απροόπτου, για ένα ιδιαίτερα καλό τουριστικά επόμενο τρίμηνο, τονίζει ο κ. Ανδρεάδης. Ωστόσο, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ επισημαίνει ότι δεν πρέπει να λησμονείται η ιδιαίτερα ισχυρή ανομοιογένεια στη ζήτηση προορισμών της χώρας με ιδιαίτερα προβλήματα και αναφέρεται προφανώς στα νησιά του Βορείου και Ανατολικού Αιγαίου που έχουν πληγεί σοβαρά από το προσφυγικό.
Μάλιστα για τον ίδιο το προσφυγικό πρόβλημα παραμένει ο μεγαλύτερος κίνδυνος «για τις προοπτικές τουρισμού και οικονομίας μας και όχι μόνο στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου».
Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα βελτιώνεται κάπως η κατάσταση και στα νησιά που επλήγησαν από το προσφυγικό πρόβλημα. Αυτό προκύπτει και από στοιχεία των Γερμανών tour operators που αφορούν τις πωλήσεις πακέτων διακοπών στους Γερμανούς πολίτες για διάφορους προορισμούς ανά τον κόσμο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, οι τρεις κυριότεροι ελληνικοί προορισμοί των Γερμανών, η Κρήτη, η Ρόδος και η Κως είχαν εντυπωσιακή αύξηση από 16% έως 31% στις αεροπορικές αφίξεις.
Ειδικότερα, τα στοιχεία δείχνουν αυξήσεις 25% για το Ηράκλειο, 31% για Ρόδο και 16% για την Κω, έναντι του Ιουλίου 2015, σύμφωνα με τα στοιχεία του γερμανικού τουριστικού οργανισμού TravelTainment.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα ο ΣΕΤΕ παρουσίασε στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία σε επίπεδο επταμήνου (Ιανουάριος - Ιούλιος) οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις έκλεισαν με θετικό πρόσημο 6,4% ή περίπου +556.000 αφίξεις στο σύνολο της χώρας σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι και παράλληλα, βάσει των διαθέσιμων στοιχείων των οδικών αφίξεων στις βασικότερες πύλες εισόδου της χώρας, το πρώτο επτάμηνο του 2016 έκλεισε με πτώση 4,8% ή περίπου -307.000 αφίξεις σε σχέση με το ίδιο διάστημα το 2015.
Η ισχυροποίηση του ρεύματος «last minute» δημιουργεί προϋποθέσεις επίτευξης του στόχου που έχει θέσει ο ΣΕΤΕ από την αρχή του χρόνου για αύξηση των αφίξεων 6%, όμως στην παρούσα φάση φαίνεται εξαιρετικά δύσκολη η επίτευξη του στόχου αντίστοιχης αύξησης των εσόδων, τονίζει στην ανάλυσή του ο ΣΕΤΕ.
Αναλυτικότερα, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία των διεθνών αεροπορικών αφίξεων στα βασικότερα αεροδρόμια της χώρας, ο Ιούλιος 2016 έκλεισε με θετικό πρόσημο 9,1% ή περίπου +276.000 αφίξεις στο σύνολο της χώρας. Παράλληλα, βάσει των διαθέσιμων στοιχείων των οδικών αφίξεων στις βασικότερες πύλες εισόδου της χώρας, ο Ιούλιος 2016 έκλεισε με θετικό πρόσημο 1,6% ή περίπου +30.000 αφίξεις σε σχέση με το ίδιο διάστημα το 2015.
Μεταβολή αφίξεων ανά προορισμό
Κατά τον μήνα Ιούλιο 2016 η Κρήτη, το Ιόνιο και οι Κυκλάδες υποστήριξαν δυναμικά το σύνολο των διεθνών αεροπορικών αφίξεων της χώρας με +12,8%, +13,3% και +8,7% αντίστοιχα, σε σχέση με τον Ιούλιο 2015.
Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη εμφάνισαν θετικό πρόσημο 10% και 11,4% αντίστοιχα, ενώ η Κως, η Σάμος και η Μυτιλήνη κινούνται με αρνητικό πρόσημο 13%, 16,3% και 62% αντίστοιχα. Όσον αφορά στις οδικές αφίξεις, κατά τον μήνα Ιούλιο 2016 το τριεθνές σημείο εισόδου, η Αλβανία, η Βουλγαρία και η Τουρκία σημείωσαν αύξηση 26,8%, 3,8%, 3,7% και 46,2% αντίστοιχα. Στον αντίποδα, η ΠΓΔΜ κατέγραψε μείωση 7,2%.
Εκπτώσεις 50% για Έλληνες σε ξενοδοχεία 5 νησιών
Πρόσθετα μέτρα και δράσεις για την ενίσχυση της φετινής τουριστικής κίνησης στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και την τόνωση του εσωτερικού τουρισμού μέχρι το τέλος της φετινής τουριστικής περιόδου, σε συνεργασία με φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού. Τα μέτρα περιλαμβάνουν και εκπτώσεις μέχρι και 50% στις τιμές ενοικίασης των δωματίων των ξενοδοχείων.
Ειδικότερα, ανταποκρινόμενοι στην πρόταση συνεργασίας από την αν. υπουργό Τουρισμού Έλενα Κουντουρά για την τόνωση της τουριστικής ζήτησης τους επόμενους μήνες, οι πρόεδροι των Ενώσεων Ξενοδόχων Σάμου Κωνσταντίνος Κυριαζής, Λέσβου Περικλής Αντωνίου, Χίου Πέτρος Φεγγουδάκης, Κω Κωνσταντίνα Σβύνου και Λέρου-Λειψών Εμμανουήλ Μαθιουδάκης κινητοποιήθηκαν άμεσα για τον συντονισμό και τη συνεργασία των ξενοδοχείων-μελών τους για την προσέλκυση στους προορισμούς αυτούς Ελλήνων επισκεπτών που επιλέγουν για τις διακοπές τους τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο.
Οι Ενώσεις Ξενοδόχων Σάμου, Λέσβου, Χίου, Κω και Λέρου παρέχουν για το διάστημα από 20 Αυγούστου έως και τα τέλη Οκτωβρίου έως και 50% μειωμένες τιμές δωματίων και ελκυστικές προσφορές σε πακέτα διαμονής στη βάση των δυνατοτήτων που έχουν τα ξενοδοχεία σε κάθε περιοχή.
Το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού με τον ΕΟΤ, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και το ΑΠΕ/ΜΠΕ, προχωρά σε στοχευμένες δράσεις προβολής και επικοινωνίας των νησιών με ειδικά βιντεοκλίπ παραγωγής του ΑΠΕ, τα οποία θα προωθηθούν στο εξωτερικό και θα προβάλλονται σε ξένα ΜΜΕ, στο διαδίκτυο και στα social media και μέσα από επικοινωνιακές δράσεις των Γραφείων Εξωτερικού για την ευρεία απήχησή τους στο ξένο ταξιδιωτικό κοινό, αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου. Τα βιντεοκλίπ θα προβληθούν εκτενώς και στην Ελλάδα από το ΑΠΕ.
Τέλος, σε εξέλιξη βρίσκεται και θα διαρκέσει έως τα τέλη Νοεμβρίου το πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού που περιλαμβάνει διπλάσιο αριθμό διανυκτερεύσεων σε καταλύματα των πέντε νησιών και χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση των δικαιούχων του ΟΑΕΔ που θα επιλέξουν αυτούς τους προορισμούς.
Τουρκικές απώλειες και ελληνικά κέρδη
Η εικόνα της ροής των Γερμανών τουριστών επιβεβαιώνει το κέρδος που είχε η Ελλάδα από τα προβλήματα που παρουσίασε η Τουρκία ως τουριστικός προορισμός. Σύμφωνα με την παραδοσιακή έρευνα της Gfk σε 1.200 γερμανικά τουριστικά γραφεία, μπορεί τα αποτελέσματα των πωλήσεων των γραφείων να ήταν πιο κάτω σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2015, ωστόσο αυτό οφείλεται κυρίως στην πτώση της ζήτησης για Τουρκία.
Όπως αναφέρει ο γερμανικός τουριστικός ιστότοπος Fvw.com, παρά τις βροχερές συνθήκες στη Γερμανία, που παραδοσιακά συμβάλλουν στην αύξηση της ζήτησης τελευταίας στιγμής για καλοκαιρινούς προορισμούς στη Μεσόγειο, οι βροχές του φετινού Ιουλίου δεν επιβεβαίωσαν πλήρως την τάση αυτή. Οι πωλήσεις ταξιδιωτικών πακέτων από Γερμανούς ταξιδιωτικούς πράκτορες ήταν 5% χαμηλότερες τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους σε σχέση με πέρυσι.
Αυτή η πτώση δίνει σωρευτικά μία μείωση κατά 8% για το φετινό καλοκαίρι στις πωλήσεις των Γερμανών tour operators σε σύγκριση με πέρυσι, σύμφωνα με τη μηνιαία έρευνα της GfK. Κυρίως όμως δεν υπήρξε αύξηση των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής, όπως πολλοί tour operators και ταξιδιωτικοί πράκτορες είχαν ελπίσει. Το ποσοστό των κρατήσεων για διακοπές με αναχωρήσεις τον Ιούλιο ή τον Αύγουστο ήταν 27,1%, που ήταν πιο κάτω από το 31,3% τους προηγούμενου έτους. Ο κύριος παράγοντας, σύμφωνα με την GfK, είναι η πτώση στις κρατήσεις για την Τουρκία. Αυτό υπογραμμίζεται από τα τελευταία στοιχεία κρατήσεων του πάροχου TravelTainment, σύμφωνα με τα οποία οι κρατήσεις για Αττάλεια έπεσαν 46% τον Ιούλιο σε σύγκριση με πέρυσι.
Αντιθέτως 8 από τους 10 κορυφαίους προορισμούς μεταξύ των οποίων και οι Κρήτη, Ρόδος και Κως παρουσίασαν αύξηση τον Ιούλιο.