Νέα εμπλοκή στην υπόθεση απελευθέρωσης των δύο ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων που κρατούνται από το Ιράν δημιουργεί η προσφυγή των αμερικανικών αρχών στον Άρειο Πάγο, με την οποία ζητούν την ακύρωση της δικαστικής απόφασης για επιστροφή ποσότητας πετρελαίου στο ρωσικό δεξαμενόπλοιο με σημαία Ιράν «Lana».
Από την έντυπη έκδοση
Του Πάρη Τσιριγώτη
ptsirigotis@naftemporiki.gr
Νέα εμπλοκή στην υπόθεση απελευθέρωσης των δύο ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων που κρατούνται από το Ιράν δημιουργεί η προσφυγή των αμερικανικών αρχών στον Άρειο Πάγο, με την οποία ζητούν την ακύρωση της δικαστικής απόφασης για επιστροφή ποσότητας πετρελαίου στο ρωσικό δεξαμενόπλοιο με σημαία Ιράν «Lana».
Συγκεκριμένα, οι αμερικανικές αρχές ζητούν για δεύτερη φορά την κατάσχεση του φορτίου πετρελαίου που μετέφερε το τάνκερ, στο πλαίσιο κυρώσεων που έχουν επιβάλει οι ΗΠΑ κατά του Ιράν.
Υπενθυμίζεται ότι σε πρώτη φάση το Πρωτοδικείο Χαλκίδας είχε κάνει δεκτό το αίτημα των αμερικανικών αρχών, με αποτέλεσμα το μισό φορτίο του πλοίου να μεταγγιστεί σε ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο το οποίο θα ξεκινούσε το ταξίδι του προς τις ΗΠΑ. Στο ενδιάμεσο, όμως, το Ιράν κατάσχεσε δύο ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια.
Πρόκειται για το «Delta Poseidon» της Delta Tankers και το «Prudent Warrior» της Polembros που παραμένουν στο αγκυροβόλιο του ιρανικού λιμανιού Bandar Abbas, με συνολικό πλήρωμα 49 ναυτικούς (10 Έλληνες, ένας Κύπριος και 38 Φιλιππινέζοι).
Παράλληλα το Εφετείο Χαλκίδας ανέτρεψε την απόφαση του Πρωτοδικείου και διέταξε την επιστροφή της ποσότητας πετρελαίου στο «Lana», διαδικασία που ξεκίνησε αμέσως παρά τις δικαστικές περιπέτειες από απαιτήσεις τρίτων οι οποίες και ικανοποιήθηκαν.
Το δεξαμενόπλοιο σήμερα βρίσκεται στο αγκυροβόλιο του Πειραιά όπου μεταφέρθηκε με ρυμουλκά από τα ανοιχτά της Καρύστου λόγω μηχανικής βλάβης.
Αρχικά το πλοίο ονομαζόταν Pegas και στη συνέχεια άλλαξε όνομα σε Lana μετά από νέο αίτημά του προς το υπουργείο Ναυτιλίας.
Ήταν φορτωμένο με 104.134 μετρικούς τόνους crude oil από το λιμάνι Sohar του Ομάν.
Τις προηγούμενες ημέρες καταβάλλονταν προσπάθειες να επισκευαστούν οι βλάβες του πλοίου, να αντλήσει και πάλι την ποσότητα πετρελαίου στις δεξαμενές του προκειμένου να επιστρέψει στο Ιράν και να απελευθερωθούν τα δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια, κάτι που δεν πρόκειται να γίνει αν δεν εκδικασθεί και εκδοθεί η τελική απόφαση από τον Άρειο Πάγο.
Η εκδίκαση της υπόθεσης από τον Άρειο Πάγο έχει προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί εκτός απροόπτου την Τρίτη 19 Ιουλίου.
Η Polembros Shipping, πλοιοκτήτρια εταιρεία του Prudent Warrior, σε ανακοίνωσή της έχει αναφέρει ότι το πλήρωμα του πλοίου είναι καλά στην υγεία του, ενώ υπάρχει καθημερινή επικοινωνία με τις οικογένειές τους.
Ο κ. Πλακιωτάκης
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, αναφερόμενος πρόσφατα στο θέμα των δύο ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων που κρατούνται από τις ιρανικές αρχές είχε πει ότι η διεθνής κοινότητα πρέπει να ενεργήσει ώστε να λήξει η ομηρία των πλοίων και των Ελλήνων ναυτικών.
«Το δίκαιο της θάλασσας είναι το θεμέλιο για κάθε δραστηριότητα και μια αδιαπραγμάτευτη αξία, όχι μόνο για την παγκόσμια ναυτιλία, αλλά και για την παγκόσμια ευημερία» είχε τονίσει.
Είχε αναφέρει ότι επρόκειτο για «μία ενέργεια απαράδεκτη, που παραβιάζει κάθε έννοια δικαίου, διαταράσσει το κανονιστικό σύστημα της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας, απειλεί την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και το παγκόσμιο εμπόριο».
Αλλά και η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), Μελίνα Τραυλού, είχε καλέσει όλα τα κράτη να ενεργήσουν ώστε το απαράδεκτο αυτό γεγονός να τερματιστεί και να διασφαλιστεί ότι δεν θα επαναληφθεί.
Οι υπουργοί Εξωτερικών της Γερμανίας και της Γαλλίας είχαν καταδικάσει με χωριστές ανακοινώσεις τους την κατάληψη των ελληνικών πλοίων από το Ιράν και είχαν καλέσει την Τεχεράνη να τα απελευθερώσει μαζί με τα πληρώματά τους.
Ο Σαΐντ Χατιμπζαντέχ, εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν, είχε καταγγείλει ως «ανάρμοστη ανάμιξη», όπως τη χαρακτήρισε, την παρέμβαση της Γαλλίας και της Γερμανίας, που καταδίκασαν την κατάληψη των δύο ελληνικών tankers στον Κόλπο.
«Μια τέτοια ανάρμοστη ανάμιξη στην ανεξάρτητη δικαστική διαδικασία της χώρας μας δεν θα βοηθήσει στην επίλυση των προβλημάτων», είχε δηλώσει συγκεκριμένα.
Ο Οργανισμός Λιμένων και Ναυτιλίας του Ιράν, ο οποίος υπάγεται στο υπουργείο Αστικής Ανάπτυξης της χώρας, έχει ζητήσει τη συνδρομή του γενικού γραμματέα του ΙΜΟ, Kitack Lim, για την απελευθέρωση του «Lana» και του φορτίου του.
«Θα ήταν σημαντικό εάν ο γενικός γραμματέας μπορούσε να επικοινωνήσει με την ελληνική κυβέρνηση, προκειμένου να διασφαλίσει την απαιτούμενη συνεργασία σχετικά με το προαναφερθέν πλοίο, προκειμένου αυτό και το φορτίο του να απελευθερωθούν και να επιτραπεί η επανεκκίνηση του ταξιδιού του», σημειώνει μεταξύ άλλων.