ΣΧΕΔΙΑ, για την κατασκευή ενός υπερηχητικού αεροσκάφους, διαδόχου του Concorde, το οποίο σταμάτησε να πετά τον Οκτώβριο του 2003, εξ αιτίας του υψηλού κόστους των καυσίμων και της μείωσης του αριθμού των επιβατών, μετά τη συντριβή του στο Παρίσι, κάνουν τώρα ιαπωνικές και γαλλικές εταιρείες.
Οι εταιρείες, θα μελετήσουν του τρόπους μείωσης του θορύβου των κινητήρων, του βάρους του αεροσκάφους, που πετά ταχύτερα από την ταχύτητα του ήχου, σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, Εμπορίου και Βιομηχανίας, στο Τόκυο. Η εκπρόσωπος της Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co., Κeiichi Sakamoto, είπε, ότι η μεγαλύτερη βιομηχανία κατασκευής αεροσκαφών της Ιαπωνίας, θα συμμετάσχει στην έρευνα για την κατασκευή των μηχανών του νέου αεροσκάφους.
Η Γαλλία, που δαπάνησε 30 δισ. δολ. (σε σημερινές τιμές) από το 1956 έως το 1976 για να κατασκευάσει το Concorde, μαζί με την Βρετανία, θέλει να αναβιώσει τα υπερηχητικά αεροπορικά ταξίδια, μετά το τέλος των πτήσεων του Concorde, του ταχύτερου εμπορικού αεροσκάφους στον κόσμο. Η Ishikawajima-Harima, η Mitsubishi Heavy Industries Co. και η Kawasaki Heavy Industries Ltd., που κατασκευάζουν ήδη τα φτερά, τον σκελετό και εξαρτήματα, για το 787 της Boeing Co., μελετούν, το νέο αεροσκάφος να καταναλώνει 20% λιγότερα καύσιμα από οποιοδήποτε άλλο αεροσκάφος.
Το Concorde με 100 θέσεις και ταχύτητα 1.350 μίλια την ώρα, μετέφερε ταξιδιώτες από το Λονδίνο στη Ν. Υόρκη σε λιγότερο από τρεις ώρες, έναντι οκτώ ωρών που χρειάζονται τα άλλα αεροσκάφη για να καλύψουν αυτήν την απόσταση. Το υπερηχητικό αεροσκάφος που κατασκευάζει η Ιαπωνία με την Γαλλία, ενδέχεται να μειώσει τις πτήσεις από το Τόκυο στη Ν. Υόρκη σε 6,5 ώρες, έναντι 13 ωρών, που χρειάζεται για να διανύσει αυτήν την απόσταση, οποιοδήποτε άλλο αεροσκάφος, σήμερα, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
«Το να βασίζεσαι σε ένα αεροσκάφος τύπου Concorde για να κάνεις την επανάσταση στον κλάδο, είναι λίγο πρόωρο», ανέφερε ο Kapil Kaul, εκτελεστικός διευθυντής της Centre for Asia-Pacific Aviation στο Ν. Δελχί, συμπληρώνοντας: «Η βιομηχανία χρειάζεται πολλά περισσότερα από ένα γρήγορο αεροσκάφος στην παρούσα φάση».
Οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως, ενδέχεται να εμφανίσουν συνδυασμένες ζημίες 6 δισ. δολ. το 2005, συν των ζημιών ύψους 36 δισ. δολ., που εμφάνισε ο κλάδος μεταξύ του 2001 και του 2004, σύμφωνα με της εκτιμήσεις της International Air Transport Association (IATA).
Το κόστος των καυσίμων των αεροσκαφών, το οποίο αποτελεί από το 15% έως 40% του συνολικού κόστους των αεροπορικών εταιρειών, αυξήθηκε σε ποσοστό της τάξης του 58% φέτος, φθάνοντας στα επίπεδα ρεκόρ των 76,38 δολ. το βαρέλι στις 4 Απριλίου, αναγκάζοντας τις αεροπορικές εταιρείες να αυξήσουν τις τιμές των εισιτηρίων τους, με στόχο τη μείωση του κόστους λειτουργίας τους. Οι εταιρείες, ίσως θα πρέπει να καταβάλλουν 83 δισ. δολ. για καύσιμα φέτος, με βάση τη μέση τιμή του πετρελαίου στα 47 δολ. το βαρέλι, 31% περισσότερα απ'ό,τι πέρυσι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΙΑΤΑ.
Οι ιαπωνικές και οι γαλλικές εταιρείες. που μελετούν την κατασκευή του νέου αεροσκάφους δεν έδωσαν λεπτομέρειες για τα καύσιμα που αυτό θα καταναλώνει. Το Concorde, που μετέφερε το 1/4 των επιβατών που μεταφέρει ένα Boeing 747, το μεγαλύτερο εμπορικό αεροσκάφος, έκαιγε δύο φορές περισσότερα καύσιμα.
Υπάρχουν διάφορα σχέδια για την αναβίωση των υπερηχητικών αεροπορικών ταξιδίων, μετά την παύση των πτήσεων του Concorde το 2003.
Η Airbus SAS, η Boeing, η Lockheed Martin Corp., η γαλλική Dassault Aviation SA και το σκέλος Gulfstream, της General Dynamics Corp., μελετούν, την κατασκευή αεροσκαφών που θα πετούν γρηγορότερα από την ταχύτητα του ήχου. Αυτές, συμπέραναν, ότι είναι πιο πιθανό να κατασκευάσουν ένα υπερηχητικό τζετ, που θα μεταφέρει 10 επιβάτες. Η εκδοχή ενός υπερηχητικού αεροσκάφους τύπου Concorde με 100 θέσεις, δεν είναι βιώσιμη, είπε ο εμπορικός διευθυντής της Airbus SAS, John Leahy, σε συνέντευξη που παραχώρησε τον Απρίλιο του 2003.
Η European Aeronautic, Defense & Space Co. (EADS), η μεγαλύτερη αεροδιαστημική εταιρεία της Ευρώπης και μητρική της Airbus, είπε τον Νοέμβριο του 2003, ότι βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με ιαπωνικές εταιρείες για την κατασκευή του διαδόχου του Concorde. H EADS, θέλει ένα αεροσκάφος, το οποίο θα πετά δύο φορές ταχύτερα από το Concorde και θα πραγματοποιεί την πτήση από το Τόκυο στο Παρίσι μέσα σε δύο ώρες, σύμφωνα με συνέντευξη του εκτελεστικού της διευθυντή, Philippe Camus, στις 23 Νοεμβρίου του 2003, στο BBC. Το σχέδιο, αφορούσε την κατασκευή ενός αεροσκάφους που θα μπορεί να διανύει απόσταση 7.000 μιλίων χωρίς στάση και θα μεταφέρει 300 επιβάτες, σύμφωνα με το BBC.
Ακριβές πτήσεις
Ο αριθμός των ταξιδιωτών που επέλεγαν το Concorde, άρχισε να μειώνεται μετά την πτώση του αεροσκάφους στα προάστια του Παρισιού, που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο 113 επιβατών και του πληρώματός του. Η συντριβή του, κράτησε μακριά τον κόσμο από το αεροσκάφος, του οποίου το κόστος συντήρησης είναι υψηλό, αλλά και αντιοικονομική η πτήση του.
Η British Airways Plc, η τελευταία αεροπορική εταιρεία που πέταξε με το Concorde, έθεσε τέλος στα υπερηχητικά αεροπορικά ταξίδια τον Οκτώβριο του 2003, επειδή ο εκτελεστικός της διευθυντής, Rod Eddington, είπε, ότι η συντήρησή του απαιτεί 10 εκατ. δολ. και είναι πολύ ακριβή.
Το σχέδιο του Concorde και η δυνατότητά του να πετά δύο φορές ταχύτερα από τον ήχο, έχει τους θαυμαστές του. Ο δισεκατομμυριούχος ιδρυτής της βρετανικής Virgin Group, Richard Branson, προσέφερε 1 εκατ. λίρες Αγγλίας (1,7 εκατ. δολ.) για κάθε ένα Concorde της British Airways, μετά την διακοπή των πτήσεών του, χωρίς όφελος.
Το αεροσκάφος χρειζόταν πέντε φορές μεγαλύτερη συντήρηση ανά ώρα, για κάθε πτήση, σε σύγκριση με άλλα αεροσκάφη, ενώ η τιμή ενός εισιτηρίου aller-retour, κόστιζε 13.500 δολ., όσο δηλ. κοστίζει ένα καινούργιο αυτοκίνητο Dodge Neon.
Στην Air France, οι πτήσεις του Concorde, προκάλεσαν ζημίες 50 εκατ. ευρώ (59 εκατ. δολ. ΗΠΑ), την οικονομική χρήση που έληξε τον Μάρτιο του 2003.
Οι ιαπωνικές εταιρείες, κατασκευάζουν ήδη το 35% των Boeing 787. Η Toray Industries Inc., που κατασκευάζει συνθετικές ίνες, έκλεισε συμβόλαιο 330 δισ. γιέν (2,9 δισ. δολ.) πέρυσι, για να κατασκευάσει ίνες που χρησιμοποιούνται στο 787.
Η Mitsubishi Heavy και η Kawasaki Heavy, οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής εξαρτημάτων αεροσκαφών της Ιαπωνίας, κατασκευάζουν τα φτερά, τον σκελετό και άλλα μέρη της ατράκτου του 787. Οι δύο εταιρείες ενδέχεται να προσφέρουν την τεχνολογία τους για τον υπερηχητικό κινητήρα του αεροσκάφους, που κατασκεύασε το 2003 με την Ishikawajima-Harima, στο venture με τις γαλλικές εταιρείες, σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα στην εφημερίδα «Mainichi». Αξιωματούχοι της Mitsubishi Heavy και της Kawasaki Heavy, αρνήθηκαν να σχολιάσουν το θέμα.
Η κυβέρνηση της Ιαπωνίας, χρηματοδοτεί την έρευνα για υπερηχητικά ταξίδια, δωρίζοντας 110 εκατ. γιέν ετησίως από το 2002, για τις μελέτες.
Οι μετοχές της Mitsubishi Heavy, σημείωναν άνοδο 0,4%, φθάνοντας στα 279 γιέν ημ ία και διαπραγματεύθηκαν στα 278 γιέν η μία στις 10:21' π.μ., στο Τόκυο, τοπική ώρα. Οι μετοχές της Kawasaki Heavy σημείωναν άνοδο 1%, φθάνοντας στα 206 γιέν η μία. Αμετάβλητες, στα 160 γιέν η μία, διατηρήθηκαν οι μετοχές της Ishikawajima-Harima.