Από την έντυπη έκδοση
της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Παροχή κινήτρων (π.χ. φορολογικών) για επενδύσεις σε δίκτυα FTTH / FTTB (οπτική ίνα στα σπίτια/ οπτική ίνα στα κτήρια) αντί της επένδυσης σε χαλκό και ρυθμιστικό πλαίσιο που θα προωθεί συγκεκριμένα την ανάπτυξη ίνας, είναι δύο από τις αναγκαίες προϋποθέσεις για να εξυπηρετηθούν σε βάθος χρόνου οι στόχοι της ψηφιακής οικονομίας και οι ανάγκες των πολιτών σε συνθήκες παγκοσμιοποίησης.
Τα παραπάνω επισημαίνει στη «Ν» η Μαρία Σκάγκου, διευθύντρια νομικών και κανονιστικών θεμάτων και εταιρικών σχέσεων της Vodafone Ελλάδας, προσθέτοντας πως χρειάζεται να μειωθεί σταδιακά η εξάρτηση από το υφιστάμενο, απηρχαιωμένο δίκτυο του χαλκού.
Η Μαρία Σκάγκου, διευθύντρια νομικών και κανονιστικών θεμάτων και εταιρικών σχέσεων της Vodafone Ελλάδας.
Καθώς η Ελλάδα συνεχίζει να βιώνει συνθήκες δύσκολες η συζήτηση για το πώς θα προχωρήσουμε στις ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών) δείχνει να έχει ξεκινήσει εκ νέου, έστω και χωρίς πρόεδρο στην ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων).
Κυρίαρχο ζήτημα είναι οι προτεινόμενες από τους «παίχτες» της αγοράς τεχνολογίες, ενώ κρίσιμο θεωρείται το κατά πόσον όλοι οι εμπλεκόμενοι (εταιρείες και πολιτεία) θα συνεννοηθούν ώστε να υλοποιηθούν οι αναγκαίες επενδύσεις χωρίς επικαλύψεις και με γνώμονα να πάμε ένα βήμα παραπέρα από ό,τι αν διανύαμε μια νορμάλ κατάσταση.
Στο πλαίσιο της συζήτησης αυτής η κα Σκάγκου εξηγεί τη θέση της Vodafone Ελλάδας (εταιρεία η οποία έχει πραγματοποιήσει επενδύσεις σε δίκτυα κινητής από το 2008 και μέχρι σήμερα περίπου το 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ και δηλώνει την πρόθεσή της συνεχίσει τις επενδύσεις) αναφορικά με την τεχνολογία Vectoring, ενώ μιλά για το πώς εισήλθαν στα δίκτυα νέας γενιάς άλλες θυγατρικές του ομίλου Vodafone σε διαφορετικές χώρες:
* «Το vectoring είναι μια τεχνολογία “ακύρωσης θορύβου” που αυξάνει τις ταχύτητες εύρους ζώνης των γραμμών χαλκού σε κοντινές αποστάσεις (μικρότερες από 600 μέτρα) σε 50-100 MB/s και επεκτείνει την κάλυψη με ταχύτητες μεγαλύτερες από 50Mbps σε γραμμές από 300 έως 800 μέτρα.
Το πρόβλημα με την τεχνολογία vectoring είναι ότι επιτρέπει μόνο έναν vectoring εξοπλισμό σε κάθε καμπίνα, διαφορετικά δύο διαφορετικοί εξοπλισμοί δημιουργούν παρεμβολές μεταξύ τους. Η ΕΕΤΤ διεξήγαγε δημόσια διαβούλευση, η οποία αφορούσε μεταξύ άλλων και στο ζήτημα του vectoring.
Η πρόταση που είχε υποβάλει ο ΟΤΕ (τουλάχιστον όπως είχε γνωστοποιηθεί την άνοιξη, πριν από τη δημόσια διαβούλευση) ήταν παρόμοια με αντίστοιχη πρόταση της Deutsche Telekom στη Γερμανία και βασιζόταν σε ένα μοντέλο land-grab, που πρακτικά σημαίνει “όποιος προλαβαίνει, παίρνει”.
Με δεδομένους τόσο τους περιορισμούς της ίδιας της τεχνολογίας vectoring, που δεν επιτρέπουν παράλληλη ανάπτυξη - επένδυση στις ίδιες περιοχές, όσο και το πλεονέκτημα του ΟΤΕ στην ενεργοποίηση vectoring από τις υφιστάμενες υποδομές του, είναι ορατός ο κίνδυνος επιστροφής του μονοπωλίου.
Στην πραγματικότητα απαξιώνονται τα οφέλη που αποκόμισε η ελληνική τηλεπικοινωνιακή αγορά από την ανάπτυξη του ανταγωνισμού στις υποδομές.
Στο επιχείρημα ότι το vectoring είναι το μέσο για την επίτευξη των στόχων της ψηφιακής ατζέντας, τονίζουμε ότι το vectoring δεν είναι το μόνο μέσο.
Αντίθετα, είναι η τεχνολογία με το μικρότερο χρονικό ορίζοντα, συγκρινόμενη ιδίως με την οπτική ίνα έως το σπίτι (fibre to the home -FTTH) ή το κτήριο (fibre to the building -FTTB). Το ρυθμιστικό πλαίσιο σε Ευρώπη και Ελλάδα θα πρέπει να ενισχύει ενεργά άλλες τεχνολογίες και επενδύσεις, κατάλληλες να στηρίξουν την παγκοσμιοποιημένη οικονομία.
Στον βαθμό που μιλάμε πάντως για το vectoring, επισημαίνουμε ότι πρέπει να καταβληθεί κάθε προσπάθεια (όπως π.χ. γίνεται στην Ιταλία, με πρωτοβουλία της εκεί ρυθμιστικής αρχής) για μία τεχνική λύση που να επιτρέπει το multi operator vectoring, δηλαδή τη συνύπαρξη περισσότερων παρόχων στην ίδια καμπίνα.
Επίσης και στον βαθμό που το multi operator vectoring δεν είναι αμέσως υλοποιήσιμο, θεωρούμε ότι το μοντέλο που θα επιλεγεί για την ανάπτυξη του vectoring θα πρέπει να θέτει κριτήρια που θα επιτρέπουν σε όλους τους παρόχους να επενδύσουν (όπως π.χ. με την κατανομή περιοχών μεταξύ των επενδυτών) και δεν θα οδηγεί σε αποκλεισμό με την ανάληψη των περισσότερων περιοχών ή όλων των εμπορικά ελκυστικών περιοχών από έναν πάροχο.
* Το ρυθμιστικό πλαίσιο θα πρέπει να ενισχύσει τις επενδύσεις σε τεχνολογίες με μεγάλο χρονικό ορίζοντα (future proof technologies), μειώνοντας σταδιακά την εξάρτηση από το υφιστάμενο, απηρχαιωμένο δίκτυο του χαλκού.
Η παροχή κινήτρων (π.χ. φορολογικών) για επενδύσεις σε δίκτυα FTTH / FTTB αντί της επένδυσης σε χαλκό είναι επίσης ένα μέτρο που έχει υιοθετηθεί σε άλλες χώρες.
Η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Γαλλία είναι τρεις χώρες όπου το ρυθμιστικό πλαίσιο προώθησε και ενίσχυσε ειδικά την ανάπτυξη ίνας ως το σπίτι, με θεαματικά αποτελέσματα: στην Πορτογαλία π.χ. η Vodafone είχε συνδέσει ως τον Σεπτέμβριο του 2015 δύο εκατομμύρια κτήρια με οπτική ίνα, ενώ πρόσφατα ανακοίνωσε ότι θα επενδύσει επιπλέον 125 εκατ. ευρώ σε τεχνολογίες FTTH.
Προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να κινηθούμε. Πέραν των ρυθμίσεων που αφορούν ειδικά τις επενδύσεις σε δίκτυα νέας γενιάς, είναι αναγκαίο η αγορά γενικότερα να λειτουργεί ομαλά, ώστε να υπάρχουν συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού και να καθίσταται δυνατό για όλους τους παρόχους να επενδύσουν.
Ο αποτελεσματικός έλεγχος από μια ανεξάρτητη και αμερόληπτη αρχή είναι ένας τέτοιος παράγοντας ομαλότητας.
Η διασφάλιση κοστοστρεφών τιμών και ισότιμης (μη διακριτικής) μεταχείρισης στην αγορά χονδρικής μέσω της ρύθμισης είναι ιδιαίτερα σημαντική, αφού δεν στραγγαλίζονται οι λοιποί, πλην του παρέχοντος χονδρική, πάροχοι και έχουν τη δυνατότητα να προβούν σε επιπλέον επενδύσεις».