Στο τραπέζι οι διαρροές στο νηολόγιο

Στόλος: Παραμένει σε ιστορικά υψηλά μεταφορικής ικανότητας ο ελληνόκτητος - Απώλειες 150 πλοίων από τη σημαία μας την τελευταία εξαετία
Τρίτη, 15 Μαρτίου 2016 07:39
UPD:07:51

Φωτογραφία αρχείου. 

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου 
 [email protected]

Σημαντική πτώση εμφανίζει ο αριθμός των υπό ελληνική σημαία πλοίων άνω των 1.000 gt, σύμφωνα με τα ετήσια στοιχεία για την πορεία του ελληνόκτητου στόλου, που παρουσίασε την προηγούμενη Παρασκευή η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, το γνωστό «Committee». Στις 23 Φεβρουαρίου 2016, σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο, ο αριθμός των πλοίων που φέρουν ελληνική σημαία μειώθηκε κατά 30 στα 809 πλοία, 46.049.729 gt και 78.948.501 dwt, ωστόσο εξακολουθεί να αποτελεί το 25% του ελληνόκτητου στόλου με όρους μεταφορικής ικανότητας (dwt).

Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι με βάση τον αριθμό των πλοίων, ο υπό ελληνική σημαία στόλος πλοίων άνω των 1.000 gt βρίσκεται στο χαμηλότερό του σημείο από το 2010, όταν αριθμούσε 969 πλοία 80.502.206 dwt. Σε έξι χρόνια η σημαία έχασε 150 πλοία με ό,τι αυτό σημαίνει για την απασχόληση Ελλήνων ναυτικών.

Τα παραπάνω στοιχεία εκ των πραγμάτων αποτελούν αντικείμενο προβληματισμού σε δύο κατευθύνσεις. Αφενός κατά πόσο είναι ανταγωνιστική η ελληνική σημαία για να είναι ελκυστική και αφετέρου κατά πόσο είναι αναγκαίο για τον ελληνικό εφοπλισμό ένα ισχυρό εθνικό νηολόγιο, το οποίο θα εξυπηρετεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα καλώς εννοούμενα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας στα διεθνή νομοθετικά σώματα, ιδιαίτερα τώρα που ο εφοπλισμός δέχεται μία ολομέτωπη επίθεση από διάφορα ανταγωνιστικά κέντρα. Είναι κοινώς παραδεκτό ότι όσο αδυνατίζει το νηολόγιο τόσο μειώνονται και οι δυνατότητες παρέμβασης της χώρας στα διεθνή σώματα.

Στην ακριβώς αντίθετη ρότα με το νηολόγιο βρίσκεται ο ελληνόκτητος στόλος, ο οποίος σημείωσε νέο ιστορικό ρεκόρ μεταφορικής ικανότητας. Στις 23 Φεβρουαρίου αριθμούσε 4.092 πλοία μεταφορικής ικανότητας 320.597.574 dwt και 188.904.194 gt, σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων της βάσης δεδομένων Lloyd’s Register - Fairplay που έκανε το Committee.

Με όρους dwt και gt βρίσκεται στο ιστορικά υψηλότερο σημείο, ενώ σε ό,τι αφορά τον αριθμό των πλοίων αυξήθηκε σε σύγκριση με πέρυσι κατά 35 πλοία και έγραψε το τρίτο υψηλότερο ρεκόρ στην ιστορία του μετά τα 4.173 πλοία τον Φεβρουάριο του 2008 και τα 4.161 πλοία τον Φεβρουάριο του 2009. Ομως τότε η συνολική μεταφορική ικανότητα του στόλου ήταν κατά 60 εκατ. dwt μικρότερη (στα 260.929.221 dwt τον Φεβρουάριο του 2008) και είναι αυτό μία ακόμη απόδειξη πως ο ελληνικός εφοπλισμός επενδύει σε όλο και πιο σύγχρονα και μεγαλύτερα πλοία.

Στα 4.092 πλοία περιλαμβάνονται και 347 πλοία διαφόρων κατηγοριών, 36.469.525 dwt και 22.431.199 gt, τα οποία είναι υπό ναυπήγηση.

Παγκοσμίως ο ελληνόκτητος στόλος παραμένει στην πρώτη θέση και αντιπροσωπεύει το 7,6% του παγκοσμίου στόλου με βάση τον αριθμό των πλοίων, το 13,9% με βάση τους gt και το 15,8% με βάση τους dwt. Ουσιαστικά δεν υπάρχει καμία μεταβολή σε σύγκριση με τον προηγούμενο χρόνο, όπου τα ποσοστά ήταν αντίστοιχα 7,6%, 13,5% και 15,9%.

Οπως προαναφέρθηκε, τα υπό ελληνική σημαία πλοία αποτελούν το 25% του συνόλου με βάση υπολογισμού τους dwt. Συνολικά ο ελληνόκτητος στόλος είναι νηολογημένος σε 43 σημαίες.

Μετά την ελληνική σημαία ακολουθεί η σημαία της Λιβερίας με 744 πλοία (54.740.247 dwt) και τα Marshall Islands με 717 πλοία, 55.549.982 dwt. Στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Μάλτα με 667 πλοία, 56.950.228 dwt και στην πέμπτη θέση η σημαία του Panama με 397 πλοία, 25.420.111 dwt Στις δύο επόμενες θέσεις βρίσκονται οι Bahamas (261 πλοία, 18.224.672 dwt) και η Κύπρος (258 πλοία, 18.610.869 dwt). Αξίζει να σημειωθεί ότι από τα κυριότερα νηολόγια του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου μόνο το ελληνικό έχασε, όπως προαναφέρθηκε 30 πλοία σε σύγκριση με πέρυσι. Ενα πλοίο έχασε ο Παναμάς και πέντε η σημαία Σιγκαπούρης. Ολα τα υπόλοιπα πρόσθεσαν ελληνόκτητα πλοία στο νηολόγιό τους σε σύγκριση με πέρυσι με τη σημαία της Μάλτας να κερδίζει τα περισσότερα (60 πλοία) και τα Marshall Islands να ακολουθούν με 20 πλοία. Επίσης 18 πλοία κέρδισαν οι Bahamas.

Στατιστικά στοιχεία

Ο υπό ελληνική σημαία στόλος αποτελεί το 1,5% του παγκόσμιου, με βάση τον αριθμό των πλοίων το 3,3% με βάση τους gt και το 3,9% με βάση τους dwt. O ελληνόκτητος στόλος πάντως σε δύσκολες συνθήκες διατήρησε σε όρους dwt την πρώτη θέση στα δεξαμενόπλοια με 24,8%, ενώ αύξησε τα μερίδιά τους άλλες κατηγορίες, όπως πχ. στα chemical & Products Tankers (στο 13,3% από 13%) στα μεταφοράς αερίου (11,4% έναντι 10,4%) στα bulk carriers (17,4% αντί 16,9%) και στα Containerships (8% αντί 7,9%).

Η μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου παραμένει αμετάβλητη στα 10 χρόνια, με βάση τον αριθμό των πλοίων ή τα 8,1 χρόνια με βάση υπολογισμού τους σε gt και dwt. Με βάση τον αριθμό των πλοίων είναι κατά 2,8 χρόνια νεότερος από τον παγκόσμιο στόλο. Αντιστοίχως ο υπό ελληνική σημαία στόλος είναι στα 11,5 χρόνια με βάση υπολογισμού τον αριθμό των πλοίων 8,4 με βάση τους gt και 8,3 χρόνια με βάση τους dwt. Πέρυσι ήταν αντιστοίχως 11,4, χρόνια, 8,3 χρόνια και 8,2 χρόνια.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα