Οι τιμές του πετρελαίου συρρικνώνονται και πάλι, μετά την πρόσφατη μικρή ανάκαμψή τους κατά τη διάρκεια της άνοιξης, με τους αναλυτές να προβλέπουν περαιτέρω πτώση των τιμών λόγω της προσφοράς, όπως αναφέρεται σε άρθρο της Degiro.
Η Degiro έχει παρατηρήσει σημαντικές αλλαγές στις τιμές των χρηματοοικονομικών προϊόντων που σχετίζονται με το πετρέλαιο. Από τον Ιούνιο του 2014, το αργό πετρέλαιο είδε την τιμή του να πέφτει σε ποσοστό 42%, με την τιμή διαπραγμάτευσης να είναι τώρα στα 49 δολ. το βαρέλι. Πρόκειται για την χειρότερη διαδρομή στις τιμές του πετρελαίου από το 2008 με αποτέλεσμα εκτεταμένες απώλειες της βιομηχανίας.
Τι οδήγησε όμως στη συνεχόμενη πτώση;
Σύμφωνα με τον Στράντζο Κωνσταντίνο της Degiro, είναι ένας συνδυασμός από λόγους και όχι μόνο ένας, που αναγκάζουν την τιμή του πετρελαίου να πέφτει και να διατηρείται σε χαμηλά επίπεδα. Μερικές από τις σημαντικότερες αιτίες που μπορούν να εξηγήσουν την πτώση είναι οι ακόλουθες:
• ΟΠΕΚ: Σημαντικό λόγο στην απότομη πτώση των τιμών έχει παίξει η στάση του ΟΠΕΚ (Οργανισμός πετρελαιοπαραγωγών εξαγωγών Κρατών). Για να αποφύγει την απώλεια μεριδίου αγοράς και να ωφελήσει τους ανταγωνιστές, ο ΟΠΕΚ αρνείται να περικόψει την παραγωγή, όπως δήλωσε στη Βιέννη το 2014. Το κύριο μέλημά του είναι να αποθαρρύνει την εξόρυξη πετρελαίου στις ΗΠΑ, μέσω του λεγόμενου «fracking», καθώς αποτελεί μία σχετικά δαπανηρή διαδικασία σε σχέση με την παραδοσιακή εξόρυξη πετρελαίου στη Σαουδική Αραβία και τις λοιπές χώρες/μέλη του ΟΠΕΚ. Αφήνοντας την τιμή του πετρελαίου να πέφτει, ο ΟΠΕΚ εφαρμόζει οικονομικές πιέσεις στη βιομηχανία του «fracking». Με την τρέχουσα τιμή ανά βαρέλι να είναι χαμηλότερη από 50 δολάρια, το «fracking» έχει καταστεί προβληματικό με πολλές επιχειρήσεις να κλείνουν και άλλες να αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα με χρέη.
• Κίνα: Τον Αύγουστο, τα κέρδη των βιομηχανιών στην Κίνα μειώθηκαν κατά 8,8% από τον προηγούμενο χρόνο – το περισσότερο σε διάστημα τεσσάρων ετών. Λόγω της χρηματιστηριακής συγκυρίας, οι αποδόσεις των επενδύσεων μειώθηκαν, ενώ οι διακυμάνσεις των τιμών στο κινεζικό γιουάν προκάλεσε αύξηση στις δαπάνες των εταιρειών. Αυτό αντανακλά σε μια μειωμένη ζήτηση για πετρέλαιο για τη δεύτερη μεγαλύτερη καταναλώτρια χώρα στον κόσμο.
• Ιράν: Το Ιράν είχε περιορισμένες πωλήσεις πετρελαίου για αρκετά χρόνια, λόγω των κυρώσεων, όσον αφορά το πυρηνικό του πρόγραμμα. Ωστόσο, οι κυρώσεις στις ιρανικές εξαγωγές αναμένεται να αμβλυνθούν το 2016, με τη συμμόρφωση με τους όρους που καθορίστηκαν σε συμφωνία του Ιουλίου. Συνεπώς, η Τεχεράνη αναμένει να ενισχύσει τις εξαγωγές πετρελαίου, συμβάλλοντας στην υπερπροσφορά.
• Κολομβία: Σε μια προσπάθεια να αυξηθεί η παραγωγή αργού πετρελαίου και των εξαγωγών, η Κολομβία σχεδιάζει να μειώσει τους φόρους επί των εταιρειών πετρελαίου και να κάνει τους πλειστηριασμούς πιο δυναμικούς και συχνούς. Έχοντας χτυπηθεί από τη φθίνουσα τιμή του πετρελαίου κατά το περασμένο έτος, η κυβέρνηση έχει ως προτεραιότητα την αύξηση της παραγωγής και των αποθεμάτων του προϊόντος.
Μολονότι θα μπορούσε κανείς να πει πως αυτή η πτώση των τιμών έχει φθάσει στα όριά της, αξίζει να σημειωθεί ότι χρηματοοικονομικά ιδρύματα και εμπειρογνώμονες δείχνουν να διαφωνούν. Αναλυτές της Goldman Sachs, προβλέπουν μείωση της τιμής του πετρελαίου μέχρι και στα 20 δολ. το βαρέλι. Ακυρώνοντας την προηγούμενη εκτίμησή τους το Μάιο ότι η τιμή για τον West Texas Intermediate θα ήταν 57 δολ., προβλέπουν πλέον τιμή κοντά στα 45 δολ. το βαρέλι με την εκτίμηση ότι ο ΟΠΕΚ θα αυξήσει την παραγωγή, με την προσαρμοσμένη προσφορά εκτός του οργανισμού και τη μειωμένη ζήτηση να παρατείνουν την πτώση.
Ποιες είναι οι συνέπειες της χαμηλής τιμής του πετρελαίου;
Σύμφωνα με τον κ. Στράντζο, το όφελος από αυτή τη μείωση των τιμών το απολαμβάνει ο τελικός καταναλωτής. Οι καταναλωτές έχουν δει τις τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου θέρμανσης να μειώνονται, οδηγώντας τους σε εξοικονόμηση ενός σημαντικού ποσού χρημάτων.
Οι οικονομίες των χωρών που παράγουν αργό πετρέλαιο όπως όπως η Ρωσία, η Βενεζουέλα και το Ιράν, θα επηρεαστούν από τη βουτιά της τιμής.
Ο σχολιαστής της Degiro βλέπει την πτώση της τιμής του πετρελαίου ως δίκοπο μαχαίρι, για τις χώρες εισαγωγής. Για παράδειγμα, η Ιαπωνία εισάγει σχεδόν όλο το πετρέλαιο που χρησιμοποιεί. Ωστόσο, η υψηλή τιμή της ενέργειας ώθησε τον πληθωρισμό υψηλότερα, στοιχείο που αποτελεί κομμάτι της αναπτυξιακής στρατηγικής του Ιάπωνα πρωθυπουργού Shinzo Abe για την αντιμετώπιση του αποπληθωρισμού.
Επίσης, η Κίνα, η οποία διεκδικεί την πρωτιά στις εισαγωγές πετρελαίου θα επωφεληθεί από τις χαμηλότερες τιμές. Ωστόσο, η πτώση των τιμών δεν θα αντισταθμίσει την επιβράδυνση της βιομηχανίας.