Χρ. Σταϊκούρας: Διαψεύσθηκαν όσοι αμφισβητούσαν το πρωτογενές πλεόνασμα

Δευτέρα, 10 Φεβρουαρίου 2014 22:53
UPD:11/02/2014 07:49
EUROKINISSI/ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ

Ο Χρ. Σταϊκούρας επεσήμανε ότι η αντιπολίτευση, σε αντίθεση με την κυβέρνηση, σπεύδει και αξιοποιεί τα συμπεράσματα κάθε έκθεσης του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής (φωτ. αρχείου).

A- A A+

Κριτική στο περιεχόμενο των Εκθέσεων του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής άσκησε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κατά την συνεδρίαση της Επιτροπής του Απολογισμού και του Γενικού Ισολογισμού του Κράτους και Ελέγχου της Εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του Κράτους.

Ο Χρ. Σταϊκούρας επεσήμανε ότι η αντιπολίτευση, σε αντίθεση με την κυβέρνηση, σπεύδει και αξιοποιεί τα συμπεράσματα κάθε έκθεσης του Γραφείου.

Υπενθύμισε ότι οι προηγούμενες Εκθέσεις του Γραφείου αμφισβητούσαν το πρωτογενές πλεόνασμα αλλά «τελικά διαψεύστηκε».

Οι διαψεύσεις

Ανέφερε και άλλες «διαψεύσεις» των εκτιμήσεων του Γραφείου Προϋπολογισμού:

α) είχε συγχύσει το «δημοσιονομικό» με το «χρηματοδοτικό» κενό, με αποτέλεσμα να υποστηρίζει ότι το δημοσιονομικό κενό είναι πολύ υψηλότερο, 4 φορές μεγαλύτερο ακόμη και από τις τότε εκτιμήσεις της Τρόικα.

β) υποστήριζε ότι «η τρόικα αναμένει διορθωτικά μέτρα για να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα το 2013», «κάτι που τελικά, ποτέ δεν έγινε».

3) υποστήριζε ότι «οι δημόσιες επενδύσεις συνεχώς περικόπτονται», όμως πρόκειται για «κάτι που επίσης δεν έγινε», καθώς οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ανήλθαν στα 6,65 δις ευρώ, υψηλότερες κατά 540 εκατ. ευρώ έναντι του 2012. Επίσης οι συνολικές, και παρελθόντων ετών, επιστροφές φόρων ανήλθαν στα 3,7 δις ευρώ, αυξημένες κατά 420 εκατ. ευρώ έναντι του 2012.

δ) υποστήριζε ότι «το Κράτος εξακολουθεί να μην ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις του έναντι των προμηθευτών». Ο Χρ. Σταϊκούρας σχολίασε ότι μειώθηκαν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του κατά 50% το 2013. Συγκεκριμένα το Δεκέμβριο του 2013, ανέρχονται, μαζί με τις εκκρεμείς επιστροφές φόρων, στα 4,7 δις ευρώ, έναντι 9,2 δις ευρώ στο τέλος του 2012.

Τον τρόπο λειτουργίας του Γραφείου υπερασπίσθηκε ο επικεφαλής του Π. Λιαργκόβας επισημαίνοντας ότι δεν λειτουργεί με βάση τις κομματικές τοποθετήσεις των μελών του, αλλά αυστηρά επιστημονικά. Για το ζήτημα του πλεονάσματος ο Π. Λιαργκόβας τόνισε την ανάγκη επικοινωνίας με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, αλλά και παροχής στοιχείων από αυτό προς το Γραφείο Προϋπολογισμού. Ο Χρ. Σταϊκούρας συμφώνησε και δήλωσε ότι τα μέλη του Γραφείου μπορούν να έρχονται στο γραφείο του, όπως και οι εκπρόσωποι των κομμάτων, για να έχουν πλήρη ενημέρωση.

Διαφωνία για το ζήτημα της βιωσιμότητας του πρωτογενούς πλεονάσματος

Διαφωνία υπήρξε και για το ζήτημα της βιωσιμότητας του πρωτογενούς πλεονάσματος.

Ο Χρ. Σταϊκούρας το χαρακτήρισε «σημαντικό, υψηλό, βιώσιμο». Επεσήμανε ότι υπάρχει πλεόνασμα σύμφωνα και με τους υπολογισμούς της τρόικας, και της κυβέρνησης, και της Eurostat.

Όμως το Γραφείο Προϋπολογισμού έχει εκτιμήσει ότι δεν είναι βιώσιμο – κάτι που επανέλαβε και ο Π. Καζάκος, μέλος του Γραφείου, που τόνισε ότι απαιτούνται να συντρέξουν και άλλες προϋποθέσεις, όπως η πολιτική σταθερότητα και η ρύθμιση του χρέους.

«Η παράθεση των θετικών ενδείξεων που σταδιακά αυξάνονται, και οι θετικές διαπιστώσεις εταίρων, δανειστών, ξένων επενδυτών και οίκων αξιολόγησης που όλο και πληθαίνουν, δεν γίνεται με καμία διάθεση «πανηγυρισμού».

Υπάρχουν και σημεία συμφωνίας

Ωστόσο ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών παραδέχθηκε ότι είναι γεγονός πως οι Εκθέσεις του Γραφείου προχωρούν και σε πολλές ορθές εκτιμήσεις για το παρόν και το μέλλον της Ελληνικής οικονομίας.

Ενδεικτικά ανέφερε κάποιες από αυτές:

  • Η φορολογική επιβάρυνση νοικοκυριών και επιχειρήσεων είναι μεγάλη, ενώ ταυτόχρονα μειώνονται μισθοί και συντάξεις και η ανεργία ανεβαίνει.
  • Το πρόγραμμα προσαρμογής οδήγησε σε πολύ βαθύτερη ύφεση απ’ ότι είχε αρχικά προβλεφθεί.
  • Η γενικευμένη πολιτική λιτότητας, όπως εφαρμόστηκε από το 2010, προκαλεί ζητήματα αποδοχής από την κοινωνία, αναθερμαίνει το λαϊκισμό και απειλεί το ευρωπαϊκό οικοδόμημα.
  • Η εκτόξευση της ανεργίας και η διεύρυνση των κοινωνικών ανισοτήτων αποτελούν την πιο σκοτεινή πλευρά της προσαρμογής.
  • Η δημοσιονομική σταθεροποίηση έχει συμβάλλει στη μείωση της αβεβαιότητας και τη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος και έχει εδραιώσει τη θέση της χώρας μας στην ευρωζώνη.
  • Η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων δεν εγγυάται από μόνη της τη διατηρησιμότητα των μακροοικονομικών ισορροπιών.
  • Δεν υπάρχουν περιθώρια να καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό με νέα μέτρα λιτότητας.
  • Η επιστροφή σε διατηρήσιμη ανάπτυξη θα αποδειχθεί απατηλό όραμα αν δεν εφαρμοστούν κρίσιμες μεταρρυθμίσεις.

«Από το 2014 η επιστροφή στην ανάπτυξη»

Ο κ. Σταϊκούρας επικαλούμενος τις  Εκθέσεις του Γραφείου δήλωσε ότι  «εμπεδώνεται η εκτίμηση ότι η οικονομία έχει εισέλθει σε τροχιά σταθεροποίησης και θα ακολουθήσει, ήδη από το 2014, η πολυπόθητη επιστροφή στην ανάπτυξη».

Σύμφωνα με τον ίδιο όλα τα διαθέσιμα στοιχεία καταδεικνύουν ότι, τη χρονιά που πέρασε, επετεύχθη η σταθεροποίηση της διεθνούς θέσης της χώρας και των δημόσιων οικονομικών της και δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις για λήξη της παρατεταμένης ύφεσης κατά το τρέχον έτος.

«Αυτό είναι το αποτέλεσμα των τεράστιων, των πρωτόγνωρων θυσιών της Ελληνικής κοινωνίας.Τόσο σε όρους δημοσιονομικού εγχειρήματος όσο και σε όρους βιοτικού επιπέδου» τόνισε.

Που θα στηριχθεί η ανάκαμψη

Δεν δικαιολογούνται όμως και μεμψιμοιρίες», υπογράμμισε ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών και εκτίμησε ότι «η Ελλάδα της ανάκαμψης, το 2014, θα στηριχθεί:

1ον. Στην επιβράδυνση της πτώσης της κατανάλωσης, καθώς προβλέπεται ότι θα ανακοπεί η μείωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος.

2ον. Στη θετική συμβολή της εξωτερικής ζήτησης που θα ενισχυθεί από τις εξαγωγές αγαθών και τουριστικών υπηρεσιών.

3ον. Στην ταχύτερη αξιοποίηση και υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων από πόρους του ΕΣΠΑ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων στις υποδομές καθώς και των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.

4ον. Στην εντατικότερη υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου, με προβλεπόμενα έσοδα ύψους 3,6 δισ. ευρώ το 2014.

5ον. Στην προσήλωση της οικονομικής πολιτικής στην πραγματοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, κυρίως με την ενδυνάμωση του ανταγωνισμού στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών.

6ον. Στην ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης και αναδιάρθρωσης του τραπεζικού συστήματος, η οποία μεσοπρόθεσμα αναμένεται να συνοδευθεί από την εξομάλυνση της πιστωτικής επέκτασης και την ενισχυμένη δυνατότητα χορήγησης πιστώσεων στην οικονομία.

7ον. Σε ένα ευνοϊκότερο διεθνές περιβάλλον, αφού η ανάπτυξη επιστρέφει σταδιακά – έστω και σε χαμηλά επίπεδα – συνολικά στην Ευρωζώνη».

newsroom naftemporiki.gr

 

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή