Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει τη διαδικασία επί παραβάσει κατά 13 κρατών μελών λόγω μη μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο μίας ή περισσότερων από οκτώ διαφορετικές οδηγίες για την εσωτερική αγορά.
Συγκεκριμένα, η Επιτροπή θα ζητήσει από την Ελλάδα, το Βέλγιο, την Τσεχική Δημοκρατία, την Εσθονία, την Ιταλία, τη Λεττονία, το Λουξεμβούργο, τις Κάτω Χώρες, την Πορτογαλία, τη Σλοβακία, την Ισπανία, τη Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο να εφαρμόσουν ταχέως την αναγκαία νομοθεσία σε ένα σύνολο 25 περιπτώσεων που καλύπτουν οδηγίες σχετικά με τη συμπληρωματική εποπτεία χρηματοπιστωτικών ομίλων, την εξυγίανση και την εκκαθάριση των πιστωτικών ιδρυμάτων, τη δραστηριότητα ιδρυμάτων ηλεκτρονικού χρήματος, τους κανόνες λογιστικής, την εκκαθάριση των ασφαλιστικών υπηρεσιών, τις ασφάλειες ζωής, τις ταχυδρομικές υπηρεσίες και τις υπηρεσίες πρόσβασης υπό όρους.
Τα αιτήματα αυτά λαμβάνουν τη μορφή «αιτιολογημένης γνώμης», η οποία συνιστά το δεύτερο στάδιο της διαδικασίας επί παραβάσει του άρθρου 226 της συνθήκης ΕΚ. Εάν δεν υπάρξει ικανοποιητική απάντηση εντός δύο μηνών, η Επιτροπή μπορεί να παραπέμψει το ζήτημα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Συμπληρωματική εποπτεία των χρηματοπιστωτικών ομίλων: Ελλάδα, Βέλγιο, , Λουξεμβούργο, Κάτω Χώρες, Πορτογαλία, Σουηδία, Τσεχική Δημοκρατία και Λεττονία
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει στείλει αιτιολογημένη γνώμη σε οκτώ κράτη μέλη - Βέλγιο, Ελλάδα, Λουξεμβούργο, Κάτω Χώρες, Πορτογαλία, Σουηδία, Τσεχική Δημοκρατία και Λεττονία – λόγω της μη μεταφοράς, έως τον Αύγουστο του 2004, της οδηγίας 2002/87/ΕΚ σχετικά με τη συμπληρωματική εποπτεία πιστωτικών ιδρυμάτων, ασφαλιστικών επιχειρήσεων και επιχειρήσεων επενδύσεων χρηματοπιστωτικού ομίλου ετερογενών δραστηριοτήτων. Οι χρηματοπιστωτικοί όμιλοι είναι διακλαδικές χρηματοπιστωτικές ομάδες με δραστηριότητες τόσο στον τομέα των τραπεζικών/επενδυτικών υπηρεσιών όσο και στον τομέα των ασφαλειών. Η εν λόγω οδηγία καθορίζει συγκεκριμένα μέτρα για την προληπτική εποπτεία αυτών των χρηματοοικονομικών ομάδων με σκοπό την εξασφάλιση της οικονομικής τους ευρωστίας και φερεγγυότητας. Μόλις η οδηγία εφαρμοστεί ορθώς από όλα τα κράτη μέλη θα ωφελήσει τους καταναλωτές, καταθέτες και επενδυτές στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενθαρρύνοντας την απόδοση των οικονομικών αγορών και αυξάνοντας τον ανταγωνισμό. Η οδηγία αποτελούσε μέτρο προτεραιότητας δυνάμει του σχεδίου δράσης για τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες.
Εξυγίανση και εκκαθάριση των πιστωτικών ιδρυμάτων: Ελλάδα, Πορτογαλία, Σουηδία και Τσεχική Δημοκρατία
Η Επιτροπή αποφάσισε να στείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα, την Πορτογαλία, τη Σουηδία και την Τσεχική Δημοκρατία λόγω της μη μεταφοράς της οδηγίας 2001/24/ΕΚ για την εξυγίανση και την εκκαθάριση των πιστωτικών ιδρυμάτων. Η οδηγία προβλέπει ότι στην περίπτωση κήρυξης πτώχευσης ενός πιστωτικού ιδρύματος με υποκαταστήματα σε διάφορα κράτη μέλη, η διαδικασία εκκαθάρισης υπόκειται σε μια ενιαία διαδικασία πτώχευσης που κινείται στο κράτος μέλος στο οποίο το πιστωτικό ίδρυμα έχει την έδρα του (γνωστό ως κράτος καταγωγής) και διέπεται από μία και μόνη πτωχευτική νομοθεσία – εκείνη του κράτους καταγωγής. Εφόσον η οδηγία δεν εφαρμόζεται πλήρως από όλα τα κράτη μέλη, υπάρχει κίνδυνος σύγκρουσης των δικαιοδοσιών, ενώ δεν εξασφαλίζεται η ίση μεταχείριση των πιστωτών στα διάφορα κράτη μέλη.
Δραστηριότητα ιδρυμάτων ηλεκτρονικού χρήματος: Εσθονία
Η Επιτροπή έστειλε αιτιολογημένη γνώμη στη Δημοκρατία της Εσθονίας λόγω της μη μεταφοράς της οδηγίας 2000/46/ΕΚ για την ανάληψη, την άσκηση και την προληπτική εποπτεία της δραστηριότητας ιδρύματος ηλεκτρονικού χρήματος. Η οδηγία συντονίζει τους όρους άσκησης της επιχείρησης ιδρυμάτων ηλεκτρονικού χρήματος και προβλέπει ειδικό καθεστώς προληπτικής εποπτείας που στοχεύει στην εξασφάλιση της οικονομικής ακεραιότητας και της χρηστής λειτουργίας τους. Θέτει έτσι ίσους όρους ανταγωνισμού για τις επιχειρήσεις αυτού του τομέα προς όφελος των κομιστών ηλεκτρονικού χρήματος που εκδίδεται σε ολόκληρη την ΕΕ.
Κανόνες λογιστικής: Ελλάδα, Βέλγιο, Ισπανία, Ιταλία, Κάτω Χώρες, Ηνωμένο Βασίλειο και Λουξεμβούργο
Η Επιτροπή αποφάσισε να στείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα, το Βέλγιο, την Ισπανία, την Ιταλία, τις Κάτω Χώρες, το Ηνωμένο Βασίλειο και το Λουξεμβούργο ζητώντας τους να μεταφέρουν την οδηγία 2003/51/ΕΚ στο εθνικό δίκαιο. Τα ανωτέρω κράτη μέλη δεν απάντησαν ή δεν έδωσαν ικανοποιητική απάντηση στην προειδοποιητική επιστολή που εστάλη το Μάρτιο του 2005.
Η οδηγία 2003/51/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 18ης Ιουνίου 2003, τροποποιεί τις οδηγίες 78/660/ΕΟΚ, 83/349/ΕΟΚ, 86/635/ΕΟΚ και 91/674/ΕΟΚ σχετικά με τους ετήσιους και τους ενοποιημένους λογαριασμούς εταιριών ορισμένων μορφών, τραπεζών και άλλων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και ασφαλιστικών επιχειρήσεων. Οι οδηγίες αυτές καθορίζουν ποια είδη εταιριών πρέπει να τηρούν λογαριασμούς, θεσπίζει το μορφότυπο που πρέπει να χρησιμοποιείται για το λογαριασμό αποτελεσμάτων χρήσης και τον ισολογισμό και καθορίζουν τις αρχές αποτίμησης που πρέπει να εφαρμόζονται. Οι οδηγίες επιβάλλουν επίσης απαιτήσεις για τη γνωστοποίηση των λογαριασμών.
Ο κανονισμός διεθνών λογιστικών προτύπων (ΔΛΠ), που εκδόθηκε τον Ιούνιο του 2002, απαιτεί από όλες τις εταιρίες της ΕΕ που είναι εγγεγραμμένες σε μια νομοθετικά ρυθμισμένη αγορά - όπως π.χ. το χρηματιστήριο αξιών - να χρησιμοποιούν τα ΔΛΠ από το 2005 και μετά και επιτρέπει στα κράτη μέλη να επεκτείνουν την εν λόγω απαίτηση σε όλες τις εταιρίες. Όπου δεν εφαρμόζονται τα ΔΛΠ, η 4η και 7η οδηγία περί εταιρικού δικαίου (78/660/ΕΟΚ και 83/349/ΕΟΚ), γνωστές και ως λογιστικές οδηγίες, θα εξακολουθήσουν να αποτελούν τη βάση των απαιτήσεων λογιστικής της ΕΕ και ενδέχεται συνεπώς να παραμείνουν εφαρμοστέες σε έως και 5 εκατομμύρια εταιρίες στην Ευρώπη. Έπρεπε δε να εκσυγχρονιστούν.
Η οδηγία 2003/51/ΕΚ ευθυγράμμισε τις απαιτήσεις λογιστικής της ΕΕ με την σύγχρονη λογιστική θεωρία και πρακτική. Ακόμη, επιτρέπει στα κράτη μέλη που δεν εφαρμόζουν τα ΔΛΠ σε όλες τις εταιρίες να κινηθούν προς παρόμοιους, υψηλής ποιότητας κανόνες για τον οικονομικό απολογισμό. Με τον τρόπο αυτό, έχουν εξαλειφθεί όλες οι ανακολουθίες με τα διεθνή λογιστικά πρότυπα (ΔΛΠ).
Οδηγία για την εξυγίανση και την εκκαθάριση των ασφαλιστικών επιχειρήσεων: Τσεχική Δημοκρατία
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να στείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Τσεχική Δημοκρατία λόγω της μη κοινοποίησης εθνικών μέτρων μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο της οδηγίας 2001/17/ΕΚ για την εξυγίανση και την εκκαθάριση των ασφαλιστικών επιχειρήσεων («οδηγία εκκαθάρισης»). Σύμφωνα με τις διατάξεις της εν λόγω οδηγίας, όταν μια ασφαλιστική επιχείρηση με υποκαταστήματα σε άλλα κράτη μέλη κηρύξει πτώχευση, η διαδικασία εκκαθάρισης πρέπει να υπόκειται σε μια ενιαία διαδικασία πτώχευσης που κινείται στο κράτος μέλος στο οποίο έχει την επίσημη έδρα της. Η οδηγία αποβλέπει στην εξασφάλιση της προστασίας των κατόχων ασφαλιστικών συμβολαίων σε παρόμοιες περιπτώσεις. Η Τσεχική Δημοκρατία έπρεπε να εφαρμόσει την οδηγία έως την ημερομηνία προσχώρησης, την 1η Μαΐου 2004.
Αναδιατυπωμένη οδηγία για την ασφάλιση ζωής: Ηνωμένο Βασίλειο
Εστάλη αιτιολογημένη γνώμη στο Ηνωμένο Βασίλειο λόγω της μη κοινοποίησης μέτρων μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο των διατάξεων που αναφέρονται στο άρθρο 69 παράγραφος 1 της αναδιατυπωμένης οδηγίας 2002/83/ΕΚ σχετικά με την ασφάλιση ζωής όσον αφορά το έδαφος του Γιβραλτάρ. Το άρθρο 69 παράγραφος 1 έπρεπε να έχει μεταφερθεί έως τις 15 Ιουνίου 2004. Νομοθετικά μέτρα για την εξασφάλιση της μεταφοράς των σχετικών διατάξεων στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Βόρεια Ιρλανδία κοινοποιήθηκαν στην Επιτροπή το Φεβρουάριο του 2005. Το Ηνωμένο Βασίλειο δεν διαφώνησε ότι η διάταξη πρέπει να εφαρμοστεί και στο Γιβραλτάρ και επισήμανε ότι η νομοθετική διαδικασία συνεχίζεται. Ωστόσο, δεν κοινοποιήθηκε στην Επιτροπή καμία νομοθεσία εφαρμογής όσον αφορά το Γιβραλτάρ.
Ταχυδρομικές υπηρεσίες: Εσθονία
Η Επιτροπή ενέκρινε αιτιολογημένη γνώμη προς τις εσθονικές εθνικές αρχές λόγω της μη έγκαιρης μεταφοράς της οδηγίας 2002/39/ΕΚ όσον αφορά το περαιτέρω άνοιγμα των κοινοτικών ταχυδρομικών υπηρεσιών στον ανταγωνισμό. Ενώ αναγνωρίζεται ότι οι εσθονικές αρχές λαμβάνουν ενεργητικά μέτρα για την θέσπιση των κατάλληλων εθνικών μέτρων για τη μεταφορά της οδηγίας, η Επιτροπή εκφράζει τη λύπη της για την καθυστέρηση όσον αφορά τη θέσπιση εθνικής νομοθεσίας, ιδίως, καθώς η μεταρρύθμιση του ταχυδρομικού τομέα είναι ένα από τα βασικά στοιχεία της στρατηγικής της Λισσαβώνας.
Οδηγία 98/84/ΕΚ για τη νομική προστασία των υπηρεσιών που βασίζονται ή συνίστανται στην παροχή πρόσβασης υπό όρους: Λεττονία και Σλοβακία
Η Επιτροπή αποφάσισε να στείλει αιτιολογημένη γνώμη στη Λεττονία και τη Σλοβακία για τη μη κοινοποίηση μέτρων μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο της οδηγίας 98/84/ΕΚ («οδηγία για την πρόσβαση υπό όρους»). Αυτά τα δύο κράτη μέλη έπρεπε να κοινοποιήσουν τα σχετικά μέτρα την 1η Μαΐου 2004, ημερομηνία προσχώρησής τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Τα ανωτέρω δύο κράτη έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να συμμορφωθούν και στη συνέχεια, ελλείψει ικανοποιητικής απάντησης, η Επιτροπή μπορεί να προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.