Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Στην επίσπευση της διαδικασίας αποκρατικοποίησης των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, η οποία είχε «παγώσει» εξαιτίας των κινητοποιήσεων των εργαζομένων, που μπλόκαραν την έγκριση των διεταιρικών συμβάσεων, αλλά και του αβέβαιου επενδυτικού ενδιαφέροντος για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προχωρεί το ΤΑΙΠΕΔ μετά την έγκριση των διεταιρικών συμβάσεων, αλλά και την ολοκλήρωση της συμφωνίας για τον ΟΛΠ.
Η διαδικασία καθυστερούσε λόγω αδυναμίας σύγκλησης γενικής συνέλευσης των μετόχων, η οποία και θα τις ενέκρινε. Στην πράξη ο βασικός μέτοχος (ΤΑΙΠΕΔ) εξουσιοδότησε τον Νίκο Τσιαμπαρλή, που εκτελεί χρέη προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου στην εταιρεία, να προχωρήσει στην υπογραφή των διεταιρικών συμβάσεων με τους ομολόγους του στις ΓΑΙΑΟΣΕ και Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ).
Η γενική συνέλευση ήταν αδύνατον να συγκληθεί όσο διαρκούσε η απεργία των συμβολαιογράφων. Είχε προηγηθεί προσυμβατικός έλεγχος που διενήργησε το Ελεγκτικό Συνέδριο στις πέντε διεταιρικές συμβάσεις μεταξύ των σιδηροδρομικών εταιρειών. Ανάμεσα σε αυτές είναι η σύμβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με το Δημόσιο για την κάλυψη των άγονων γραμμών, η σύμβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τη ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία διαχειρίζεται το τροχαίο υλικό, για τη μίσθωση 1.160 σιδηροδρομικών οχημάτων, η σύμβαση συντήρησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την ΕΕΣΣΤΥ κ.ά.
Το πιο σημαντικό, ωστόσο, είναι η πιθανή απουσία ενδιαφέροντος για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αφού το τελευταίο διάστημα τόσο οι Ρώσοι (RZD) όσο και οι Αμερικανοί (Watco) υποψήφιοι επενδυτές έχουν αποστασιοποιηθεί χωρίς να ανοίγουν τα χαρτιά τους.
Κι ενώ η στάση των Ρωσικών Σιδηροδρόμων ήταν αναμενόμενη, δεν ισχύει το ίδιο για τη Watco. Η τελευταία έχει αρχίσει να αποστασιοποιείται από τον διαγωνισμό, μετά τα προβλήματα που άρχισαν να δημιουργούνται στο μεταφορικό έργο της Hewlett-Packard. Μη δεσμευτικό ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, που κρίνεται εξαιρετικά αβέβαιο εάν θα προσέλθουν στο διαγωνισμό, οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι και η ρουμανική Grup Feroviar Roma, των οποίων όμως η συνεργασία με την αμερικανική Watco δεν προχώρησε. Παράγοντες του ΤΑΙΠΕΔ σημειώνουν ότι η στάση των Αμερικανών θα αλλάξει μετά και την ολοκλήρωση της συμφωνίας για τον ΟΛΠ, η οποία θεωρείται καταλύτης τόσο για τις ΤΡΑΙΝΟΣΕ/ ΕΕΣΣΤΥ όσο και για την αξιοποίηση του Θριάσιου Πεδίου της ΓΑΙΑΟΣΕ.
Πάντως, το ΤΑΙΠΕΔ σε περίπτωση έλλειψης ενδιαφέροντος θα κηρύξει άγονη τη διαδικασία και θα επαναπροκηρύξει με διαδικασίες εξπρές τον διαγωνισμό.
Σύμφωνα με πληροφορίες, σε αυτή την περίπτωση ανοίγει ο δρόμος για αυτόνομη κάθοδο τόσο των Αμερικανών όσο και των Κινέζων, των οποίων το ενδιαφέρον αναζωπυρώθηκε μετά την αίτηση δραστηριοποίησης στην Ελλάδα των Αυστριακών Σιδηροδρόμων.
Σιδηροδρομική Εγνατία
Τη δημιουργία Σιδηροδρομικής Εγνατίας, με νέα χάραξη, προανήγγειλε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης από το βήμα της επιτροπής ΔΕΚΟ της Βουλής, όπου εγκρίθηκε ο διορισμός του νέου προέδρου του ΟΣΕ Γιώργου Αποστολόπουλου και του νέου διευθύνοντος συμβούλου του οργανισμού Κωνσταντίνου Πετράκη.
Ο κ. Σπίρτζης αποκάλυψε ότι η κατασκευή της Σιδηροδρομικής Εγνατίας περιλαμβάνεται στις προτεραιότητες του υπουργείου και έκανε λόγο για γραμμή «στρατηγικής σημασίας». Ο νέος πρόεδρος του ΟΣΕ Γ. Αποστολόπουλος παραδέχτηκε ότι δεν έχει επαγγελματική εμπειρία στο χώρο των συγκοινωνιών. Σημείωσε, όμως, ότι στις προτεραιότητές του περιλαμβάνεται η αξιοποίηση του εργαλείου των ΣΔΙΤ.
Ο νέος διευθύνων σύμβουλος Κ. Πετράκης έθεσε ως προτεραιότητά του τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου και την ασφάλεια των υποδομών.