Στο κατώφλι της φτώχειας 1 στα 4 παιδιά

Περαιτέρω επιδείνωση θα προκαλέσει η σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ και άλλων επιδομάτων
Παρασκευή, 24 Ιουνίου 2016 16:04
UPD:16:06
EPA/SEDAT SUNA

Από την έντυπη έκδοση

Του Θάνου Τσίρου
[email protected]

Aνησυχητικές διαστάσεις λαμβάνει η παιδική φτώχεια στην Ελλάδα η οποία εξακολουθεί να κινείται ανοδικά ακόμη και στις χρονιές που η γενική τάση είναι πτωτική για τους δείκτες της φτώχειας. «Πρωταθλητές» είναι τα παιδιά και στις στερήσεις, καθώς τουλάχιστον το ένα στα τέσσερα δεν μπορεί να καλύψει βασικές ανάγκες, όπως η θέρμανση ή η σίτιση κάθε δεύτερη ημέρα με κρέας ή ψάρι.

Τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή δείχνουν ότι ο κίνδυνος φτώχειας για παιδιά ηλικίας 0-17 ετών ανέρχεται σε 26,6%, σημειώνοντας αύξηση κατά 1,1 ποσοστιαία μονάδα σε σχέση με το 2014 (σ.σ.: εισοδήματα 2013). Ο κίνδυνος αυτός είναι υψηλότερος κατά 5,2 ποσοστιαίες μονάδες από το αντίστοιχο ποσοστό του συνολικού πληθυσμού το οποίο διαμορφώθηκε στο 21,4% για τη συγκεκριμένη χρονιά.

Προκύπτει επομένως αύξηση της παιδικής φτώχειας σε μια χρονιά που το ποσοστό του πληθυσμού σε κίνδυνο φτώχειας εμφανίστηκε να υποχωρεί από το 22,1% το 2014 στο 21,4% το 2015. Η πτώση αυτή αποδίδεται ουσιαστικά στο «κοινωνικό μέρισμα» που διανεμήθηκε το 2014 ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ, ποσό που κατέληξε ως άμεση εισοδηματική ενίσχυση στα ασθενέστερα εισοδηματικά στρώματα της χώρας. Όταν το 2017 θα ανακοινωθούν από την Ελληνική Στατιστική Αρχή τα στοιχεία της φτώχειας τα οποία θα στηριχθούν στα εισοδήματα του 2015 ή του 2016, είναι εξαιρετικά πιθανό να καταγραφεί περαιτέρω άνοδος της φτώχειας για όλες τις παιδικές ηλικίες.

Και αυτό διότι:

1. Το 2015, λόγω των πολιτικών εξελίξεων αλλά και των διαπραγματεύσεων για την υπογραφή του 3ου μνημονίου, δεν καταβλήθηκε κοινωνικό μέρισμα. Δόθηκε μόνο το πακέτο για την καταπολέμηση της «ανθρωπιστικής κρίσης» το οποίο όμως είχε προϋπολογισμό μόλις 100 εκατ. ευρώ έναντι 500 εκατ. ευρώ το 2014. Υπήρξε βέβαια αύξηση των δαπανών για το ΕΚΑΣ (λόγω σταθεροποίησης των εισοδηματικών κριτηρίων κατά την περσινή χρονιά η οποία οδήγησε σε αύξηση του αριθμού των δικαιούχων), ωστόσο και πάλι καταγράφηκε πτώση στις δαπάνες για τα επιδόματα που περιορίζουν τα ποσοστά της φτώχειας.

2. Το 2016 περιλαμβάνει το πρώτο στάδιο κατάργησης του ΕΚΑΣ, επιδόματος που λειτουργεί εξαιρετικά αποτελεσματικά όσον αφορά στην καταπολέμηση της φτώχειας στις μεγαλύτερες ηλικίες. Επίσης, η χρονιά θα κλείσει με αύξηση του αριθμού των μερικώς απασχολούμενων (σ.σ.: σύμφωνα με την έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ η μερική απασχόληση ενέχει μεγαλύτερο κίνδυνο φτώχειας), ενώ η εφαρμογή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος θα ξεκινήσει μόνο πιλοτικά μέσα στο έτος. Επίσης, μέσα στη χρονιά έχουν αυξηθεί οι έμμεσοι φόροι που χτυπούν οριζόντια όλα τα εισοδήματα.

Με βάση τα στοιχεία της Έρευνας Εισοδήματος και Συνθηκών Διαβίωσης των Νοικοκυριών 2015, o πληθυσμός που βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας ή σε κοινωνικό αποκλεισμό ανέρχεται στο 35,7% του συνολικού πληθυσμού, παρουσιάζοντας μικρή μείωση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Ο κίνδυνος φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού είναι υψηλότερος στην περίπτωση των ατόμων ηλικίας 18-64 ετών (39,4%). Μεταξύ των σημαντικών ευρημάτων τα οποία προέκυψαν κατά τη φετινή έρευνα, η ΕΛΣΤΑΤ αξιολογεί ως τα σημαντικότερα τα εξής:

* Ο πληθυσμός ηλικίας 18-64 ετών που βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού εκτιμάται για τους Έλληνες σε 37,4% και για τους αλλοδαπούς που διαμένουν στην Ελλάδα σε 64,3%.

* Ο πληθυσμός ηλικίας 18-64 ετών που βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού εκτιμάται για τους αλλοδαπούς που διαμένουν στην Ελλάδα, αλλά γεννήθηκαν σε χώρα εκτός Ελλάδας σε 63,4%.

* Το ποσοστό του πληθυσμού που ενώ δεν βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας, διαβιεί σε νοικοκυριά με υλική στέρηση αλλά χωρίς χαμηλή ένταση εργασίας ανέρχεται σε 8,4%.

* Το ποσοστό του πληθυσμού που δεν βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας και διαβιεί σε νοικοκυριά χωρίς υλική στέρηση αλλά με χαμηλή ένταση εργασίας ανέρχεται σε 4,8%.

* Το ποσοστό του πληθυσμού που βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας αλλά διαβιεί σε νοικοκυριά χωρίς υλική στέρηση και χωρίς χαμηλή ένταση εργασίας ανέρχεται σε 7,0%.

* Τα νοικοκυριά που βρίσκονται σε κίνδυνο φτώχειας εκτιμώνται σε 860.117 σε σύνολο 4.195.840 και τα μέλη τους σε 2.293.172 στο σύνολο των 10.723.089 ατόμων του πληθυσμού.

* Ο κίνδυνος φτώχειας για παιδιά ηλικίας 0-17 ετών (παιδική φτώχεια) ανέρχεται σε 26,6%, σημειώνοντας αύξηση κατά 1,1 ποσοστιαία μονάδα σε σχέση με το 2014, ενώ είναι υψηλότερος κατά 5,2 ποσοστιαίες μονάδες από το αντίστοιχο ποσοστό του συνολικού πληθυσμού.

* Ο κίνδυνος φτώχειας για άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών ανέρχεται σε 13,7% παρουσιάζοντας μείωση σε σχέση με το 2014.

* Ο πληθυσμός που διαβιεί σε νοικοκυριά που δεν εργάζεται κανένα μέλος ή εργάζεται λιγότερο από 3 μήνες συνολικά το έτος, ανέρχεται σε 1.111.300 άτομα ή σε 18,7% του πληθυσμού ηλικίας 18-59 ετών, ενώ το προηγούμενο έτος (2014) ανερχόταν σε 1.165.800 άτομα

* Ο πληθυσμός σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού ανέρχεται σε 3.828.500 άτομα ή σε 35,7% του συνόλου του πληθυσμού, σημειώνοντας μικρή μείωση κατά 0,3 ποσοστιαία μονάδα (κατά το έτος 2014 ήταν 3.884.700 άτομα που αντιστοιχούσαν στο 36,0% του πληθυσμού)

Οι εισοδηματικές ανισότητες

Το μερίδιο του εισοδήματος του πλουσιότερου 20% του πληθυσμού της χώρας (βάσει των εισοδημάτων του 2014) είναι 6,5 φορές μεγαλύτερο από το μερίδιο του εισοδήματος του φτωχότερου 20%

του πληθυσμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, διεύρυνση παρατηρήθηκε στη φετινή έρευνα στις εισοδηματικές ανισότητες των ατόμων ηλικίας κάτω των 65 ετών (οι πλουσιότεροι έχουν 7,4 φορές μεγαλύτερο εισόδημα συγκριτικά με αυτό των φτωχότερων) ενώ αντίθετα στις ηλικίες άνω των 65 ετών, οι ανισότητες κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα. Σύμφωνα με τη φετινή έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ:

* το 25% του πληθυσμού με το χαμηλότερο εισόδημα κατέχει το 8,9% του συνολικού εθνικού διαθέσιμου εισοδήματος, δηλαδή ποσοστό μειωμένο κατά 0,1 ποσοστιαία μονάδα σε σχέση με το 2014

* το 25% του πληθυσμού με το υψηλότερο εισόδημα κατέχει το 47,2% του συνολικού εθνικού διαθέσιμου εισοδήματος, δηλαδή ποσοστό μειωμένο κατά 0,4 ποσοστιαία μονάδα σε σχέση με το 2014 (σ.σ.: εισοδήματα 2013)

* το 50% του πληθυσμού με μεσαία εισοδήματα (2ο και 3ο τεταρτημόριο) κατέχουν το 43,9% του εθνικού διαθέσιμου εισοδήματος, δηλαδή ποσοστό υψηλότερο κατά 0,5 ποσοστιαία μονάδα σε σχέση με το 2014.

Οι διαστάσεις της στέρησης

Το ποσοστό του πληθυσμού που αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες, με αποτέλεσμα να στερείται τουλάχιστον τέσσερις από τις εννέα συνολικά διαστάσεις της υλικής στέρησης ανέρχεται σε 22,2% το 2015, ενώ το ποσοστό αυτό ήταν 21,5% το 2014, 20,3% το 2013 και 19,5% το 2012. Οι επτά κυριότερες διαστάσεις βάσει των οποίων γίνεται η έρευνα από την ΕΛΣΤΑΤ είναι:

1. Δυσκολία ικανοποίησης έκτακτων οικονομικών αναγκών.

2. Αδυναμία κάλυψης εξόδων για διακοπές μίας εβδομάδας τον χρόνο.

3. Αδυναμία διατροφής που να περιλαμβάνει κάθε δεύτερη ημέρα κοτόπουλο, κρέας ή ψάρι.

4. Αδυναμία πληρωμής για ικανοποιητική θέρμανση της κατοικίας.

5. Έλλειψη βασικών αγαθών όπως πλυντήριο ρούχων, έγχρωμη τηλεόραση, τηλέφωνο ή αυτοκίνητο.

6. Αδυναμία αποπληρωμής δανείων ή αγορών με δόσεις.

7. Δυσκολίες στην πληρωμή πάγιων λογαριασμών.

Η αύξηση του ποσοστού το 2015 σε σχέση με το 2014 είναι μεγαλύτερη στην περίπτωση των παιδιών ηλικίας έως και 17 ετών (1,9 ποσοστιαία μονάδα) συγκριτικά με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες. Η υλική στέρηση των παιδιών ηλικίας έως και 17 ετών ανέρχεται για το 2015 σε 25,7%, ενώ το 2005 ήταν 9,9%. Για τα άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω το ποσοστό στέρησης το 2015 έχει σημειώσει μικρή μείωση (κατά 0,3 ποσοστιαία μονάδα) και ανέρχεται σε 15,2%. Το αντίστοιχο ποσοστό το 2005 ήταν 19,4%. Στα άτομα ηλικίας 18 έως 64 ετών το ποσοστό που στερείται βασικών αγαθών και υπηρεσιών το 2015 ανέρχεται σε 23,5%.



Σχολιάστε το άρθρο

Απομένουν 3000 χαρακτήρες αποστολή
Τα πιο πρόσφατα σχόλια
Διονύσης[185.43.1xx.xxx]
27/06/2016 15:50

Το προηγούμενο μήνυμά μου κόπηκε ως υβριστικό, πιθανότατα για κάποιους πολύ σωστούς χαρακτηρισμούς μου για τον Τσίπρα. Υπερβολικό αλλά καλύτερο από την ασυδοσία που έχω δει κάπου αλλού. Ας κάνουμε λοιπόν μια δοκιμή χωρίς αυτούς:

Κατ' αρχήν GELO αν διαβάσει κανείς τα τελευταία μηνύματά μας θα πει ότι εγώ είμαι αυτός που εξήγησα κι εσύ είσαι αυτός που απλώς κάνει έναν αφορισμό χωρίς να δικαιολογεί τίποτα.

Δεύτερον θα ήταν καλύτερα να λυπόσουν για την διαπαιδαγώγιση ορισμένων με απόψεις κοντά στις δικές σου, π.χ. ο Δήμιος εδώ μέσα έγραψε πρόσφατα ότι μόνο τα λαμόγια και οι φασίστες θα ψήφιζαν Brexit. Ελπίζω να μην ανήκες στην ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ που υπερψήφισε εκείνο το μήνυμα. Αν καμιά φορά δεν είμαι 100% ευγενικός είναι επειδή έχω βαρεθεί να εξηγώ τα ίδια απλά πράγματα κι επειδή δεν μπορώ να δεχθώ ότι άνθρωποι ανίδεοι μπορεί να καθορίζουν την ζωή μου. Μπορείς να με κατηγορήσεις γι αυτό;

Αντί λοιπόν να "επιχειρηματολογείς" γράφοντας δακρύβρεχτα κατεβατά καλύτερα να αναρρωτηθείς κάποια πράγματα:

1) Το κεφάλαιο έχει ή δεν έχει πατρίδα;
2) Τα καράβια ειναι χτισμένα όπως τα ακίνητα ή μπορούν να σηκωθούν να φύγουν αντι να σκυλοφορολογούνται;
3) Αν το κεφάλαιο δεν έχει πατρίδα και τα καράβια μπορούν να σηκωθούν να φύγουν, τότε θα κάτσουν εδώ;;;

Οι ευεργετικοί νόμοι που αναφέρεις γι αυτό ακριβώς υπάρχουν, την ομιλία του Τσίπρα ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ ότι δεν θα την διαβάσω (έγινε και ο βετεράνος των καταλήψεων αυθεντία για να τον διαβάζουμε! λες και δεν μας φτάνανε τα αποτελέσματά του που υποφέρουμε καθημερινα!!) αλλά αν αυτός ο σπουδαιος άντρας ονομαζόμενος Τσίπρας θέλει μπορεί να δοκιμάσει να τα πάρει από τους εφοπλιστές. Θα πέσει πολύ γέλιο όταν θα βάλει για μια ακόμα φορά την ουρά στα σκέλια.

περισσότερα
DKK[80.106.2xx.xxx]
26/06/2016 20:31

Αγαπητε GELO,
Δεν παρεμβαινω ως συνηγορος του Διονυση,θελω ομως να παρατηρησω καλοπιστα πως απο το σχολιο σου προκυπτει αβιαστα,πως η φτωχεια ειναι αποτελεσμα των χαριστικων υπερ των εφοπλιστων ρυθμισεων
.Ενω το λαθος ειναι να αναζητουμε λυσεις στη ληστρικη τακτικη η εκτακτη φορολογηση-επιβαρυνση της παραγωγης πλουτου η σε παροχες εκτος δυνατοτητων της οικονομιας μας,γιατι ετσι ακριβως φτανουμε στα παιδια που στερουνται.
Η ναυτιλια,ειμαι βεβαιως δεν σου διαφευγει εχει ιδιαιτερο καθεστως,οχι γιατι της το παρεχουν οι Ελληνικες Κυβερνησεις,αλλα γιατι ακριβως δεν μπορουν να την ακουμπησουν,και αυτο ειναι που της δινει φτερα.Μαλιστα,οπως παληωτερα θα μπορουσε εμμεσα η Ελληνικη οικονομια(και τα παιδια μας) να επωφελουντα οπως ακριβως επωφελειται το Λονδινο.
Επισης αγαπητε συσχολιαστη,ακουσα με εκπληξη αλλα και ανακουφιση τον κ. πρωθυπουργο να ομιλει για παραγωγη ΠΛΟΥΤΟΥ,που ειναι και η ρεαλιστικη αντιμετωπιση της φτωχειας.
ΥΓ προς τουτο βεβαια θα απαιτηθει και η αποκαθηλωση πολλων ξυλινων-οραματικων προκαταληψεων.

περισσότερα
GELO[178.59.1xx.xxx]
26/06/2016 15:43

Ξεκινώντας θέλω να ξεκαθαρίσω κάτι. Οσάκις καταθέτω κάποιο σχόλιο σάυτόν τον ιστότοπο,φροντίζω να διατυπώνω τις σκέψεις ή τις απόψεις μου-σωστές ή λάθος είναι άλλο θέμα-με σαφήνεια,αλλά κυρίως με σεβασμό σ΄αυτούς που με διαβάζουν καθώς και στους άλλους σχολιαστές.Κάνω αυτό το πρόλογο για σένα Διονύση,που αν δε κάνεις κατ΄επάγγελμα trolling,τότε το αήθες του σχολίου σου το μόνο που μου επιτρέπουν να σου πω είναι οτι λυπάμαι για τη διαπαιδαγώγηση σου,αλλά δε μπορώ να κάνω κάτι γι΄αυτή. Αντιπαρερχόμενος λοιπόν το ύφος σου,θα προπαθήσω να σου κάνω όσο μπορώ πιο κατανοητό το προηγούμενο σχόλιο μου.
Κατά πρώτο χωρίς να έχω κάτι προσωπικό με τους Εφοπλιστές,τους χρησιμοποίησα για να δείξω το χάσμα που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην Ελληνική πραγματικότητα. Απο τη μια τα παιδιά στο φάσμα της φτώχιας και κακής διατροφής και απο την άλλη ο υπο Ελληνική σημαία Νούμερο ενα εμπορικός στόλος στο κόσμο.
Επι της ουσίας τώρα,οχι τόσο για σένα,αλλά για όποιον άλλο καλοπροαίρετο κάνει το κόπο να διαβάσει. Έχουμε και λέμε λοπόν:
- Μειώσεις μισθών και συντάξεων,κατάργηση ΕΚΑΣ,αύξηση ορίων συνταξιοδότησης,αύξηση εργατικών,αγροτικών εισφορών καθώς και αυτοαπασχολούμενων,αφαίμαξη ασφαλιστικών ταμείων,μείωση εφάπαξ,καθώς και επικουρικών,4 ανακεφαλαιοποιήσεις τραπεζών που και αυτές στη καμπούρα μας πέσανε. Δε παραθέτω νούμερα,αλλά και αυτά βρίσκονται αν χρειαστεί.
-Απο τη άλλη-κατανοώντας βέβαια το φόβο κάθε κυβέρνησης,μη τυχόν δυσαρεστήσουν το ΄ΣΙΤΙ' και πάρει τα καράβια του και φύγει-έχουμε τους νόμους 2687 του 53 και 27 του 1975,που είναι σε ισχύ με πλείστες όσες φοροαπαλλαγές(θα παρακαλούσα το Διονύση να τους βρει και να τους διαβάσει). Επίσης δε φορολογούνται βάσει των κερδών ή του τζίρου τους,αλλά βάσει της χωρητικότητας του πλοίου.Δλδ είτε 100.000.- είτε 1δις βγάλουν,θα φορολογηθούν το ίδιο. Καλό επίσης Διονύση είναι να διαβάσεις το λόγο του κου Τσίπρα στα Ποσειδώνια.
Να σας θυμήσω και κάτι επι κυβερνήσεως κου Σαμαρά,όταν επικαλέστηκε το πατριωτισμό των εφοπλιστών ώστε να συμβάλουν και αυτοί στο κρατικό κορβανά. Το αποτέλεσμα? Με το ζόρι 80 εκατομ.ευρώ,οσα δλδ μάζεψε η κυβέρνηση απο τη φορολογία των ατόμων με ειδικές ανάγκες.
Αν δεν είναι αυτό κόψιμο και διαφυγόντα έσοδα απο το κράτος, τότε τι είναι?
Όσον αφορά τη Βενεζουέλα στείλε γράμμα στο Μαδούρο,να σου απαντήσει.
Αυτά και καλησπέρα σας. Στο Διονύση καληνύχτα.

περισσότερα
διαβάστε όλα τα σχόλια (10)

Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα