Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Οι ναυτιλιακές εταιρείες στα containerships και στην αγορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου που απασχολούν τα πλοία τους με μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα και τα δεξαμενόπλοια δεν θα επηρεαστούν ιδιαίτερα από τις όποιες αρνητικές επιπτώσεις προκαλέσει στη ναυτιλία η έξοδος της Μεγάλης Βρετανίας από την Ε.Ε.
Την εκτίμηση αυτή διατυπώνουν αναλυτές από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού που παρακολουθούν τις ναυτιλιακές μετοχές στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, καθώς και εξειδικευμένοι ναυλομεσιτικοί οίκοι. Ωστόσο, όλοι συμφωνούν ότι η ναυτιλία ως μία διεθνής δραστηριότητα θα επηρεαστεί λίγο σε σύγκριση με άλλους κλάδους από ένα Brexit.
Αν και όπως σημειώνει στη «Ν» ο Βασίλης Καρατζάς της Karatza marine Advisors, ακόμη είναι δύσκολη μία πλήρη αποτίμηση των επιπτώσεων τους δημοψηφίσματος στη ναυτιλία, μία «βιομηχανία» που εξαρτάται από το εμπόριο και την ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων, εντούτοις οι πρώτες εκτιμήσεις για την πορεία των επιμέρους κλάδων αρχίζουν να διατυπώνονται.
Πάντως, γενικότερα για τη ναυτιλία ο κ. Καρατζάς επισημαίνει ότι η πραγματική επίπτωση του Brexit είναι δύσκολο να εκτιμηθεί, καθώς υπάρχουν διάφορα σενάρια σε σχέση με το πώς αυτό θα υλοποιηθεί, τα οποία θα αποτελέσουν αντικείμενο διαπραγμάτευσης την επόμενη περίοδο με την Ε.Ε. Επίσης πολλά θα εξαρτηθούν και από τις νέες πολιτικές που θα υλοποιήσει στο εσωτερικό η νέα βρετανική κυβέρνηση. Πάντως, το πιο πιθανό είναι το Λονδίνο να παραμείνει ένα ισχυρό διεθνές ναυτιλιακό κέντρο. Ίσως ως ένα βαθμό να επηρεαστούν αρνητικά τα πλοία που φέρουν βρετανική σημαία, τα οποία θα κληθούν να καταβάλουν περισσότερα τέλη όταν θα προσεγγίζουν λιμάνια της Ε.Ε.
Ο Φώτης Γιαννακούλης της Morgan Stanley εκτιμά ότι από το Brexit θα πληγούν περισσότερο τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και χύδην ξηρού φορτίου και λιγότερο τα δεξαμενόπλοια. Η επικράτηση του Brexit στο δημοψήφισμα θα έχει επιπτώσεις και στις μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών εκτιμά ο κ. Γιαννακούλης, στο πλαίσιο της αβεβαιότητας που πλήττει τη διεθνή οικονομία και το παγκόσμιο εμπόριο. Ο ίδιος εκτιμά ότι θα αυξηθεί το κόστος κεφαλαίου κυρίως στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καθώς ήδη παρατηρείται μία υστέρηση στην αύξηση του παγκόσμιου εμπορίου που επηρεάζει και το ΑΕΠ και μία οικονομική επιβράδυνση στην Ευρώπη θα μπορούσε να προκαλέσει αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καθώς θα μειωθεί η ζήτηση για προϊόντα.
Οι περισσότερες εταιρείες του κλάδου όπως και το χύδην ξηρό φορτίο αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της υπερπροσφοράς χωρητικότητας και έχουν αρνητικές ταμειακές ροές, με αποτέλεσμα ένα επιπλέον σφίξιμο στη χρηματοδότηση να εντείνει τα προβλήματα στις εταιρείες που αντιμετωπίζουν θέμα ρευστότητας. Ο κ. Γιαννακούλης σημειώνει ότι μία τέτοια εξέλιξη θα υποχρεώσει και άλλες εταιρείες να ρευστοποιήσουν στοιχεία του ενεργητικού, ενώ θα μείωνε περαιτέρω την αξία των πλοίων.
Πάντως, ο ίδιος ξεκαθαρίζει ότι οι επιπτώσεις θα είναι ελάχιστες σε εταιρείες που απασχολούν τα πλοία τους με μακροχρόνιες ναυλώσεις, όπως είναι στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων η Costamare, όπως επίσης και στα δεξαμενόπλοια όπου τα τελευταία δυο χρόνια τα αυξημένα έσοδα έχουν ενισχύσει σημαντικά τους ισολογισμούς των εταιρειών.
Επίσης ο κ. Γιαννακούλης σημειώνει ότι ελάχιστες επιπτώσεις θα έχουν οι εξελίξεις και στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, όπως είναι η GasLog Partners.
Για τα δεξαμενόπλοια ο οίκος αναλύσεων Poten & Partners είναι ακόμη πιο αισιόδοξος καθώς εκτιμά ότι το Brexit μπορεί να έχει θετική επίπτωση στον κλάδο.
Σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων, το 66% των εξαγωγών του Ηνωμένου Βασιλείου σε αργό πετρέλαιο και προϊόντα πετρελαίου πραγματοποιούνται σε χώρες μέλη της Ε.Ε.
Δεδομένης της μικρής απόστασης μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και χωρών-μελών της Ε.Ε. οποιεσδήποτε αλλαγές στις εμπορικές ροές, μεταξύ των δύο περιοχών, ως αποτέλεσμα του Brexit, θα μπορούσε να είναι θετική εξέλιξη για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, καθώς θα αυξηθούν τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου αφού και οι δυο πλευρές θα ενισχύσουν το εμπόριο με άλλους τρίτους εταίρους. Έτσι θα αυξηθεί η ζήτηση πλοίων.