Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Την άμεση λήψη μέτρων από τη σύνοδο της Επιτροπής Προστασίας του Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO Marine Environment Committee -MEPC), που αρχίζει σήμερα τις εργασίες της στο Λονδίνο, ζητεί η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα σχετικά με τους αέριους ρύπους CO2 από τη ναυτιλία.
Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) πιέζει γιατί θέλει να εξασφαλίσει ότι ο ΙΜΟ θα υιοθετήσει όσο το δυνατόν πιο σύντομα το νέο σύστημα συλλογής δεδομένων εκπομπών CO2 (monitoring reporting and verification-MRV) από τα πλοία, ένα σύστημα το οποίο θα διευκολύνει στη συνέχεια την πιθανή ανάπτυξη πρόσθετων μέτρων μείωσης των εκπομπών CO2.
Η ναυτιλία, ενώ μεταφέρει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, συνεισφέρει μόλις κατά 2% στους παγκόσμιους ρύπους.
Ο πρόεδρος της ECSA, Niels Smedegaard (φωτ. αρχείου).
Η ΜEPC πρόκειται να συζητήσει το σύστημα συλλογής δεδομένων, αλλά το ICS δεν θα ήθελε νέες καθυστερήσεις στην υιοθέτηση του συστήματος από τον ΙΜΟ γιατί εκτιμά ότι EPC θα μπορούσαν να οδηγήσουν με μονομερή δράση από άλλους οργανισμούς εναντίον της διεθνούς ναυτιλίας. Επισημαίνεται ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει ήδη υιοθετήσει έναν περιφερειακό κανονισμό σχετικά με την υποβολή εκθέσεων παρακολούθησης και επαλήθευσης των εκπομπών από κάθε πλοίο ξεχωριστά. Εχει υιοθετήσει δηλαδή το «δικό της MRV» το οποίο, σύμφωνα με το ICS, οδηγεί σε σοβαρές στρεβλώσεις την αγορά.
Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του ICS Peter Hinchliffe, αν ο ΙΜΟ καθυστερήσει, τότε η διεθνής ναυτιλία θα βρεθεί αντιμέτωπη με το «ευρωπαϊκό MRV» καθώς, όπως εκτιμά η Ε.Ε., δεν θα πεισθεί από τον ΙΜΟ να καθυστερήσει και άλλο την εφαρμογή του αναμένοντας πότε ο διεθνής οργανισμός θα καταλήξει σε αποφάσεις. Και η ελληνική ναυτιλία έχει εκφράσει και αυτή τις αντιρρήσεις της στο «ευρωπαϊκό MRV» καθώς «πηγαίνει πέραν των νομοθετικών ρυθμίσεων που δρομολογούνται στον ΙΜΟ. Η Ενωσή πιέζει ώστε να ληφθούν υπ’ όψιν οι ιδιαιτερότητες του τομέα των χύδην μεταφορών και ειδικότερα του tramp shipping, αλλά κυρίως για να προκριθούν διεθνείς λύσεις μέσω του ΙΜΟ».
Τo ICS προτείνει επίσης σε ό,τι αφορά τη μείωση των εκπομπών CO2 να θέσει και η ναυτιλία τους δικούς της στόχους συνεισφοράς ανάλογων με αυτών των Εθνικά Καθορισμένων Προθέσεων Συνεισφοράς των κρατών-μελών του ΟΗΕ. Οι Εθνικά Καθορισμένες προθέσεις Συνεισφοράς αποφασίσθηκαν στη Διεθνή Σύνοδο για το κλίμα στο Παρίσι τον προηγούμενο Δεκέμβριο, στην οποία δεν έγινε καμία νύξη για τη ναυτιλία.
Εν όψει αυτού του «κενού» η ολλανδική προεδρία διοργάνωσε το διήμερο 14-15 Απριλίου άτυπο συμβούλιο υπουργών Μεταφορών και Περιβάλλοντος προκειμένου να συζητηθεί τι θα γίνει με τη ναυτιλία και τις αερομεταφορές και πώς θα συμβάλουν αυτοί οι δύο τομείς στη μείωση των εκπομπών CO2. Μιλώντας στη σύνοδο η Sharon Dijksma, υπουργός Περιβάλλοντος της Ολλανδίας, τόνισε την ανάγκη η Ε.Ε. να συνεργαστεί με όλα τα κράτη-μέλη της Διεθνούς Οργάνωσης Πολιτικής Αεροπορίας Οργάνωση (ICAO) και του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για μια φιλόδοξη, ρεαλιστική προσέγγιση σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ο γενικός διευθυντής του ICS Peter Hinchliffe (φωτ. αρχείου).
Τα περιβαλλοντικά lobby της Ευρώπης ωστόσο πιέζουν για λύσεις σε επίπεδο Ε.Ε. Χαρακτηριστική ήταν η επιστολή που έστειλαν όλες σχεδόν οι κοινοβουλευτικές ομάδες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου προς τη σύνοδο των υπουργών ζητώντας την άμεση λήψη μέτρων από την Ε.Ε. για περιορισμό των ρύπων στις αερομεταφορές και τη ναυτιλία. Οπως σημειώνει ο Σωτήρης Ράπτης, εκπρόσωπος της μη κυβερνητικής οργάνωσης Transport & Environment, που στηρίζει την πρωτοβουλία των κοινοβουλευτικών ομάδων, χωρίς φιλόδοξα μέτρα για τις αερομεταφορές και τη ναυτιλία δεν θα επιτευχθεί ο στόχος για περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη κατά 1,5 βαθμούς κελσίου.
Το Lobby των περιβαλλοντικών οργανώσεων εκφράζει φόβους ότι η ολλανδική προεδρία μεταφέρει την ευθύνη των αποφάσεων από την Ε.Ε. στον ΙΜΟ.
Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, οι φορείς της ναυτιλίας υποστηρίζουν τη δράση μέσω του ΙΜΟ καθώς η ναυτιλία είναι μία διεθνής δραστηριότητα και τα όποια μέτρα λαμβάνονται και την αφορούν θα πρέπει να είναι διεθνή και όχι περιφερειακά. Οπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η ευρωπαϊκή ένωση των εφοπλιστικών φορέων της Ευρώπης, η ECSA, υποστηρίζει πλήρως την πρωτοβουλία της ολλανδικής προεδρίας όπως σημείωσε σε δηλώσεις του ο πρόεδρος της ECSA Niels Smedegaard. «Η ναυτιλιακή βιομηχανία εγκρίνει τη συμφωνία του Παρισιού και έχει δεσμευτεί για φιλόδοξες μειώσεις εκπομπών CO2 σε όλο τον εμπορικό στόλο» τόνισε ο πρόεδρος της ΕCSA.