Από την έντυπη έκδοση
Εντείνονται οι πιέσεις προς την κυβέρνηση για να λάβει μέτρα κατά των απεργιακών κινητοποιήσεων των ναυτικών τόσο από φορείς του επιχειρηματικού κόσμου όσο και την αξιωματική αντιπολίτευση, ενώ εκρηκτική γίνεται η κατάσταση στα νησιά όπου είναι εγκλωβισμένοι πάνω από 15.000 πρόσφυγες.
Ηδη συμπληρώνονται τέσσερις ημέρες απεργίας των ναυτικών και ούτε πρόσφυγας δεν έχει φύγει από τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, ενώ κανένα πλοίο εμπορικό, επιβατηγό ή κρουαζιερόπλοιο δεν έδεσε σε λιμάνι, με τις αρνητικές συνέπειες για την οικονομία να μεγαλώνουν.
Σήμερα το πρωί αναμένεται να συνεδριάσει και πάλι η εκτελεστική Επιτροπή της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ), για να αποφασίσει εάν θα συνεχίσει τις κινητοποιήσεις της ή εάν θα δώσει εξαίρεση για κάποια πλοία να μεταφέρουν πρόσφυγες. Προχθές η απόφαση που ελήφθη ήταν σύμφωνα με πληροφορίες οριακά υπέρ της απεργίας, καθώς έξι σωματεία ψήφισαν υπέρ, πέντε κατά και δύο σωματεία απείχαν.
Παράλληλα η συνάντηση που πραγματοποιήθηκε μεταξύ του υπουργού Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα και της ΠΝΟ απέβη άκαρπη.
Οπως αναφέρει το υπουργείο σε σχετική ανακοίνωση, στη συνάντηση ο υπουργός τόνισε για μια ακόμη φορά τα θετικά βήματα που ήδη έχουν γίνει ως προς την επίλυση των διεκδικήσεων των ναυτικών και ειδικότερα στα επείγοντα αιτήματά τους, που αφορούν το ασφαλιστικό-συνταξιοδοτικό και την αυτοτέλεια του ΝΑΤ και του ΚΕΑΝ, αλλά και όσον αφορά τη ρύθμιση για τις συνθέσεις των πληρωμάτων της ακτοπλοΐας, χωρίς βέβαια να παραβλέπονται επιμέρους αιτήματα, όπως το ζήτημα της ναυτικής εργασίας, του ΓΕΝΕ, του Οίκου του Ναύτου, της ναυτικής εκπαίδευσης και πολλών άλλων.
H Διεθνής Ναυτική Ενωση ζητεί παρέμβασητου πρωθυπουργού για άμεση διακοπή της απεργίας προκειμένου να αποφευχθούν καταστρεπτικότερες συνέπειες γενικής απαξίωσης των λιμένων και κυρίως του Πειραιά για εισαγωγικό - εξαγωγικό εμπόριο.
Ο υπουργός κάλεσε τους απεργούς ναυτικούς να μην αφήσουν τα προβλήματα των τελευταίων τριάντα χρόνων να δεσμεύσουν την εξέλιξη των δίκαιων και επίκαιρων αιτημάτων τους, για τα οποία η κυβέρνηση δεν σταμάτησε ούτε στιγμή να προσπαθεί με στόχο την αναζήτηση των καλύτερων δυνατών λύσεων μέσα στο γνωστό ασφυκτικό πλαίσιο που υπάρχει. Οι τελικές λύσεις είναι όντως δύσκολες. Καμιά οριστική απόφαση όμως δεν έχει ληφθεί. Αντίθετα, ήδη, υπάρχουν εξελίξεις και βελτιώσεις θετικές και η προσπάθεια συνεχίζεται, είπε ο κ. Δρίτσας.
Τόνισε, επίσης, πως η κυβέρνηση έχει κάθε δικαίωμα να ζητά κατανόηση, χρόνο και δυνατότητα να προχωρήσει τους σχεδιασμούς που έχει ήδη δρομολογήσει, την ίδια στιγμή που αναγνωρίζει και καλεί όλους να αναγνωρίσουν τόσο τη νομιμότητα της απεργίας όσο και τη βαρύτητα των αιτημάτων της.
Επιστολή ΔΝΕ
H Διεθνής Ναυτική Ενωση (ΔΝΕ) με χθεσινή επιστολή της προς τον πρωθυπουργό ζητεί την παρέμβαση του κ. Τσίπρα, προς την κατεύθυνση της εξεύρεσης επιθυμητής λύσης και της άμεσης διακοπής των απεργιακών κινητοποιήσεων, προκειμένου να αποφευχθούν καταστρεπτικότερες συνέπειες γενικής απαξίωσης των ελληνικών λιμένων και κυρίως του Πειραιά για το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο και τη θέση αυτού ως hub port, με σοβαρότατες επιπτώσεις τόσο στις ναυτιλιακές και άλλες παράπλευρες επιχειρήσεις όσο και στην οικονομία της χώρας μας.
Στην επιστολή αναφέρεται ακόμη ότι οι συνεχιζόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις έχουν ως συνέπεια τη μη δυνατότητα προσέγγισης και ελλιμενισμού όχι μόνο των εμπορικών πλοίων, αλλά και των κρουαζιερόπλοιων στα μεγάλα λιμάνια της χώρας, με συνέπεια να πλήττεται βάναυσα η εισαγωγική και εξαγωγική δραστηριότητα.
Νωρίτερα, σε άλλη επιστολή προς τον κ. Δρίτσα, η ΔΝΕ ζητούσε μεταξύ άλλων να «παρασχεθούν πάγιες οδηγίες προς τις υπηρεσίες του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιώς ως και των λοιπών εμπορικών λιμένων, προς την κατεύθυνση παροχής έγκρισης, σε περιπτώσεις απεργιακών κινητοποιήσεων, είσπλου ή έκπλου ορισμένων κατηγοριών πλοίων, τα οποία είτε διαθέτουν σύστημα προώσεως με διπλούς έλικες (π.χ. κρουαζιερόπλοια), είτε διαθέτουν σύστημα πρωραίας έλικας ελιγμών (bow thruster), με την προϋπόθεση έγγραφης αποδοχής της ευθύνης από τους πλοιάρχους των πλοίων αυτών. Το μέτρο αυτό είχε εφαρμοστεί με επιτυχία κατά τη διάρκεια των απεργιακών κινητοποιήσεων των πλοηγών τον Σεπτέμβριο 2013.
«Πλοίο ασφαλείας»
Σε κοινή ανακοίνωση του τομεάρχη Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Λευτέρη Αυγενάκη και του τομεάρχη Ναυτιλίας και Αιγαίου της Νέας Δημοκρατίας Νότη Μηταράκη, καλείται ο κ. Δρίτσας «να μην είναι παρατηρητής στα γεγονότα που εξελίσσονται και να ενεργοποιήσει άμεσα την διάταξη του άρθρου 25 του ν. 4256/2014 που ψήφισε η κυβέρνηση της Ν.Δ. για “πλοίο ασφαλείας” και προγραμματισμό δρομολογίου έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας, ώστε να εξυπηρετηθούν από και προς τις νησιωτικές περιοχές αγρότες, έμποροι, πολίτες, αλλά και να γίνει μεταφορά ειδών πρώτης ανάγκης και ευπαθών προϊόντων».
Τέλος, η Ενωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) ζητεί να εξεταστεί το όλο θέμα της υποχρεωτικής πλοήγησης και ρυμούλκησης των πλοίων, προκειμένου να υπάρξει εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας και ίση μεταχείριση μεταξύ των κατηγοριών των πλοίων, χωρίς διακρίσεις που υπάρχουν σήμερα, οι οποίες άλλωστε αντίκειται και στην κοινοτική νομοθεσία.