Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Η αύξηση των εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα, οι οποίες θα φτάσουν στο τέλος του 2016 το 1 δισ. τόνους, δίνει ανάσες βιωσιμότητας στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, που όλη την προηγούμενη χρονιά ήταν αντιμέτωπα με πολύ χαμηλούς και μη βιώσιμους σε πολλές περιόδους ναύλους.
Η αγορά ειδικότερα των πλοίων τύπου capesize, που μεταφέρουν σιδηρομετάλλευμα, εμφάνισε έντονη μεταβλητότητα τις προηγούμενες ημέρες, με τους ναύλους να εξακολουθούν να υποστηρίζονται από την εξαιρετικά ισχυρή κινεζική ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος από την Αυστραλία.
Ο δείκτης Baltic Capesize έπεσε στις 852 μονάδες χθες Πέμπτη, ήταν όμως 2,3% υψηλότερα απ’ ό,τι την προηγούμενη Πέμπτη 11 Αυγούστου, αλλά χαμηλότερα από τις 926 μονάδες που κατέγραψε την Τρίτη 16 Αυγούστου. Ο μέσος ναύλος που κατεγράφη χθες ήταν στα 5.962 δολ. την ημέρα από 5.791 δολ. την ημέρα μία εβδομάδα πριν και 6.507 δολ. την ημέρα την Τρίτη.
Πρόκειται για μια εξαιρετικά ευμετάβλητη εβδομάδα, όπου η κύρια κινητήρια δύναμη ήταν η αγορά της Δυτικής Αυστραλίας, σύμφωνα με όσα αναφέρει στο εβδομαδιαίο σημείωμά του ο ναυλομεσιτικός οίκος Fearnleys.
Τα ορυχεία στην Αυστραλία εμφανίστηκαν πολύ δραστήρια στη φόρτωση σιδηρομεταλλεύματος για το τέλος Αυγούστου και τις αρχές Σεπτεμβρίου, πριν ξαφνικά η δραστηριότητα αυτή σταματήσει ξαφνικά την προηγούμενη Τετάρτη, σύμφωνα με ένα ναυλομεσίτη του Χονγκ Κονγκ. Την προηγούμενη Τρίτη «πήραν» δέκα πλοία, όμως την Τετάρτη μόνο το Rio Tinto ήταν ακόμη στην αγορά, έτσι μερικοί «πεινασμένοι» πλοιοκτήτες δέχτηκαν χαμηλότερες προσφορές, είπε ο ναυλομεσίτης στους Lloydslist.
Ο ναύλος από Δυτική Αυστραλία για Qingdao (C5 route) βρέθηκε στα 4,35 δολ. τον τόνο έναντι 4,46 δολ. τον τόνο μία εβδομάδα πριν και 4,82 δολ. τον τόνο την προηγούμενη Δευτέρα.
Οι συναλλαγές στον Ατλαντικό ήταν σχετικά ήσυχες, ακολουθώντας τις εμπορικές τάσεις στη γραμμή Δυτική Αυστραλία-Κίνα.
Στις γραμμές Tubarao-Rotterdam (C2) και Tubarao-Qingdao (C3) οι ναύλοι ήταν στα 4,08 δολ. ο τόνος και 9,02 δολ. ο τόνος αντίστοιχα χθες Πέμπτη έναντι 4,01 δολ. και 9,16 δολ. την ημέρα αντιστοίχως μία εβδομάδα πριν.
Οι φθινοπωρινοί μήνες
Σε ό,τι αφορά τους φθινοπωρινούς μήνες, αναμένεται ένα pick λόγω εποχικότητας, στην αύξηση των κινεζικών εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος, ενώ στα χαρτιά οι προϋποθέσεις φόρτωσης στις αρχές Σεπτεμβρίου στο λιμάνι της Dampier είναι ευνοϊκές, σύμφωνα με μεσίτες.
Η βάση δεδομένων της Arrow Research δείχνει ότι οι κινεζικές εισαγωγές ανήλθαν σε 88,4 εκατ. τόνους - ο υψηλότερος όγκος από τον Δεκέμβριο του 2015 όταν είχαν φθάσει τους 96,3 εκατ. τόνους. Πάντως στους επτά πρώτους μήνες του 2016 οι εισαγωγές ήταν 8% αυξημένες σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Στο σύνολο οι μεταφορές έφτασαν τους 582,3 εκατ. τόνους, που σημαίνει ότι η Κίνα βρίσκεται σε καλό δρόμο για να καταγράψει εισαγωγές ύψους 1 δισ. τόνους μέχρι το τέλος του έτους, εκτιμά η Arrow Research. Το 2015 οι εισαγωγές είχαν φτάσει τους 952,7 εκατ. τόνους, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.
Σύμφωνα πάντως με το Singapore Exchange, οι τιμές στα παράγωγα ναύλων των capesize πλοίων (freight forward agreements) δείχνουν μία αύξηση για το τέταρτο τρίμηνο μέχρι και 50% σε σχέση με το τρίτο τρίμηνο που σηματοδοτεί την υψηλότερη ποσοστιαία μεταβολή των τελευταίων δέκα χρόνων.
Βιώσιμα επίπεδα
Από την άλλη πλευρά, όπως σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas, το ζητούμενο είναι όχι µόνο η άνοδος της αγοράς, αλλά και η συντήρησή της σε βιώσιµα επίπεδα, δηλαδή επίπεδα τα οποία δεν απαιτούν την εκταμίευση κεφαλαίων από τα αποθεματικά για την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων των πλοίων.
Η γενικότερη πεποίθηση πάντως που επικρατεί στην αγορά, κυρίως από µεγάλους οίκους και αναλυτές, αλλά και εταιρείες του κλάδου, είναι ότι η αγορά θα διορθώσει και πάλι πλησιάζοντας προς τα τέλη του έτους, καθώς παρά τη θετική πορεία των διαλύσεων και τη µείωση των παραγγελιών δεν έχει ακόµη επέλθει ισορροπία µεταξύ προσφοράς και ζήτησης, ενώ τα θεµελιώδη της παγκόσµιας οικονοµίας συνεχίζουν να χαρακτηρίζονται από αρνητικό outlook.