Νέα εκκίνηση για τον διαγωνισμό στο Θριάσιο

ΓΑΙΑΟΣΕ: Με διαφοροποιημένους όρους η επαναπροκήρυξη
Παρασκευή, 20 Νοεμβρίου 2015 15:05
UPD:15:05
EUROKINISSI/ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ

Το δικό τους «παρών» εξετάζουν να δώσουν και επτά πολυεθνικοί κολοσσοί, προσβλέποντας στη δημιουργία ζώνης συναρμολόγησης στο Θριάσιο.

Από την έντυπη έκδοση

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Τo «πράσινο φώς» για την επαναπροκήρυξή του με νέους όρους πήρε από το διοικητικό συμβούλιο της ΓΑΙΑΟΣΕ ο διαγωνισμός για την κατασκευή και λειτουργία Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο.

Επίσημες ανακοινώσεις αναμένονται μέσα στις επόμενες ημέρες από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών με την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών να προγραμματίζεται για το τέλος Μαρτίου, ενώ μέσα στο 2016 θα ακολουθήσει η διαδικασία για το ακίνητο των 1.450 στρεμμάτων που διαθέτει στην ίδια περιοχή ο ΟΣΕ.

Ρόλο στην ανάδειξη του αναδόχου, πέραν του τιμήματος, θα παίξει, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, μαθηματικός τύπος που θα προσδιορίζει την εξέλιξη του έργου, δηλαδή όσο πιο γρήγορα ολοκληρώσει ο ανάδοχος το έργο τόσους πόντους θα παίρνει και στον τελικό πίνακα αξιολόγησης. Ο διαγωνισμός για το Θριάσιο, που προωθείται από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, περιλαμβάνει το σύνολο της έκτασης των 588 στρεμμάτων, όπου έχει ήδη θεσμοθετηθεί η κατασκευή εμπορευματικού κέντρου, το οποίο θα λειτουργήσει σε συνδυασμό με το λιμάνι του Πειραιά.

Η διάρκεια παραχώρησης της έκτασης θα είναι 40 χρόνια, με προοπτική επέκτασης για άλλα 10 χρόνια, αντί για 30 χρόνια που προέβλεπαν οι προηγούμενοι άγονοι διαγωνισμοί.

Ενδιαφέρον είχαν εκδηλώσει η Cosco, η Crivalia Properties, συμφερόντων της καναδικής Fairfax Financial, η Coldair, η Med Log, η Food Link και η Rede Plan. Σημειώνεται ότι η συμμετοχή ιδιωτών στο εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο αποτελεί όρο από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για τη χρηματοδότηση των έργων, ύψους 180 εκατ. ευρώ, στο διπλανό ακίνητο του ΟΣΕ, όπου προβλέπεται σταθμός διαλογής και μεταφόρτωσης εμπορευμάτων, ενώ ανάλογες εφοδιαστικές αλυσίδες σχεδιάζονται σε Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Αλεξανδρούπολη.

Σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα η αναμέτρηση θα είναι για δύο ή για τρία κοινοπρακτικά σχήματα, με τα κινεζικά και τα καναδοελληνικά συμφέροντα να δίνουν το «παρών». Σύμφωνα με καλά ενημερωμένους κύκλους της αγοράς, στην κοινοπραξία του κυοφορούμενου τρίτου σχήματος φέρεται να συμμετέχει ισχυρός ξένος όμιλος, με ορισμένους να κάνουν λόγο για τον δανέζικο κολοσσό Maersk που θα συμμετέχει με τους Κινέζους για τον ΟΛΠ, ενώ διεκδικεί και τον ΟΛΘ.

Το βέβαιο είναι ότι με την επανεκκίνηση της διαδικασίας για την ανάπτυξη των 588 στρ., που τώρα η ΓΑΙΟΣΕ διαβεβαιώνει ότι θα δοθεί άμεσα, το χρονοδιάγραμμα θα είναι σφιχτό με στόχο οι προσφορές να κατατεθούν τον Μάρτιο και ο ανάδοχος να προκύψει μέσα Μαΐου. Το τελικό σχέδιο προκήρυξης προβλέπει ενιαία (κι όχι τμηματική, όπως υποστήριζαν οι ελληνικές εταιρείες) παραχώρηση, αύξηση της διάρκειας από 30 σε 50 χρόνια, επενδύσεις 250 εκατ. στη δεκαετία και εντός διετίας λειτουργία στεγασμένων χώρων 50.000 τ.μ. (συνολική δυνατότητα 235.000 τ.μ.), σύνδεση των αντισταθμιστικών ωφελημάτων του Δημοσίου με τα έσοδα του αναδόχου, αλλά με κατώτατο πλαφόν για τα πρώτα χρόνια.

Το δικό τους «παρών» όμως εξετάζουν να δώσουν και επτά πολυεθνικοί κολοσσοί, προσβλέποντας στη δημιουργία ζώνης συναρμολόγησης στο Θριάσιο ως η αυριανή συναρμολογητική βάση κάποιων απ’ αυτούς, σε ευρωπαϊκό έδαφος.

Σημειώνεται ότι το λιμάνι ως ο κεντρικός διαμεταφορικός κόμβος της ανταγωνιστικής εμπορευματικής οδού προς την ευρωπαϊκή αγορά, στηρίζεται στο μοντέλο «Cosco- ΗΡ-ΤΡΑΙΝΟΣΕ», που προσελκύει όλο και περισσότερους πολυεθνικούς κολοσσούς με παραγωγική βάση στην Ασία.

Σχετικό διερευνητικό ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει οι κινεζικές τηλεπικοινωνιακές Huawei και ΖΤΕ, που ήδη διαθέτουν κέντρα διανομής στην Ελλάδα και μέχρι τον Μάρτιο προγραμματίζουν κέντρα ανάπτυξης λογισμικού, οι αμερικανικών συμφερόντων Hewlett Packard, που εγκαινίασε το μοντέλο «Cosco-ΤΡΑΙΝΟΣΕ», και Dell & Intel, η ιαπωνική Sony και ο ταϊβανέζικος υπεργολαβικός τεχνολογικός κολοσσός Foxconn, ενώ δεν αποκλείεται να ακολουθήσουν κι άλλοι (π.χ., Lenovo, Toshiba, Samsung), καθώς η υπεραξία «assembled in EU» είναι μεγάλη.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα