Μικρή «ανάφλεξη» τιμών στην αγορά υγρών καυσίμων

Τάσεις: Η ανάκαμψη των διεθνών τιμών πετρελαίου «φάνηκε» στα πρατήρια
Τετάρτη, 23 Μαρτίου 2016 07:15
REUTERS/BEAWIHARTA

Από την έντυπη έκδοση 

Του Σταμάτη Ζησίμου 
[email protected]

Την αντιστροφή της πολύμηνης καθοδικής πορείας των υγρών καυσίμων σηματοδότησε η ανάκαμψη των διεθνών τιμών του πετρελαίου που καταγράφονται τις τελευταίες εβδομάδες.

Η ανάκαμψη αυτή, που μεταφράστηκε σε μια άνοδο της τιμής του βαρελιού άνω των 10 δολαρίων, άρχισε σταδιακά να μετακυλίεται και στις τιμές της λιανικής. Στη χώρα μας το καθοδικό σερί ανακόπηκε στις 26 Φεβρουαρίου, όταν η πανελλαδική μέση τιμή της αμόλυβδης διαμορφώθηκε σε 1,296 ευρώ ανά λίτρο, που αποτελεί και τη χαμηλότερη τιμή από το 2012.

Ωστόσο, από την προαναφερθείσα ημερομηνία η τιμή της αμόλυβδης των 95 οκτανίων κινείται ανοδικά, με αποτέλεσμα στις 18 Μαρτίου, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, να διαμορφωθεί σε 1,347 ευρώ, δηλαδή κατά πέντε λεπτά το λίτρο υψηλότερα από την τιμή της 26ης Φεβρουαρίου.

Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου, η τιμή διυλιστηρίου της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων στις 17 Μαρτίου διαμορφώθηκε σε 0,3301 ευρώ ανά λίτρο. Σε σχέση με την τιμή διυλιστηρίου της προηγούμενης εβδομάδας (10/3/2016) σημειώθηκε αύξηση κατά 0,0125 ευρώ ανά λίτρο (1,25 λεπτά). Η μέση λιανική τιμή της απλής αμόλυβδης στις 18 Μαρτίου διαμορφώθηκε σε 1,347 ευρώ ανά λίτρο και σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα (10 Μαρτίου) σημειώθηκε αύξηση 0,018 ευρώ ανά λίτρο (1,8 λεπτά). Στην εν λόγω τιμή, οι φόροι, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν σε 0,9310 ευρώ ανά λίτρο, ενώ το εκτιμώμενο περιθώριο κέρδους των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας υπολογίζεται κατά μέσο όρο σε 0,0859 ευρώ ανά λίτρο (8,59 λεπτά).

Το καθοδικό σερί ανακόπηκε στις 26 Φεβρουαρίου, όπου η πανελλαδική μέση τιμή της αμόλυβδης διαμορφώθηκε σε 1,296 ευρώ ανά λίτρο, που αποτελεί και τη χαμηλότερη τιμή από το 2012. 

Συνεπώς η τελική τιμή λιανικής σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου διαμορφώνεται από την τιμή του διυλιστηρίου κατά 24,50%, από τους φόρους (σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 69,12% και κατά 6,38% από τα εκτιμώμενα περιθώρια κέρδους των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων.

Παρά τη σημαντική αποκλιμάκωση που καταγράφηκε το περασμένο διάστημα, η Ελλάδα παρέμεινε στις ακριβότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, λόγω της υψηλής φορολογίας. Είναι ενδεικτικό ότι στις 26 Φεβρουαρίου, που η τιμή της αμόλυβδης κατέγραψε ιστορικό χαμηλό (1,296 ευρώ), η χώρα μας ήταν η έβδομη ακριβότερη στην Ε.Ε., ακολουθώντας την Ολλανδία, την Ιταλία, τη Δανία, τη Μάλτα, τη Φινλανδία και την Πορτογαλία. Στην πραγματικότητα, με τις δύο τελευταίες χώρες η Ελλάδα είχε την ίδια τιμή. Αντίστοιχα, αν από την τιμή αφαιρεθούν οι φόροι, τότε η Ελλάδα κατείχε την 15η θέση.

Αξιο αναφοράς, πάντως, είναι το γεγονός ότι τις τελευταίες ημέρες ανόδου των διεθνών τιμών των πετρελαίου η ελληνική αγορά καυσίμων τις «παρακολουθεί» από κάποια απόσταση, καθώς η αύξηση στη λιανική τιμή της αμόλυβδης μπορεί να κριθεί ως συγκρατημένη.

Αυτό μάλιστα επιβεβαιώνεται από την κατάταξη της χώρας μας μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε., ως προς την τιμή της αμόλυβδης.

Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία της προηγούμενης εβδομάδας, η Ελλάδα «πέφτει» στην 9η θέση των πιο ακριβών χωρών της Ε.Ε., ενώ αν αφαιρεθούν οι φόροι, τότε η επίδοση της χώρας μας είναι ακόμη καλύτερη, αφού τοποθετείται στην 21η θέση μεταξύ των 28 χωρών.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα