Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Την καθοδική πορεία του συνόλου της λιανικής αγοράς ακολούθησε και ο κλάδος των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κατά τη φετινή πασχαλινή περίοδο. Όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά στη «Ν» τα στελέχη του χώρου δίνοντας μια εικόνα της αγοράς: «Από τις 20 Απριλίου και μετά η κατάσταση είναι χάλια μαύρα. Ο κόσμος είναι διστακτικός, φοβάται, αγωνιά και είναι απελπισμένος υπό το βάρος των φόρων και της αδυναμίας του να καλύψει πλέον τις βασικές του ανάγκες. Αυτό φάνηκε έντονα κατά τη φετινή πασχαλινή περίοδο».
Όπως τονίζουν οι έμποροι, η πτώση της αγοράς διαμορφώνεται σε μονοψήφιο ποσοστό. Το χειρότερο όμως όλων είναι πως δεν υπάρχουν ενδείξεις αντιστροφής αυτού του ζοφερού κλίματος και δεν μπορούν να γίνουν προβλέψεις για το υπόλοιπο της τρέχουσας οικονομικής χρήσης. Και συμπληρώνουν πως όλοι βαδίζουν στα τυφλά, στηρίζοντας την εμπορική στρατηγική τους στις εποχικές καταναλωτικές τάσεις, γεγονός όμως που δεν αρκεί για να υπάρχει μακροπρόθεσμη προοπτική ανάπτυξης. Να σημειωθεί πως το 2015 ο συνολικός τζίρος των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών ανήλθε σε 1,9 δισ. ευρώ, με τις τρεις εκ των επτά βασικών κατηγοριών να σημειώνουν σχεδόν διψήφιο ποσοστό μείωσης και συγκεκριμένα πτώση κατά 9,9% σημείωσαν τα ηλεκτρονικά καταναλωτικά αγαθά, κατά 17,7% τα φωτογραφικά είδη, κατά 9,6% τα είδη εξοπλισμού γραφείου και αναλωσίμων.
Κύριο χαρακτηριστικό της φετινής πασχαλινής περιόδου, εκτός της ύφεσης που για μία ακόμη χρονιά πλήττει τον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, ήταν οι έντονες διακυμάνσεις ανά κατηγορία προϊόντων και από περιοχή σε περιοχή. Ειδικότερα, υπήρξαν ορισμένες κατηγορίες προϊόντων που σημείωσαν θετικές επιδόσεις, κυρίως λόγω εποχικότητας. Παράλληλα υπήρξαν περιοχές ανά την επικράτεια που έδειξαν σημάδια αύξησης της ζήτησης, κυρίως όμως λόγω έναρξης της τουριστικής περιόδου.
Συγκεκριμένα, η κατηγορία των λευκών συσκευών φαίνεται πως διατήρησε θετικό πρόσημο σε αντίθεση με την κατηγορία των λεγόμενων μαύρων συσκευών που συνεχίζουν να χάνουν ποσοστά πωλήσεων. Στις τουριστικές περιοχές το φετινό Πάσχα σηματοδοτήθηκε και από την ανάγκη ανανέωσης μέρους του ηλεκτρικού - ηλεκτρονικού εξοπλισμού των καταλυμάτων των συγκεκριμένων περιοχών, γεγονός που αύξησε όχι μόνο την επισκεψιμότητα αλλά και τον τζίρο των αντίστοιχων καταστημάτων.
Ανακατατάξεις μεριδίων
Στο μεταξύ, η απώλεια του δικτύου της Ηλεκτρονικής και των θυγατρικών της, έχει εντείνει τις ανακατατάξεις μεριδίων και της δυναμικής των δικτύων που έχουν απομείνει στον εμπορικό χάρτη της χώρας. Όπως σημειώνουν στελέχη και από τη λιανική αλλά και από τη χονδρική, το κενό της Ηλεκτρονικής είναι εμφανές τόσο από την πλευρά των σημείων πώλησης που δεν υπάρχουν πια όσο και από την πλευρά της επικοινωνίας του κλάδου στο καταναλωτικό κοινό, μιας και η Ηλεκτρονική έκανε πολλές προσπάθειες να βάλει τον κόσμο στα καταστήματά της και συνολικά στον χώρο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών.
Αυτό τον ρόλο θα τον επωμιστούν πλέον οι υπόλοιπες επώνυμες αλυσίδες αλλά και οι χονδρέμποροι του χώρου, γεγονός που θα επηρεάσει καταλυτικά τα μερίδια των δικτύων όσο και των επώνυμων προϊόντων που διαθέτουν. Μέχρι στιγμής πάντως δεν έχει κριθεί η μάχη της προσέλκυσης των καταναλωτών που κατείχε η Ηλεκτρονική. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες από ανθρώπους του χώρου και με βάση το προφίλ και του προϊοντικού μίγματος που είχε η Ηλεκτρονική, το μερίδιο που της αντιστοιχούσε ειδικά στην κατηγορία των λευκών συσκευών φαίνεται να μοιράζεται μεταξύ Κωτσόβολου Dixons και Media Markt και λιγότερο στους μεγάλους συνεταιρισμούς του χώρου. Τα δεδομένα ωστόσο διαφοροποιούνται μεταξύ Αττικής και υπόλοιπης επικράτειας.