Στους Βενετσιάνικους «Κήπους», περισσότερα από 80 εθνικά περίπτερα απ’ όλο τον κόσμο, (φέτος για πρώτη φορά και από το Βατικανό), υποδέχονται το κοινό στο «πιο εκκεντρικό, ασύλληπτο και ταυτόχρονα πιο πολιτικοποιημένο θέαμα του πλανήτη», την 55η Μπιενάλε Βενετίας, η οποία άνοιξε σήμερα τις πύλες της.
Ο διεθνής Τύπος σχολιάζει θετικά την ελληνική συμμετοχή
Ο αναπληρωτής υπουργός ΠΑΙΘΠΑ αρμόδιος για θέματα Πολιτισμού, Κώστας Τζαβάρας, βρέθηκε στη Βενετία προκειμένου να εγκαινιάσει την έκθεση «Ιστορία Μηδέν» του Στέφανου Τσιβόπουλου, ο οποίος εκπροσωπεί τα ελληνικά χρώματα.
Ο κ. Τζαβάρας στην ομιλία του τόνισε χαρακτηριστικά: « Πρόκειται για το σημείο μηδέν μιας νέας ιστορίας που έχει ήδη ξεκινήσει. Ο καλλιτέχνης, με οραματική ματιά, μας βοηθά να αντιληφθούμε ότι μέσα από τα ερείπια του παρελθόντος που αφήνουμε πίσω μας θα αναγεννηθεί η ελπίδα για μία νέα ιστορική περίοδο όπου τα παλιά σχήματα είναι άχρηστα και νέες αξίες όπως και νέα πρότυπα πρόκειται να αναδειχθούν. Οι δημιουργίες του Τσιβόπουλου είναι μία ποίηση με εικόνες, που μας βοηθά να συλλάβουμε τη σχέση ιστορίας και ποίησης, ως δημιουργήματα εκ του μηδενός». Ο υπουργός συνεχάρη τον καλλιτέχνη για το έργο του και ανέφερε πως είναι εξαιρετικά ενθαρρυντικό για την Ελλάδα το γεγονός ότι σχεδόν όλος ο διεθνής τύπος σχολιάζει με πολύ θετικά λόγια την ελληνική συμμετοχή.
Ένα φιλμ σε τρία επεισόδια
Το φιλμ θέτει ερωτήματα πάνω στην αξία του χρήματος και το ρόλο που αυτό διαδραματίζει στη διαμόρφωση των ανθρώπινων σχέσεων, σκιαγραφώντας την εμπειρία τριών απολύτως διαφορετικών ατόμων.
Η «Ιστορία Μηδέν» συνδυάζει ένα φιλμ σε τρία επεισόδια με ένα αρχείο εικόνων και κειμένων. Το φιλμ θέτει ερωτήματα πάνω στην αξία του χρήματος και το ρόλο που αυτό διαδραματίζει στη διαμόρφωση των ανθρώπινων σχέσεων, σκιαγραφώντας την εμπειρία τριών απολύτως διαφορετικών ατόμων: μίας ηλικιωμένης συλλέκτριας έργων σύγχρονης τέχνης που πάσχει από άνοια, ζει σε ένα σπίτι που μοιάζει με Μουσείο και περνά το χρόνο της φτιάχνοντας λουλούδια οριγκάμι με χαρτονομίσματα του ευρώ, ενός αφρικανού μετανάστη που περιπλανιέται στους δρόμους της Αθήνας σπρώχνοντας ένα καρότσι σουπερμάρκετ στο οποίο συλλέγει άχρηστα μέταλλα για να τα πουλήσει, και ενός καλλιτέχνη που παρατηρεί και καταγράφει με το iPad του τυχαίες σκηνές στους δρόμους της πόλης.
Στο κέντρο της εγκατάστασης βρίσκεται το αρχείο που περιλαμβάνει κείμενα και εικόνες με παραδείγματα από εναλλακτικά, μη-νομισματικά συστήματα συναλλαγών. Εστιάζοντας σε ιστορικές και σύγχρονες εφαρμογές εναλλακτικών κοινωνικών πειραμάτων, όπως ένα σύστημα μεταφοράς μετρητών με προπληρωμένα λεπτά στο κινητό τηλέφωνο, το οποίο εξελίσσεται ως μία μορφή εναλλακτικού νομίσματος σε περιοχές της Αφρικής, το αρχείο λαμβάνει μία σαφή πολιτική θέση η οποία αμφισβητεί την ομογενοποιητική ισχύ του ενιαίου νομίσματος.
Σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη στιγμή
Στέφανος Τσιβόπουλος: «διανύουμε μία κρίσιμη περίοδο και πρέπει να επανεφεύρουμε τις σχέσεις μας με τα υλικά αγαθά και τις αξίες».
Το έργο «Ιστορία Μηδέν», το οποίο δημιουργήθηκε ειδικά για τη Μπιενάλε της Βενετίας, παρουσιάζεται σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη στιγμή της σύγχρονης ελληνικής και ευρωπαϊκής ιστορίας. Ο καλλιτέχνης αντιμετωπίζει την κορύφωση της πολυεπίπεδης κρίσης ως μία ευκαιρία να εκφράσει ένα εναλλακτικό όραμα για το μέλλον. Ο τίτλος του έργου δεν υπαινίσσεται το τέλος, αλλά ένα σημείο επανεκκίνησης, ανάκτησης δυνάμεων και ανάπτυξης: τη στιγμή που γεννιέται κάτι καινούργιο. Προσεγγίζοντας τη σχέση μας με το χρήμα με έναν τρόπο ποιητικό, υιοθετώντας μία φιλοσοφική οπτική, το έργο προκρίνει δυναμικούς τρόπους για την επιβεβαίωση της αλληλεγγύης, της συνεργασίας και της συνευθύνης ως μέσων για την αντιμετώπιση της παρούσας κρίσης.
Το έργο έχει στόχο να ορίσει ένα σημείο καμπής
Ο Στέφανος Τσιβόπουλος επεσήμανε ότι αυτή την περίοδο το έργο έχει στόχο να ορίσει ένα σημείο καμπής και όχι το τέλος της ιστορίας και πρόσθεσε ότι «διανύουμε μία κρίσιμη περίοδο και πρέπει να επανεφεύρουμε τις σχέσεις μας με τα υλικά αγαθά και τις αξίες».
Η επιμελήτρια της έκθεσης, Συραγώ Τσιάρα, στην ομιλία της ανέφερε ότι η παρουσία της ελληνικής συμμετοχής έχει ως στόχο να κεντρίσει το διεθνές ενδιαφέρον παρουσιάζοντας μία εικόνα για τη σύγχρονη ελληνική τέχνη αντάξια του διεθνούς καλλιτεχνικού επιπέδου και εξέφρασε την ευχή το ελληνικό περίπτερο να γίνει επίκεντρο της σύγχρονης εικαστικής δημιουργίας διεθνώς.
[email protected]