Της Λέττας Καλαμαρά
Αύξηση 5% σημείωσε το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα το 2015 σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του εργαστηρίου Eltrun του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 2015 καταγράφηκε όχι μόνο ποσοτική αλλά και ποιοτική βελτίωση στο e-commerce B2C στην Ελλάδα και οι προοπτικές για το 2016 εμφανίζονται εξίσου θετικές.
Ειδικότερα, υπάρχει μια συνολική αύξηση 5% όσον αφορά τον αριθμό των προϊοντικών κατηγοριών που αγοράστηκαν online. Για το 25% των οnline αγοραστών οι αγορές μέσω Ίντερνετ αντιπροσωπεύουν την πλειοψηφία των συνολικών τους αγορών. Το 2014 το ποσοστό αυτό είχε διαμορφωθεί στο 9% των online αγοραστών.
Οι αγορές από τα ελληνικά sites αντιπροσωπεύουν το 65% των ηλεκτρονικών αγορών τους από 60%το 2014 και η μέση αξία κατά online αγοραστή αυξήθηκε κατά 10%. Για το 2016 οι ηλεκτρονικοί καταναλωτές σε ποσοστό 43% αναφέρουν ότι οι online αγορές τους θα αυξηθούν. Επίσης στους κύριους λόγους χρήσης του Ιντερνετ ως καταναλωτικού μέσου περιλαμβάνονται δύο υπηρεσίες, η μία αφορά τη δυνατότητα έρευνας τιμών/αγορών, καθώς και η online τραπεζική που έχει αυξηθεί κατά 14 μονάδες από το 2014, κυρίως λόγω capital controls.
Σύμφωνα με την έρευνα του Eltrun για πρώτη φέτος το κινητό τηλέφωνο έχει ξεπεράσει το φορητό υπολογιστή, με το 89% να το αναφέρει ως τρόπο πρόσβασης στο Ίντερνετ. Ο σταθερός υπολογιστής έρχεται πλέον στην τέταρτη θέση ως μέσο σύνδεσης στο Ίντερνετ. Οι προσφορές, η εύρεση καλύτερων τιμών, η άμεση σύγκριση προϊόντων και τιμών, η εύκολη εύρεση προσφορών είναι από τους βασικούς λόγους που ωθούν τους καταναλωτές στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Εάν τα ηλεκτρονικά καταστήματα διαθέτουν ασφαλή τρόπο πληρωμής, χαμηλές τιμές, εύχρηστο και γρήγορο site, ξεκάθαρους όρους χρήσης, καλές κριτικές σε blogs τότε η επιλογή του ηλεκτρονικού καναλιού γίνεται ακόμη πιο ελκυστική. Στον αντίποδα ανασταλτικός παράγοντας είναι το κόστος αποστολής των προϊόντων που συνήθως αντιπροσωπεύει μεγάλο ποσό σε σχέση με την αξία του προϊόντος.