Γνώμη: 90 χρόνια επιτυχίας

Σάββατο, 08 Μαρτίου 2014 07:00
UPD:07:12
A- A A+

Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική»

Ναυτεμπορική, 90 χρόνια, 25.430 εκδόσεις.

Γυρίζεις σελίδες κιτρινισμένες με εμφανή τα σημάδια του χρόνου πάνω τους πριν η ψηφιοποίηση εξαφανίσει τη χειροπιαστή σφραγίδα που προδίδει την ηλικία. Βλέπεις τα γεγονότα  να τρέχουν μπροστά σου, προσπαθώντας να προσαρμόσεις τη γνώση του «μετέπειτα» και του «τώρα» στη ματιά του «τότε».

Αντλείς τεράστια ποσότητα από πληροφορίες και αναλογίζεσαι πόσο πολύτιμες ήταν όταν παρατέθηκαν στην ώρα τους, αλλά και πόσο ελάχιστα πρακτικά χρήσιμες γίνονται -με ιστορική μόνο αξία- όταν έχουν απαξιωθεί χρονικά, επιβεβαιώνοντας την ιδιότητα του εφήμερου για το μέσο δημοσιοποίησής τους.

Διαπιστώνεις ότι οι δεκαετίες που κυλάνε αλλάζουν τις τεχνικές προδιαγραφές, την αισθητική άποψη, τον τρόπο γραφής, ακόμη και τις μεθόδους αξιολόγησης των γεγονότων.  Ταυτόχρονα, ωστόσο, συνειδητοποιείς ότι υπάρχουν τόσο ισχυρά διαχρονικά σημεία αναφοράς στο πέρασμα του χρόνου που η αδιάλειπτη παρουσία προκύπτει αβίαστα, χωρίς να δίνει αφορμή για απορίες.

Σε κάθε περίπτωση κρατάς στα χέρια σου το προϊόν της δουλειάς πολλών ανθρώπων που έζησαν τριάντα, πενήντα, εξήντα χρόνια, σχεδόν ένα αιώνα πριν, αλλά είχαν κοινά στοιχεία: Κατέθεσαν στην έκδοση της εφημερίδας όλη την ικμάδα, τη δημιουργικότητα, την ικανότητα, τις φιλοδοξίες, τις προσδοκίες, τα οράματά τους.

Τα ενενήντα χρόνια εκδοτικής παρουσίας που συμπληρώνει σήμερα η Ναυτεμπορική θα μπορούσαν να είναι μια αφορμή για έναν μακρύ απολογισμό μιας εξαιρετικά επιτυχημένης και μοναδικής επιχειρηματικής και εκδοτικής πορείας στο περιβάλλον της ελληνικής οικονομίας.

Και ως τέτοιος θα ήταν πραγματικά αξιοθαύμαστος, καθώς καταγράφει την ικανότητα ενός εντύπου, μιας εφημερίδας, μιας επιχείρησης να αντιμετωπίζει τις δυσκολίες και όχι μόνο να επιβιώνει αλλά και να οδηγεί τις εξελίξεις.

Ομως, οι αρχές που παρέδωσαν οι ιδρυτές της, Πάνος και Τζώρτζης Αθανασιάδης, στις επόμενες γενιές εκδοτών και εργαζομένων τεκμηριώνουν μια σύγχρονη ισχυρή επιχειρηματική παρουσία, επιβεβαιώνοντας ότι η προσωπικότητα μιας επιχείρησης όταν έχει δομηθεί εξαρχής με τις σωστές δόσεις των απαραίτητων συστατικών, υπερβαίνει ανθρώπους και εποχές.

Στο κατώφλι της δέκατης δεκαετίας της ζωής της η Ναυτεμπορική έχει το προνόμιο και την ευθύνη να κοιτάζει πίσω της σε τόσο ιστορικό βάθος που λίγες ελληνικές επιχειρήσεις μπορούν να το κάνουν.

Ταυτόχρονα δικαιούται να κοιτάζει εμπρός με αισιοδοξία, παρά τις δυσκολίες του επιχειρηματικού περιβάλλοντος των τελευταίων  ετών. Αλλωστε, πόσοι μπορούν να ισχυριστούν, χωρίς να καταφεύγουν σε ένα τετριμμένο αστείο, ότι «τα πρώτα εκατό χρόνια είναι δύσκολα»;

ΝΙΚΟΣ ΦΡΑΝΤΖΗΣ - [email protected]

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή