Από την έντυπη έκδοση
Κατάργηση της υποχρέωσης δημοσίευσης οικονομικών καταστάσεων τριμήνου και εννεαμήνου, αλλά και υποχρέωση περαιτέρω διευκρινίσεων από πλευράς εκδοτών σε ζητήματα που αφορούν θέματα διαφάνειας και ενημέρωσης περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε χθες και αφορά στην ουσία προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας σε Ευρωπαϊκή Οδηγία.
Σύμφωνα με το κείμενο του σ/ν, οι εταιρείες έχουν πλέον την υποχρέωση δημοσίευσης περιοδικών χρηματοοικονομικών πληροφοριών σε εξαμηνιαία και ετήσια βάση. Επιπλέον, παρατείνεται η προθεσμία για τη δημοσίευση αυτών των εκθέσεων σε 4 μήνες για την ετήσια και σε 3 μήνες για την εξαμηνιαία, από τη λήξη της περιόδου αναφοράς.
Για δέκα χρόνια
Επίσης, στο εξής οι εκθέσεις αυτές θα είναι στη διάθεση του επενδυτικού κοινού για διάστημα τουλάχιστον 10 ετών αντί για 5 που ισχύει σήμερα.
Παράλληλα, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς δύναται να ορίζει πρόσθετες πληροφορίες και στοιχεία που πρέπει να περιλαμβάνει η ετήσια και εξαμηνιαία έκθεση του διοικητικού συμβουλίου αναφορικά με τη δραστηριότητα του εκδότη και των ελεγχόμενων από αυτόν επιχειρήσεων, καθώς και την εν γένει πορεία των επιχειρηματικών τους υποθέσεων.
Προβλέπεται επίσης η υποχρέωση εκδοτών των οποίων οι κινητές αξίες είναι εισηγμένες προς διαπραγμάτευση σε οργανωμένη αγορά και οι οποίοι ασκούν δραστηριότητες στους κλάδους της εξόρυξης ή της υλοτομίας από πρωτογενή δάση, να γνωστοποιούν σε χωριστή έκθεση, σε ετήσια βάση, τις πληρωμές που καταβάλλουν στις κυβερνήσεις στις χώρες στις οποίες δραστηριοποιούνται.
Αυξάνονται οι δυνατότητες επιβολής κυρώσεων της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, η πρόβλεψη δυνατότητας επιβολής υψηλότερων χρηματικών κυρώσεων και η πρόβλεψη δημοσίευσης των αποφάσεων που επιβάλλουν διοικητικά μέτρα και κυρώσεις. Οσον αφορά τις αυξημένες υποχρεώσεις γνωστοποίησης από πλευράς εκδοτών, αυτές είναι οι εξής:
- Διευρύνεται η υποχρέωση γνωστοποίησης κατοχής χρηματοπιστωτικών μέσων για όλα τα μέσα που έχουν παρόμοια οικονομική επίπτωση με την κατοχή μετοχών και δικαιωμάτων απόκτησης μετοχών.
- Για τους εκδότες τρίτης χώρας που εκδίδουν χρεωστικούς τίτλους των οποίων η ονομαστική αξία ανά μονάδα είναι μικρότερη των 1.000 ευρώ ή μετοχές, το κράτος μέλος καταγωγής θα πρέπει να είναι το κράτος μέλος που επιλέγουν μεταξύ των κρατών μελών στα οποία οι κινητές αξίες τους έχουν εισαχθεί για διαπραγμάτευση σε οργανωμένη αγορά.
- Στην περίπτωση που ο εκδότης δεν δημοσιοποιήσει το κράτος μέλος καταγωγής εντός περιόδου τριών μηνών από την ημερομηνία που οι κινητές αξίες του εισήχθησαν για πρώτη φορά προς διαπραγμάτευση σε οργανωμένη αγορά, ως κράτος μέλος καταγωγής νοείται το κράτος μέλος στο οποίο έχουν εισαχθεί προς διαπραγμάτευση σε οργανωμένη αγορά οι κινητές αξίες του εκδότη.
Επίσης, σε περίπτωση που οι κινητές αξίες του εκδότη έχουν εισαχθεί προς διαπραγμάτευση σε οργανωμένες αγορές ευρισκόμενες ή λειτουργούσες σε περισσότερα του ενός κράτη μέλη, τα εν λόγω κράτη μέλη νοούνται ως κράτη μέλη καταγωγής του εκδότη έως ότου ο εκδότης επιλέξει και δημοσιοποιήσει ένα και μόνον κράτος μέλος καταγωγής.
- Επίσης προστίθεται διευκρίνιση ως προς την ημέρα αφετηρίας της τετράμηνης προθεσμίας.
- Υποχρέωση ενημέρωσης σε περίπτωση απόκτησης ή διάθεσης χρηματοπιστωτικών μέσων.
Η υποχρέωση ενημέρωσης καταλαμβάνει επίσης και φυσικά ή νομικά πρόσωπα που κατέχουν, άμεσα ή έμμεσα μέσω τρίτου:
α) χρηματοπιστωτικά μέσα τα οποία, κατά τη λήξη τους, παρέχουν στον κάτοχο, σύμφωνα με επίσημη συμφωνία, είτε το άνευ όρων δικαίωμα απόκτησης είτε τη διακριτική ευχέρεια ως προς το δικαίωμα απόκτησης, μετοχών οι οποίες ενσωματώνουν δικαιώματα ψήφου και έχουν ήδη εκδοθεί από εκδότη του οποίου οι μετοχές έχουν εισαχθεί προς διαπραγμάτευση σε οργανωμένη αγορά
β) χρηματοπιστωτικά μέσα τα οποία αναφέρονται σε μετοχές για τις οποίες γίνεται λόγος σε αυτό το στοιχείο και έχουν οικονομική επίπτωση αντίστοιχη με εκείνη των χρηματοπιστωτικών μέσων που αναφέρονται σε αυτό, είτε παρέχουν δικαίωμα φυσικού διακανονισμού είτε όχι.
Η υποχρέωση ενημέρωσης περιλαμβάνει την κατάταξη ανά είδος των κατεχόμενων χρηματοπιστωτικών μέσων που παρέχουν δικαίωμα φυσικού διακανονισμού και των χρηματοπιστωτικών μέσων που παρέχουν δικαίωμα διευθέτησης τοις μετρητοίς.
Ο αριθμός των δικαιωμάτων ψήφου υπολογίζεται με βάση τον συνολικό θεωρητικό αριθμό των υποκείμενων μετοχών του χρηματοπιστωτικού μέσου, με εξαίρεση την περίπτωση που το χρηματοπιστωτικό μέσο προβλέπει αποκλειστικά διευθέτηση τοις μετρητοίς, οπότε ο αριθμός των δικαιωμάτων ψήφου υπολογίζεται βάσει του «συντελεστή δέλτα», πολλαπλασιάζοντας το θεωρητικό ποσό των υποκείμενων μετοχών με τον «συντελεστή δέλτα» του μέσου.
Για τον σκοπό αυτό, ο κάτοχος συγκεντρώνει και ενημερώνει για όλα τα χρηματοπιστωτικά μέσα που έχουν σχέση με τον ίδιο εκδότη υποκείμενων τίτλων.
Οι θετικές θέσεις
Μόνο θετικές θέσεις λαμβάνονται υπ’ όψιν για τον υπολογισμό των δικαιωμάτων ψήφου. Οι θετικές θέσεις δεν συμψηφίζονται με τις αρνητικές θέσεις που έχουν σχέση με τον ίδιο εκδότη.
Ως χρηματοπιστωτικά μέσα θεωρούνται: κινητές αξίες, δικαιώματα προαίρεσης, συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης, συμβάσεις ανταλλαγής (swaps), προθεσμιακές συμφωνίες και άλλες συμβάσεις ή συμφωνίες με παρόμοια οικονομική επίπτωση για τις οποίες μπορεί να υπάρξει φυσικός διακανονισμός ή διευθέτηση τοις μετρητοίς.